9.
A szerk. 2008.01.09. 10:22
Mentlhigins prevenci. Stressz s coping mechanizmusok. Burnout jelensg pedaggusoknl.
9. Mentlhigins prevenci. Stressz s coping mechanizmusok. Burnout jelensg pedaggusoknl.
Mentlhigins prevenci
A mentlhigin egszsgkzpont szemlletmdot, elmleti s gyakorlati tudst jelent. Felelssgvllals sajt egszsgnk megvsrt.
A mentlhigin clja: az egszsg fenntartsa, lelki egszsg megrzse, pszichikus jlt fokozsa, betegsgek kialakulsnak megelzse, lelki bajok rendezse.
A prevenci megelzst jelent, amely lehet:
- Primer ( elsdleges): krost hatsok felismerse, kikszblse a szemlyisg alaktsval. A betegsg kialakulsnak megelzse
- Szekunder (msodlagos): egyes betegsgek esetn a korai beavatkozssal a ksbbi kvetkezmny megelzhet
- Tercier (harmadlagos): rehabilitci, az egszsg visszalltsa, a visszaess megakadlyozsa, segts az alkalmazkodsban
A mentlhigin megkzeltse tbbirny:
1. minden korosztlyra kiterjed
2. megelzs minden szintje fontos
3. egszsgkultrt, egszsgnevelst, egszsg megrzst foglalja magba, valamint a szocializcis folyamatot segti el
4. sznterei: csald, blcsde, voda, iskola, munkahelyek, egyhz, klub
5. sokfle mdszerrel valsulhat meg: szrs, tancsads, kszsgfejleszts
6. megelz jelleg: hinyos nismeret kiegsztse, trskapcsolati konfliktusok kezelse, neurzis megelzse
Stressz s coping:
Lazarus s Folkman:
A stressz „ … olyan sajtos kapcsolat a szemly s a krnyezete kztt, amelyet a szemly abbl a szempontbl rtkel, hogy mennyire haladja meg az erforrsait s mennyire jelent fenyegetst a jlltre nzve.”
Coping , megkzdsi mechanizmusok:
Megkzdsen azt rtjk iskolai szituciban, hogy a dik hogyan kezeli a szmra megterhelst jelent szitucikat.
Kt ltalnos stratgija van:
1.) a problmra irnyul megkzds - kzelts: a dik mennyire prbl hatni a stressz forsra, mekkora energit fektet abban, hogy a stressz forrst megszntesse .
2.) Az rzelemre irnyul megkzds- elkerls: a dik mennyire prbl eltvoldni a stressz forrstl azltal, hogy a negatv rzelmeit cskkenti
Az elkerls a rvid tv , kszbn ll fenyegetsek kezelsben hatkonyabb, mg a kzelts a tvlatilag felmerl fenyegetsek esetben, elssorban azrt, mert gy a diknak elegend ideje van sszeszedni az erejt.
Burnout jelensg
Burn out: hosszabb ideje fennll rzelmi megterhelsek hatsra fellp fizikai, rzelmi s mentlis kimerls, melyet a remnytelensg s az inkompetencia jellemez.
Tnetei:
- rzelmi kimerltsg
- elszemlyteleneds
- cskkent teljestkpessg
- testi tnetek-magatartsi tnetek-rzelmi tnetek-mentlis tnetek
Kigs ciklusai:
lelkeseds-stagnci-frusztrci-aptia-remnytelensg-plyaelhagys,plyamdosts
A bornout nmagban is stresszor. Lnyege, hogy a kigs egy stresszlncolat rsze s egyben jabb stresszek kivltja, abban az esetben, ha nem ismerjk fel.
Veszlyeztetett foglalkozsok, minden olyan foglalkozs, ahol interperszonlis folyamatok bipolrisak. A szemly olyan problmk megoldsval vagy megoldhatatlansgval szembesl, ahol szksg van egy msik szemly tudatos s aktv egyttmkdsre, ha ez az egyttmkds valamely ok miatt nem valsulhat meg, aktv vagy passzv ellenlls miatt, vagy valamely objektv ok miatt, pl: letkor, htrltatottsg, stb… akkor stresszt okoz.
Mindennapos tapasztalat, hogy a tants-tanuls folyamatban a bipolris pedaggiai folyamat akadlyoztatottsga, objektve, okozza a pedaggusok sokasgnak a legtbb stresszt. Elssorban az iskolai teljestmnyzavar, tanulsi nehzsg, beilleszkedsi zavarok, az iskolai agresszi, s a szlk kznye.
Hendrikson fiziklis, emocionlis s attitdbeli kimerlsknt rja le a pedaggusok kigst, ami knyelmetlensgrzettel kezddik, a tants rme fokozatosan eltnik.
A pedaggusok egy rsze elhagyja a plyt, msik rsze marad, de nyugdjbavonulsukig vgnlkl szmoljk a napokat htvgig, a harmadik csoport marad a plyn, s megtanulja, hogy kzdhet meg a stresszel. Az alapvet kulcs a megkzdshez annak felismerse, hogy a kigs nem egyszer fordulhat el az letben.
Stresszokozta hatsok a pedaggusoknl:
1. kimerltsg rzse
2. frusztrltsg rzse
3. elegem van rzse
4. stressz hazavitele
5. bnssg rzse
6. ingerlkenysg rzse.
A pedaggusok ltalnos stresszforrsai:
1. a tanulk fejldshinya
2. nehz munkaterhels, leterheltsg
3. a kormnyzati segtsg hinya
4. erforrsok s felszerels lnyeges hinya
5. a tanulk nvekv ltszma
6. tmogatszemlyzet hinya
7. „bonyolult” tanulkkal val szembesls
8. specilis figyelem az egyni tanulkra
9. kollgkkal val kzs munka hinya.
A pedaggus bornout, kigs valsgos problma az iskolkban. Fontos, hogy a pedaggusok s az iskolk adminisztratv vezeti ismerjk fel, hogy tennik kell valamit a pedaggusok egszsgnek megrzse rdekben, mert egszsgesnek a tanulkat csak egszsges pedaggusok nevelhetik.
Az iskola rszrl stratgik lehetnek :
1. idt adni a pedaggusoknak egyttmkdsre s beszlgetsre
2. mhelyek, tanfolyamok nyjtsa
3. szbeli dicsret, megersts, a munka elismerse
4. tbb tmogats nyjtsa
5. szakrtk, tmogatszemlyzet, vallsi segtsg nyjtsa
6. tbb vlasztsi lehetsget biztost, tovbbkpzsi alkalom
7. jobb kommunikcis s dnts-bevons ptse a vezetkkel.
|