szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
PEDAGGIAI PSZICHOLGIA
PEDAGGIAI PSZICHOLGIA : 7.

7.

A szerk.  2008.01.09. 10:17

Intelligencia, kreativits s tehetsg krdskrei

7.      Intelligencia, kreativits s tehetsg krdskrei

 

 

Az intelligencia:

 

            Az intelligencia tbbfle kpessget rint, melyek az oktats segtsgvel fejleszthetk. Pl: nyelvi, logikai-matematikai, vizulis, zenei, interperszonlis intelligencia, stb…

Az intelligencia foka ersen fgg azoktl a krlmnyektl s felttelektl, amelyek kzepette az intelligencia megnyilvnul.

 

Sternberg hromoldal intelligencia elmlete:

1.      Az egyn bels vilga, szerepe a gondolkods irnytsa. Pl: informcik felvtele s elraktrozsa, relevns (lnyeges)  informcik kivlasztsa, stb…

2.      Azt hatrozza meg mit tud az egyn legknnyebben elsajttani. Valjban a tanulsra val kpessg.

3.      Az egyn kls vilga. Azt vezrli, hogy az egyn mennyire tud alkalmazkodni a krnyezethez, mennyire tud szelektlni a krnyezetbl, mennyire tudja alaktani krnyezett.

 

Sternberg szerint az intelligencia legalbb annyira fgg attl, hogy az emberek mennyire tudnak megkzdeni az ket krlvev vilggal , mint a velk szletett, bels mentlis folyamatoktl.

Szerinte az oktats gy szolglhatja legjobban az intelligencia fejlesztst , ha alkalmat teremt az j feladatokkal val szembeslsre, s megtantja a dikokat ezek kezelsre.

 

Kreativits

 

A kreativits (alkotkpessg) a trsadalom szmra kivnatos s rtkes „jtsra, felfedezsre” val kpessg.

 

A kreatv folyamatot 4 szakaszra oszthatjuk:

      elkszts: felfedezik a problmt

      lappangs: flreteszik a problmt, mert megoldsi  prblkozsaik kudarcosak voltak,

      megvilgosods: vratlan belts kvetkezik

      igazols

 

A kreativits fontosabb megnyilvnulsi formi:

  1. produktv gondolkods, tallkonysg, tletessg, az j megalkotsa, a gondolkods flexibilitsa,
  2. az sszefggs, a rend felismerse,
  3. problma-felismers s problmamegolds,
  4. brmilyen korbbi tapasztalatra az j felhasznlsi lehetsg megtallsa,
  5. az informcik felismerse, befogadsa, megrzse, felidzse, az informcik kztti klcsnhatsok felismerse, az j s a korbbi informcik kapcsolatnak feltrsa,
  6. a tudatban s a tudatalattiban lv informcik kzvetlen gyakorlati hasznostsa.

 

( Guilford a kreativits lnyegt a divergens gondolkodsban jelli meg.

Szmos problmnak, amit a htkznapi letben meg kell oldanunk, szmos j megoldsa lehetsges. Az ilyeneket nevezzk „nyitott” problmnak vagy feladatoknak, szemben az iskolkban megszokott „zrt”, azaz egyetlen j megoldssal rendelkez feladatokkal.

Ezrt a nyitott problmknl, clszer tljutni a legels, legkzenfekvbb megoldson, s tovbbgondolkodni, hogy ezzel j, tletesebb, eredetibb megoldsra bukkanhatunk.

 

 

 

 

A divergens (szttart) gondolkodsmd a problmamegolds kezdeti szakaszban igen hasznos, hiszen gazdagtani akarja a helyzetet. Jellemzje a gondolkods knnyedsge, folykonysga, a hajlkonysg, vagyis az a kpessg, hogy j szempontokat tudjunk felvenni, egyre tbb megoldsra leljnk.)

 

Taylor 5 kreativitsi szint ltezst hatrozza meg:

1.      kifejez kreativits

2.      produktv kreativits

3.      feltall, inventv kreativits

4.      jt, innovatv kreativits

5.      teremt kreativits.

 

A kreatv gyermek jellemzi Davis s Rim szerint:

1.      Kivncsisg

2.      Fggetlensg

3.      Kitarts

4.      Flexibilits

5.      Szles rdekldsi kr

6.      Eredetisg

7.      Krdezskds

8.      Magas energiaszint

9.      Trelmetlensg,

10.  lnk fantzia.

11.  divergens (szttart) gondolkodsmd

 

 

A kreativits fejlesztse iskolai krnyezetben:

1.      kreatv problmamegolds, melynek  clja, hogy  a felvetd problmkat jszer, s hatkony mdon tudjk megoldani a tanulk.

2.      tletbrze: az tletek mennyisgi termelst hivatott elsegteni csoportos krlmnyek kztt. Alapvet szablya az tlkezs felfggesztse a tanr rszrl.

 

 

T e h e t s g :

 

A tehetsg: olyan velnk szletett adottsgokra pl, majd gyakorls, cltudatos fejleszts ltal kibontakoztatott kpessg, amely lehetv teszi , hogy az egyn  az emberi tevkenysgek egy bizonyos terleten az tlagost messze tlhalad teljestmnyeket tud ltrehozni.

 

A tehetsg legfontosabb jegyei:

1.      az tlagon felli intelligencia

2.      kreativits

3.      a tanul mltbeli kiemelked teljestmnye azon a terleten, amelyre a tehetsgfejleszt program koncentrl

4.      feladatvgzsben val kitarts.

 

 

 

 

 

 

 

A tehetsges gyerek jellemzi:

 

         Ismeretszerzs szempontjbl : verblisan jk,  j megfigyelk, sokat olvasnak, bonyolult dolgokat knnyen megrtenek,

         Motivci szempontjbl:  mechanikus feladatok untatjk,  rdekes feladatoknl nem ignyel segtsget, tkletessgre trekszik, ers kritikai rzkk van, magas clt tznek ki maguk el,

         Kreativits szempontjbl:  sokat krdez, tbb megoldsi verzit adnak,  frappns vlaszok,  j humorrzke van, sznes fantzija van, sablonos megoldst nem kedveli,

         Szocilis viselkeds szempontjbl: (nem flnek msok lenni a tbbiektl, felelssget vllalnak, bartaikat hasonl kpessgek kzl vlasztjk, jl beszlgetnek idsebbekkel,

 

 

Felvetd problmakrk:

 

-                     Ma a pedaggusok tbbsgnek dikeszmnye a jl tanul, szfogad dik, akivel nincs baj, aki mindig gy viselkedik, ahogy elrtk neki, aki az rn figyel, gondolatai nem kalandoznak el, aki a kapott krdsekre azt vlaszolja, amit a knyv tartalmaz, akinek a fantzija nem merszkedik messze.

A kreativitssal ezek az elvrsok nem egyeztethetk ssze. Tapasztalatok szerint a pedaggusok jelents rsze nem tlzottan kedveli az ilyen tanulkat.

 

-                     Msik lnyeges krds: a hagyomnyos osztlykeretek kztt , kttt tantervvel folytatott oktats. Ezek gtjai a tbbre kpes tanulk fejlesztsnek, klnsen, ha a pedaggus, mint vdsnc mg hzdik a tanterv mg. A kttt tanterv mindig egy kzpszinthez, tlagszinthez igazodik.

 

-                     Sokan azt hiszik, hogy a tehetsges tanulkkal knny dolga van  a pedaggusnak. Azonban a tehetsgesek tantsa jelents tbbletmunkt kvetel a tanrtl. Pl: intellektulis kihvst, a ki nem apad rdekldsk folyamatos kielgtse, kiegszt anyagok biztostsa, a szli elvrsoknak val megfelels.

 

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!