szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA : 7.

7.

A szerk.  2008.01.09. 10:17

Intelligencia, kreativitás és tehetség kérdéskörei

7.      Intelligencia, kreativitás és tehetség kérdéskörei

 

 

Az intelligencia:

 

            Az intelligencia többféle képességet érint, melyek az oktatás segítségével fejleszthetők. Pl: nyelvi, logikai-matematikai, vizuális, zenei, interperszonális intelligencia, stb…

Az intelligencia foka erősen függ azoktól a körülményektől és feltételektől, amelyek közepette az intelligencia megnyilvánul.

 

Sternberg háromoldalú intelligencia elmélete:

1.      Az egyén belső világa, szerepe a gondolkodás irányítása. Pl: információk felvétele és elraktározása, releváns (lényeges)  információk kiválasztása, stb…

2.      Azt határozza meg mit tud az egyén legkönnyebben elsajátítani. Valójában a tanulásra való képesség.

3.      Az egyén külső világa. Azt vezérli, hogy az egyén mennyire tud alkalmazkodni a környezetéhez, mennyire tud szelektálni a környezetéből, mennyire tudja alakítani környezetét.

 

Sternberg szerint az intelligencia legalább annyira függ attól, hogy az emberek mennyire tudnak megküzdeni az őket körülvevő világgal , mint a velük született, belső mentális folyamatoktól.

Szerinte az oktatás úgy szolgálhatja legjobban az intelligencia fejlesztését , ha alkalmat teremt az új feladatokkal való szembesülésre, és megtanítja a diákokat ezek kezelésére.

 

Kreativitás

 

A kreativitás (alkotóképesség) a társadalom számára kivánatos és értékes „újításra, felfedezésre” való képesség.

 

A kreatív folyamatot 4 szakaszra oszthatjuk:

ˇ      előkészítés: felfedezik a problémát

ˇ      lappangás: félreteszik a problémát, mert megoldási  próbálkozásaik kudarcosak voltak,

ˇ      megvilágosodás: váratlan belátás következik

ˇ      igazolás

 

A kreativitás fontosabb megnyilvánulási formái:

  1. produktív gondolkodás, találékonyság, ötletesség, az új megalkotása, a gondolkodás flexibilitása,
  2. az összefüggés, a rend felismerése,
  3. probléma-felismerés és problémamegoldás,
  4. bármilyen korábbi tapasztalatra az új felhasználási lehetőség megtalálása,
  5. az információk felismerése, befogadása, megőrzése, felidézése, az információk közötti kölcsönhatások felismerése, az új és a korábbi információk kapcsolatának feltárása,
  6. a tudatban és a tudatalattiban lévő információk közvetlen gyakorlati hasznosítása.

 

( Guilford a kreativitás lényegét a divergens gondolkodásban jelöli meg.

Számos problémának, amit a hétköznapi életben meg kell oldanunk, számos jó megoldása lehetséges. Az ilyeneket nevezzük „nyitott” problémának vagy feladatoknak, szemben az iskolákban megszokott „zárt”, azaz egyetlen jó megoldással rendelkező feladatokkal.

Ezért a nyitott problémáknál, célszerű túljutni a legelső, legkézenfekvőbb megoldáson, és továbbgondolkodni, hogy ezzel új, ötletesebb, eredetibb megoldásra bukkanhatunk.

 

 

 

 

A divergens (széttartó) gondolkodásmód a problémamegoldás kezdeti szakaszában igen hasznos, hiszen gazdagítani akarja a helyzetet. Jellemzője a gondolkodás könnyedsége, folyékonysága, a hajlékonyság, vagyis az a képesség, hogy új szempontokat tudjunk felvenni, egyre több megoldásra leljünk.)

 

Taylor 5 kreativitási szint létezését határozza meg:

1.      kifejező kreativitás

2.      produktív kreativitás

3.      feltaláló, inventív kreativitás

4.      újító, innovatív kreativitás

5.      teremtő kreativitás.

 

A kreatív gyermek jellemzői Davis és Rim szerint:

1.      Kiváncsiság

2.      Függetlenség

3.      Kitartás

4.      Flexibilitás

5.      Széles érdeklődési kör

6.      Eredetiség

7.      Kérdezősködés

8.      Magas energiaszint

9.      Türelmetlenség,

10.  Élénk fantázia.

11.  divergens (széttartó) gondolkodásmód

 

 

A kreativitás fejlesztése iskolai környezetben:

1.      kreatív problémamegoldás, melynek  célja, hogy  a felvetődő problémákat újszerű, és hatékony módon tudják megoldani a tanulók.

2.      Ötletbörze: az ötletek mennyiségi termelését hivatott elősegíteni csoportos körülmények között. Alapvető szabálya az ítélkezés felfüggesztése a tanár részéről.

 

 

T e h e t s é g :

 

A tehetség: olyan velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakoztatott képesség, amely lehetővé teszi , hogy az egyén  az emberi tevékenységek egy bizonyos területen az átlagost messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.

 

A tehetség legfontosabb jegyei:

1.      az átlagon felüli intelligencia

2.      kreativitás

3.      a tanuló múltbeli kiemelkedő teljesítménye azon a területen, amelyre a tehetségfejlesztő program koncentrál

4.      feladatvégzésben való kitartás.

 

 

 

 

 

 

 

A tehetséges gyerek jellemzői:

 

§         Ismeretszerzés szempontjából : verbálisan jók,  jó megfigyelők, sokat olvasnak, bonyolult dolgokat könnyen megértenek,

§         Motiváció szempontjából:  mechanikus feladatok untatják,  érdekes feladatoknál nem igényel segítséget, tökéletességre törekszik, erős kritikai érzékük van, magas célt tűznek ki maguk elé,

§         Kreativitás szempontjából:  sokat kérdez, több megoldási verziót adnak,  frappáns válaszok,  jó humorérzéke van, színes fantáziája van, sablonos megoldást nem kedveli,

§         Szociális viselkedés szempontjából: (nem félnek mások lenni a többiektől, felelősséget vállalnak, barátaikat hasonló képességűek közül választják, jól beszélgetnek idősebbekkel,

 

 

Felvetődő problémakörök:

 

-                     Ma a pedagógusok többségének diákeszménye a jól tanuló, szófogadó diák, akivel nincs baj, aki mindig úgy viselkedik, ahogy előírták neki, aki az órán figyel, gondolatai nem kalandoznak el, aki a kapott kérdésekre azt válaszolja, amit a könyv tartalmaz, akinek a fantáziája nem merészkedik messze.

A kreativitással ezek az elvárások nem egyeztethetők össze. Tapasztalatok szerint a pedagógusok jelentős része nem túlzottan kedveli az ilyen tanulókat.

 

-                     Másik lényeges kérdés: a hagyományos osztálykeretek között , kötött tantervvel folytatott oktatás. Ezek gátjai a többre képes tanulók fejlesztésének, különösen, ha a pedagógus, mint védősánc mögé húzódik a tanterv mögé. A kötött tanterv mindig egy középszinthez, átlagszinthez igazodik.

 

-                     Sokan azt hiszik, hogy a tehetséges tanulókkal könnyű dolga van  a pedagógusnak. Azonban a tehetségesek tanítása jelentős többletmunkát követel a tanártól. Pl: intellektuális kihívást, a ki nem apadó érdeklődésük folyamatos kielégítése, kiegészítő anyagok biztosítása, a szülői elvárásoknak való megfelelés.

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!