3.
A szerk. 2008.01.09. 10:13
Az iskolskor gyermek szemlyisge. A tanul szemlyisgnek megismerse. A pedaggiai pszicholgiai jellemzs.
3. Az iskolskor gyermek szemlyisge. A tanul szemlyisgnek megismerse. A pedaggiai pszicholgiai jellemzs.
A szemlyisg cscsfogalom, amely fiziolgiai s pszicholgiai szempontbl magban foglalja az ember lnyegt. A veleszletett biolgiai diszpozicik s szerzett diszpozicik sszesge.
Az iskolban foly pedaggiai tevkenysg f clja a gyermeki szemlyisg fejlesztse.
A tanuli szemlyisg ismerete az eredmnyes fejleszts, nevels alapfelttele.
Bizonyos nevelsi feladatok megoldsnak megvan a maga optimlis idszaka, s ugyanabban az idszakban a teljestkpessg optimuma is.
A pedaggiai pszicholgia az elemzsnl arra keresi a vlaszt, hogy az egyes letkori peridusok milyen nevelsi-oktatsi feladatokhoz biztostanak optimlis fejlesztsi feltteleket.
Mit, mikor, hogyan adjunk. A tananyag, nevelsi s oktatsi eljrsok s az letkori szakaszok pozitv egybeesst kell megtallnunk.
- pszichikus funkcik fejlettsge: figyelem, emlkezet, gondolkods
- motoros fejlettsg: szem, kz koordinci
- szocilis rettsg elrse: egytt tevkenysg, feladattudat
Kisiskolsok, 6-10 vesek jellemzi:
Ez az els alakvltozs kora. Jellemzk:
1. a krnyezet trgyi vonatkozs tlse
2. nav realizmus
3. objektv rdeklds
4. analizl (elemeire bont) magatarts
5. szubjektv tletalkots
6. konkrt rtelmi mveletek dominancija
Serdlk, 11-15 vesek jellemzi:
1. biolgiai rs, felntt vls
2. a trsadalomba val beilleszkeds
3. a formlis mveletek kialakulsa
4. a fogalmi gondolkods
5. ersd kritikussg.
F nevelsi feladata az nismeret alaktsa, az nnevels helyes irnytsa s az akarater fejlesztse.
Az iskolarettsg kritriumai:
1. Testi rettsg: pl: testsly, magassg
2. Idegrendendszer: pl: nkontroll, rzelmek fejlettsge
3. pszichikus funkcik: szlels, gestalt-lts, figyelem, emlkezet, gondolkods
4. motoros fejlds: szem-kz koordinci
5. szocilis rettsg: trsas hatkonysg, egyttmkds, helyzet megrtse, viselkeds stabilitsa.
A tanul szemlyisgnek megismerse
A megismers fbb terletei:
1. Az eddigi szemlyisgfejlds lnyegesebb adatai (anamnzis, szlvel val beszlgets)
2. A gyermek aktulis krlmnyrendszere, csald, iskolai osztly, bartikr. A gyermek viselkedse, szerepe, rzelmi ktdse ezekben. (pl: a csald sszettele, szocilis s kulturlis sznvonala, a csaldban kialakult szemlyes kapcsolatok, stb…)
3. A szemlyisg jelenlegi fejlettsgi szintje. Testi s pszichikus fejlettsg. (pl: a tanul rdekldsi kre, mentlis kpessgei: figyeleme kpzelete, emlkezete fejlettsge, stb..)
Harsnyi szerinti megismersi terletek:
1. Testi terlet: testi fejlettsg, teherbr kpessg
2. Intellektulis terlet: rtelmi funkcik, kpzelet, fantzia, figyelem
3. rzelmi terlet: kiegyenslyozottsg, ktdsei, humora
4. Akarati terlet: kitarts, nuralma, szorgalma, trelme
5. szociatv, trsadalmi terlet: trsashatkonysg, dominancia,
6. Ideatv, eszmnyi terlet: pl: szlk, tanrok lehetnek a mintk, rtkrendszer, letcl.
Pedaggiai pszicholgiai jellemzs:
A pedaggiai jellemzs arra szolgl, hogy sszegezze az aktulis szemlyisg lnyeges jellemzit. Ennek alapjn tervezheti el a pedaggus a tovbbi fejleszts konkrt feladatait. A pedaggiai jellemzsek lehetv teszik a gyermek fejlesztsben az egyntetsget, az egymsraplst s a folyamatossgot a klnbz oktatsi intzmnyek s pedaggusok kztt.
Tartalma:
a.)Fbb egysgei tartalmazzk a tanulra vonatkoz rszadatokat (a fejlds elzmnyeit, a gyermek jelenlegi fejlettsgt, krlmnyeit)
a.) a szemlyisg legjellemzbb, dominns sajtossgait
b.) sszehasonltja a kapott eredmnyeket a tipikus letkori sajtossgokkal. Miben fejlett? Miben marad el?
c.) sszegzs, mely megjelli a legkzelebbi fejlettsgi feladatokat, az szlelhet problmkat s azok megoldsnak lehetsgeit.
|