PED PSZI RAI ANYAG
A szerk. 2008.01.10. 10:07
A PEDAGGIAI PSZICHOLGIA RENDSZERE
1.A pedaggiai pszicholgia trgya
2.A pedaggiai pszicholgia kutatsi mdszerei
3.A pedaggiai hats trvnyszersgei
4.A pedaggiai folyamat szemlyi rendszere
A tanul szemlyisge
Tanr szemlyisge
5.A nevelsi s oktatsi folyamat pszicholgiai elemzse
6.Az tlagtl eltr tanulkkal val bnsmd pszicholgiai megkzeltse
Kiemelked kpessg tanulk
Tanulsi-nevelhetsgi problmkkal kzd gyerekek
7.A pedaggiai pszicholgia kapcsolata trsterletekkel
Iskolapszicholgus
Szaktevkenysgek …
Fbb kutatsi mdszerek:
- Megfigyels
- Ksrlet
- Explorci
- Tesztmdszerek
- Pedaggiai helyzetteremts
- Pedaggiai beszlgets
- A tanul tevkenysgeinek rtkelse
- Egyb mdszerek: pl. szociometria
Tesztek
Szemlyisg vizsglati eljrsok:
Projektv eljrsok: rajzvizsglatok, bbteszt, meseteszt, vilgjtk, Rorschach teszt, CAT TAT stb.
Szemlyisg krdv: pl. Eysenck-fle krdv
Kpessgvizsglatok:
pl.: figyelemvizsglat (Pieron teszt), emlkezetvizsglat, rszkpessg vizsglat, szlelsi kpessg mrse: Frostig teszt stb.
Intelligencia vizsglatok: pl.: Bp-i Binet teszt, MAWGYI, Raven nonverblis intelligenciateszt
Eysenck-fle gyerek szemlyisg-krdv dimenzii:
Pszichoticizmus
Extraverzi
Neuroticizmus
Szocilis konformits
A „Big Five” krdv (BFQ) faktorai:
Ballr Endre (2003): a tantervi tartalom sszetevi:
Ismeretek
Kpessgek, kompetencik, kulcskompetencik
Kulturlis rtkek
Erklcsi normk.
A tantervi tartalomnak igazodnia kell a tanulk ltalnos s egyni fejldsi jellemzihez,
sszhangban kell lennie a nevels-oktats cljaival,
s figyelembe kell vennie a tantervi kvetelmnyeket.
A 2003-as NAT deklarlt rtkei:
demokratizmus
humanizmus
az egynisg s fejldsnek tiszteletben tartsa
alapvet kzssgek (csald, haza, Eurpa, a vilg) egyttmkdse
nemi eslyegyenlsg
szolidarits
tolerancia.
A NAT mveltsgi terletei:
- Anyanyelv s irodalom
- l idegen nyelv
- Matematika
- Ember s trsadalom: trsadalmi, llampolgri s gazdasgi ismeretek, emberismeret; trtnelem
- Ember s termszet: termszetismeret; fizika; kmia; biolgia s egszsgtan
- Fldnk s krnyezetnk
- Mvszetek: nek-zene; tnc; drma; vizulis kultra; mozgkpkultra s mdiaismeret
- Informatika: szmtstechnika, knyvtrhasznlat
- letvitel s gyakorlati ismeretek: technika; hztartstan s gazdlkods; plyaorientci
- Testnevels s sport.
A 2003-as NAT 8 kiemelt fejlesztsi terletet hatroz meg:
Kompetencia fogalma
A kompetencia fogalma Chomsky nyelvi kompetencia elmletbl ered, amely velnk szletett nyelvelsajttsi tudst jelent.
Pedaggiai szempontbl a kompetencia a tudsnak arra a formjra utal, amelynek elsajttsa termszetes kzegben, letszer tapasztalatok rvn trtnik, s gy alkalmazsa is termszetes knnyedsggel s hatkonysggal valsul meg. Hasonlan ahhoz, ahogy az anyanyelvet megtanuljuk, majd vgtelenl sokfle gondolat megfogalmazsra alkalmazzuk.
Nagy Jzsef kompetencia meghatrozsa:
A kompetencik a dnts s kivitelezs megvalsulst szolgl motvum-s kpessgrendszerek.
Illetve: ”a szemlyisg hierarchikus, egymsba gyazd komponensei: a kompetencik, a hozzjuk tartoz motvum-s tudsrendszerek, amelyeknek sszetevi a motvumok, a kpessgek, az ismeretek, a kszsgek s a pillanat trt rsze alatt megvalsul rutinok.”
A kompetencikhoz tartoz motvum- s kpessgrendszerek:
A kognitv kompetencia sszetevi:
Gondolkodsi motvumok s kpessgek
Tudsszerz motvumok s kpessgek
Kognitv kommunikcis motvumok s kpessgek
Tanulsi motvumok s kpessgek
A szocilis kompetencia sszetevi:
Proszocilis viselkeds
Szocilis kommunikci
Csoportviselkeds
rdekrvnyests
A szemlyes kompetencia fontosabb motvumai s kpessgei:
nvdelmi motvumok s kpessgek
nelltsi motvumok s kpessgek
Specilis motvumok s kpessgek
nszablyozsi motvumok s kpessgek
nfejleszts motvumai s kpessgei
Nevelsi folyamat clterletei:
Ismeretek elsajttsa a trsadalmi let szablyairl, normirl. Formi:
n Tapasztalatszerzssel: spontn mdon vagy tervszeren
n Cselekvssel, aktivitssal: utnzs rvn
n Szoksok kialaktsval
n Fogalmak kialaktsval
n Szablyoz normk interiorizlsval.
n Megfelel magatartsformk kialaktsa
rtkes szemlyisgjegyek kialaktsa
Ignyszint s teljestmnymotivci
Ignyszint: teljestmnyvgy, teljesteni akars
A siker utn n az ignyszint: nehezebb feladat
A kudarcot kveten cskken: knnyebb feladat
Sikerorientlt tanulk jellemzi: kzepes nehzsg feladat, bels okokra hivatkoznak.
A kudarckerl szemlyek: vagy nagyon magasra vagy nagyon alacsonyra teszik a mrct. Alacsony teljestmnyignnyel rendelkeznek. Kls okokra hivatkoznak.
Az ignyszint tantrgyanknt, nemi hovatartozsknt is vltozik: a lnyok a rel tantrgyaktl tarthatnak mg a fik a humn trgyaktl.
Motivci
A motivci cselekvsre ksztet bels mozgat er. Motvumok, indtkok sszessge.
Formi:
- Bels indtkok: rdeklds, kvncsisg, problmafeszltsg, megismersi vgy. A „mirt” krdsekben nyilvnulnak meg.
- Kls motivci: jutalom, dicsret, versengsi trekvs, nrvnyestsi vgy, bntetstl val flelem, msok elismersnek az ignye, azonosulsi igny.
Bels motivci:
Maga a tevkenysg vgzse jutalmaz
Kompetenciarzs ersdik
Kreativits, kezdemnyezs, egyttmkd kszsg
njutalmazs
Kls motivci:
Msoktl rkez megersts
Kompetenciarzs cskken
Jutalomrt, elismersrt vgzett tevkenysg
Maslow szksgletpiramisa
rtkels formi:
- Explicit –kifejezett: szbeli dicsret, elismers, jutalom.
- Implicit – rejtett rtkels: nemverblis, metakommunikatv jelzsek.
|