6.
A szerk. 2008.01.09. 10:16
A szemlyisgfejleszts terletei (rtkorientci, ignyszint, aktivits, motivci, nllsg, fegyelmezettsg, kreativits, nkp)
6. A szemlyisgfejleszts terletei (rtkorientci, ignyszint, aktivits, motivci, nllsg, fegyelmezettsg, kreativits, nkp)
I. rtkorientci
Szoros kapcsolatban van az rdekldssel. A cl a sokoldal s sznvonalas specilis
rdeklds kialaktsa. Kell tudni klnbsget tenni, szelektlni az rtkek kztt s a valdi
rtkek fel orientldni.
Az orientci a belltottsgok egsz rendszere, amelyek alapjn az egyn a helyzett felfogja s
megvlasztja a megfelel cselekvsi mdot. Ennek fejlesztsben nagy szerepe van az orientcis
mintkat szolgltat csaldnak, iskolnak, barti kzssgeknek.
II. Ignyszint
A fejlds folyamn a gyermekben alakulnak elvrsok a krnyezettel , a trsadalommal szemben.
Ezeknek az elvrsoknak a rendszere adja az ignyszintet.
Fejlesztsnek leghatsosabb eszkze az oktats. Az elsajttand ismeretek megfelel motivlsa,
magas szint kvetelmnyek tmasztsa a tanulsban s azok kvetkezetes betartsa, a pedaggus
viszonya sajt tantrgyhoz, a tanulkhoz, - az ignyszint fontos alaktja.
III. Aktivits:
Fontos krdsei:
- a szemlyisget rdekldse, ignyei ksztetik-e aktv cselekvsre, vagy megmarad a vgyak szintjn?
- Az aktivitsnak tartalma mire irnyul? Pozitv jelleg-e? Azaz az adott szituciban elkerlhetetlen, clszer, hasznos rtkeket, sznvonalas ignyeket szolgl-e vagy csupn az „n „ eltrbe helyezse-e a cl?
IV. A motivcis bzis
A motivci cselekvseink mozgatrugja. A ksztets lehet kls (pl: knyszer) , bels (pl: bell-
rl jv indtk). A nevelsi folyamatban gazdag, tartalmas, magas szint motivcis bzis
kiptse a cl. A pozitiv motivci alaktsnak egyik hatsos eszkze az elfordul cselekvs –
s viselkedsmdok motvumainak rtkelse, abban az rtkes motvum elismerse, mltnylsa.
V. nllsg
Kpessg arra, hogy az egyn kritikus helyzetekben, vlasztsi lehetsg vagy knyszer esetn
kls beavatkozs nlkl dntsn. Magban foglalja az nert , hogy az egyn ellen tudjon llni a
kros hatsoknak, befolysoknak. A cl nll, autonm szemlyisg kialaktsa.
VI. Fegyelmezettsg
A trsadalmi, kzssgi normk megrtse, elfogadsa, betartsa, azaz a viselkedsben s magatartsban val realizlsa. Ezeken a normkon bell van szabadsga, szabad vlasztjoga az egynnek.
VII. Kreativits
A magasan kreatv szemlyisg jellemzi:
- tbb fantzia, tlet, szokatlan, eredeti gondolat
- flexibilits a gondolkodsban, sablontl val eltrs
- kezdemnyez kszsg, ket rdekld terleteken
- nem konformista. (konformizmus: az uralkod felfogs elvtelen hve.)
A kreativits alkot gondolkodst jelent, ahol az egyn a kzssg szmra is rtkes alkotst hoz
ltre. A kreatv tanulkbl lesznek a magas szinten tevkenykedni, alkotni kpes szemlyisgek.
Ha fejlesztsket jl irnytjuk, a fegyelemmel s kzssggel nem tkznek.
VIII. nkp, nrtkels:
A relis nrtkels sszetevi:
- alapos nismeret
- a kzssgben elfoglalt helynek ismerete
- a trsak ismerete alapjn megfelel viszonyt, rangsorols.
A relis nkp kialakthat, ha a j teljestmny megkapja a megfelel elismerst, mltnylst,
dicsretet. De a j szndk, az igyekezet is. Fontos tnyez a pedaggus rszrl rkez j
szemlyisgjellemzs.
Hibs nkp fajti:
- alrtkels: mikor valaki nincs tisztban sajt rtkeivel, vagy cljai a lehetsgekhez kpest
tlmretezettek, ezrt llandan elgedetlen nmagval.
- tlrtkels: ha valaki a szksgesnl tbb dicsretet kapott. Az ilyen ember tlzottan rzkeny a kritikra, nmagt sosem brlja.
- Rossz vonatkoztatsi rendszer az nrtkelsnl: Helytelenl vlasztja meg a viszonytsi csoportot, rosszul rtelmezi a normkat, kvetelmnyeket.
|