|
4.
A szerk. 2008.01.09. 10:14
A nevelsi folyamat pedaggiai pszicholgiai elemzse (ismeretek, magatarts, viselkedsmdok kialaktsa
4. A nevelsi folyamat pedaggiai pszicholgiai elemzse (ismeretek, magatarts, viselkedsmdok kialaktsa
Nevels: tervszer s cltudatos szemlyisgalakts. Megfelel erklcsi s vilgnzet szellemben. Megfelel trsadalmi s pedaggiai hatsok kzegben, mely lehetv teszi, hogy az egyn kibontakoztassa kpessgeit. Kpessg-kimvels.
Nevelsi folyamat: a gyermek letnek s tevkenysgeinek pedaggiai irnytsa
- a gyermek egsz szemlyisgre kiterjed s igyekszik pozitv vltozst elidzni
- pedaggus, tanul aktivitst, tudatos egyttmkdst ignyli
- az letkor s az egyni sajtossgok ltal meghatrozott klnbzsgeket figyelembe veszi a fejlesztsnl
A nevelsi folyamat clja:
1. A tanulknak pontos ismeretei legyenek a valsgrl, amely a tervszer nevelsben, szocializciban, a spontn hatsokban nyilvnul meg.
2. Magatartsuk ezekkel az ismeretekkel sszhangban legyenek.
3. rtkes szemlyisgjegyekkel, tulajdonsgokkal rendelkezzenek.
4. Az egszsges szemlyisg kialaktsa. Egszsges az, aki nll letvezetsre kpes, kpessgeinek megfelel tevkenysget vgez, kpes az rmszerzsre, lethelyezetbl add szerepeit elfogadja, ennek megfelelen tud lni, kpes a trsadalom szkebb s tgabb krnyezetbe beilleszkedni.
A nevelsi folyamatban jelents szerepet jtszik:
1. a tapasztals
2. a cselekvs, aktivits
3. a szoksalakts
4. a fogalmak kialaktsa
5. a fogalmak szablyokk, normkk fejlesztse
6. az ismeretek meggyzdss rlelse
7. a pozitv rzelmi llapot biztostsa.
Magatarts s viselkedsformk elsajttsa
A magatarts a szemlyisg lnyegnek egyik legfontosabb kifejezje, fejlesztsben fontos annak elrse, hogy tanulink kpesek legyenek minden helyzetben az erklcs kvetelmnyeinek megfelel magatartst tanstani.
Magatartsformk:
- frusztrcis helyzet: N akadly CL
- aktv viselkedsformk: rtkelhet teljestmny produkl pl: kompenzci, indentifikci (azonossg), proszocilis agresszi, racionalizci, projekci
- passzv viselkedsformk: az egyn nem hoz ltre produktumot. Pl: visszahzds, brndozs, regresszv viselkeds, elfojts, konverzi.
A viselkeds alkalmi, a krlmnyektl meghatrozott reakci, pszicholgiai alkalmazkodsi forma.
A magatarts lland jelleg, tartsan jellemzi a szemlyisget.
Ahhoz, hogy az ismeretek a mindennapi viselkedsben, magatartsban megnyilvnuljanak, fontos :
1. Az akarat fejlesztse: Az akarat tudatosan meghatrozott cl elrsre irnyul tevkenysgben nyilvnul meg, amelyben kls vagy bels akadlyokat kzdnk le.
Fontos:
a.) a tevkenysg cljnak kitzse
b.) a vlaszthat tevkenysgek gazdag sornak felknlsa, hogy azokbl a tanulk szabadon vlaszthassanak
c.) a tevkenysg vgrehajtshoz szksges eszkzk, megoldsi mdok kzl a legmegfelelbb kivlasztsa
d.) a cselekvs vgrehajtsa: kpesek legyenek a tanulk az akadlyok lekzdsre.
e.) A tevkenysg ellenrzse, rtkelse.
2. Helyes kszsgek, szoksok kialaktsa:
Ha a tanulk kvetkezetesen helyes viselkeds formkat tanstanak az mr helyes magatartst eredmnyez. A helyes magatarts pedig hatssal van az alkalmi viselkedsekre, befolysolja azokat.
Sok kszsget, s sok j szokst kell kialaktani.
A nevels folyamatban a szoksok a kialaktand fogalmak alapjt kpezik, egytt a gyermeki tapasztalokkal, cselekvssel. Ezek a gyermeki magatarts elemi szoksai. Pl: kzmoss, kszns, frds, stb…
Ksbb a pozitv rzelmi azonosuls, az ismeretek meggyzdss rleldse folyamatban mr magasabb szint, az rtkes magatarts szoksainak alakulsrl van sz. Ezekben a szoksokban realizldik vgl a viselkeds, magatarts.
|