2.
A szerk. 2008.01.09. 10:13
A pedaggiai hats pszicholgija. A szemlyisgfejleszts trvnyei.
2. A pedaggiai hats pszicholgija. A szemlyisgfejleszts trvnyei.
I. A pedaggiai hats ltalnos sajtossga
- terveszer s clirnyos tevkenysg: A klnbz eljrsok tudatos megvlasztsa s alkalmazsa egy megvalstand nevelsi cl elrse rdekben.
- bipolris tevkenysg (tanr s dik kztt jn ltre):
1. neveli hatsok,melyben az ltalnosabb trsadalmi hatsok rvnyeslnek
2. fejld, vltoz gyermeki szemlyisg
- fejleszt hats: az eljrsok gy irnytjk a gyermek lettevkenysgt, hogy annak eredmnyeknt a szemlyisgben tartalmi s strukturlis vltozsok jjjenek ltre.
II. A pedaggiai hats trvnye:
- a nevels trsadalmilag meghatrozott
- a kzssgi hats fokozott hatkonysga
- a nevelsi mdszerek ketts meghatrozottsga (pl.a jutalmazs v. bntets objektv s szubjektv oldala)
III. A tanulktl rkez visszajelzsek:
- a tanul viselkedse
- a tanul teljestmnye
- a tanul fejldse
A szemlyisgfejleszts trvnyei:
1. A szerkezet s funkci egysgnek trvnye:
(A struktra s a dinamika elve)
Ez a trvny a pedaggiai tevkenysg szmra a cltudatos, egynekre szabott, differencilt mennyisg s minsg gyakorls, gyakoroltats, funkcionltats elvnek s mdszernek pszicholgiai megalapozsa.
2. A bels alapok s kls hatsok egysgnek trvnye:
A szemlyisgfejleszts gyakorlatban mindig figyelembe kell venni az letkori s az egyni fejlettsg ltal determinlt (meghatrozott) fejlettsgi szintet, a bels alapok nyjtotta lehetsgeket s ezekkel idben, mennyisgben, minsgben adekvtaknak kell lennik a kls hatsoknak.
3. A koegzisztencia (egyttes ltezs) trvnye:
Termszetesnek kell tartani, hogy egy tanul klnbz tantrgyakban, terleteken ms-ms szinten produkl. Ez a trvny a pedaggiai tevkenysg szmra megalapozza a szemlyisgnek mint egysges egsznek a figyelembevtelt, azt, hogy a szemlyisget fejldsnek minden peridusban komplexen, de differenciltan kell kezelni.
4. A transzfer trvnye:
Minden tanuls befolysolja a kvetkez tanulst, vagy segti vagy gtolja azt. E trvny az sszer szelektlsra hvja fel a figyelmet: a fontosat tantsuk meg s azt jl, gondolkodva, alkotan!
5. Az aktivits trvnye:
A trvny azt mondja ki, hogy az aktvits s tevkenysgvgy olyan tnyezk, amelyekkel a nevel munkban, annak hatkonysga rdekben szmolnunk kell. A gyermek nemcsak trgya, hanem alanya is a nevelsnek, sajt szemlyisge fejlesztsnek.
6. A rsz s egsz viszonynak trvnye:
Ha a tanul valamiben knnyen fejldik, pozitv rzelmek keletkeznek a tevkenysgben, ez kedvezen hat a szemlyisgfejlesztsnek ms terleteire is. Fontos, hogy a sikeresen, eredmnyesen fejleszthet tevkenysg fell kzeltsnk a szemlyisgfejlesztsben.
7. A direkt s indirekt klcsnhatsnak trvnye:
A trvny a tudatossgra hvja fel a figyelmet. Arra, hogy az elllt jelensg, a szemlyisg ismerete, a fejleszt szndk egyttes szemllete szksges a legclszerbb eljrsok megtallshoz. Nem mindig a kzvetlen, direkt hats vezet a clhoz.
8. A totalits (teljessg) elve:
Lnyege : a szemlyi kapcsolatok fontossga, az egymssal klcsnhatsban ll szemlyisgek kztti kapcsolatok jellegnek, tartalmnak, sznvonalnak, intenzitsnak szemlyisgalakt szerepe.
|