Amit az rn adott a tanrn
A szerk. 2008.01.17. 10:08
A clzott beszlgets
Mirt szksges:
- mert mihamarabb fel kell ismernnk azokat az rzseket, vagy jelentseket, amelyeket a kliens megfogalmazott
- ha beszlgetnk, beszlnk – alkalmat adunk a problma kibeszlsre
- megismerjk a klienst – szubjektumt – s kinyilatkoztatjuk elfogadsunkat
- jra hallja, amit mondott
jrafogalmazs: egy lehetsg a folyamatos korriglsra
Lpsei:
1. Visszatkrz jrafogalmazs
(krlrjuk, amit hallottunk – gy, hogy az a msik szmra felismerhet legyen)
- visszhangvlasz
- visszatkrz jrafogalmazs (gy ht n szerint, azt akarja mondani, vlemnye szerint…)
- sszefoglal jrafogalmazs (lnyeget ragad meg ms szavakkal)
2. Az jrafogalmazs, mint az alap - httr viszony megfordtsa
(semmit nem vesznk el, semmit nem adunk hozz az elmondottakhoz, de megjelenik valami, ami eddig rejtve volt)
3. Tulajdonkppeni megvilgt jrafogalmazs
(rthetv, hallhatv teszi a kliens szmra ugyanazt az rzelmet, amit elmondott)
Ehhez nagyon finom intuci kell.
A msik ember megismerse
Kiindulpont: az egyik ember (szemly) interakci s kommunikci rvn kapcsolatba kerl a msik emberrel (szemllyel) s a kapcsolat eredmnyeknt megismerik egymst.
A szemlyek megismersnek alapfelttele:
Alapvet azonossg felttelezse (emberknt ismerjk el egymst – nmagt pp gy, mint azt akit megismerni kvn)
A szemlyek mindig valami cselekvs, akci kzppontjnak tnnek szmunkra. ltalban nem kzmbs hatst gyakorolnak rnk. (segtenek, gncsolnak, tlnek, kzmbsek) Ezen cselekvseik tbbnyire szndkosak.
A szemlyeket teht valamilyen szndkos cselekvs fggvnyben szleljk, s ez megfordtva is igaz!
Azt az rzst, amit a msik ember bennnk tmaszt a htkznapi letnkben rtkel jelzkkel (okos, buta, j, rossz, jkp, csnya, kvr, csont sovny, stb.) fejezzk ki.
Statikus megismers: olyan megismers, melyben kizrjuk a tetteket, szavakat, jellemz helyzeteket. Keveset tudunk gy meg az emberrl, nem ismerjk meg jellemt, rzseit, vgyait. (kpolvassok)
Objektv megismers: teljessgre trekv, mely lethelyzetekben, tevkenysgekben nyilvnulhat meg – azonban az egsz szemlyisg megismerse szinte lehetetlen, mivel az sszetett rendszer.
Miknt ismerhetjk meg mgis a szemlyt?
- helyzetben (minden szemlyt msknt szlelnk eltr krnyezetben)
- szemlyek egymshoz val viszonyban (rzelmi szlak, ismeretlensg)
Ezt troljuk, majd ksbb sszevetjk, s ennek tkrben alaktjuk ki a kapcsolatokat (mlytnk vagy laztunk a kapcsolatokon)
A szemlyek rtkelse:
- a htkznapi krnyezetre jellemz rtkels
- az rtkels nem mentes az nknyessgtl (stabil vagy rendezetlen rtkels, - fgg attl, hogy az egynt milyen szemlyes szlelsnek vetjk al: mit akarunk ltni s mit nem.
Tapasztalati s ltalnos rtkelsek.
Carl Rogers 1902 – 1987
letplyja:
- Apa mrnk, ptsi vllalkoz, s farm Chicago mellett.
- A csaldi let kt f rtkrendje: a kemny munka s a protestns valls. Korn munkra fogtk. Rendkvl magnyos, az iskolban is visszahzd, fantzijban szvesen elmerl gyermek volt. Soha nem lttk jtszani trsaival.
- Egyetemi tanulmnyait mezgazdasgi szakon kezdi meg, de 1920-tl mr teolgiai tanulmnyokat folytat.
- 1924. Hzassgot kt – szlei ellenzik. 1926-tl a pszicholgia fel fordul rdekldse => gyermeknevelsi tancsadban tevkenykedik.
- 1940-tl Ohio llam egyetemnek – Colombus pszicholgiai tanszkt vezeti. Itt kezdi kidolgozni a segt kapcsolat s tancsads llektanra vonatkoz elmlett, s maga is aktv tancsadi tevkenysget folytat. Ksbb a chicago-i egyetem tancsadi szolglatt szervezi meg. Az Amerikai Pszicholgiai Trsasg ekkor mr djjal tnteti ki.
- 1969-ben sajt intzetet alapt: Centre of the study of the Person nven.
- 1964-tl csoportokkal kezd foglalkozni, az elszr ltala megfogalmazott elvek alapjn : ezek az n. „tallkozsi” – encounter csoportok.
- 1974-tl csoportjai egyre nagyobbak, s n. „mammut-csoportokkal” foglalkozik. (3 – 600 fsek) Ebbe a sorba illeszthetk az n. szegedi tallkozk is.
Elmlete:
- Dnt mozzanata: a segt kapcsolatban nem a vlasztott mdszer a legfontosabb, hanem maga a segt szemly. gy a hatkonysg is ennek fggvnye, s nem a mdszerek.
- A kliens kifejezsre juttatja nmagval s a vilggal kapcsolatos rzseit, problmit, tapasztalatait.
- A terapeuta f feladata pedig ezeknek az rzelmeknek a visszatkrzse. Rogers hangslyozza, hogy a belelsen, emptin tl a visszatkrzs a dnt mozzanat. A visszatkrzsnek is van mvszete: gy tkrzze vissza a kliens rzseit, amely az llapotban felfoghat. Ennek sorn az egyn nmagrl szerzett ismeretei kibvlnek, nismerete fokozdik.
- A terapeuta ugyanis a visszatkrzs sorn olyan mozzanatokra utal, amelyek a kliens szmra nem, vagy alig tudatosak.
- A lelki zavarok nagy rsze ugyanis abbl fakad, hogy az egyn nmagrl hamis kpet alkot, gy nrtkelse, s krnyezetnek rla alkotott kpe minduntalan ellentmondsba kerl.
- A terpia sorn az egyn szabadon megnyilvnulhat, a terapeuta nem irnytja: „non-direktv eljrs”
- Rogers szemlletnek kzppontjban teht nem a lelki zavar s mdszer ll, hanem a szemly => „kliens-centrikus terpia” ~ „szemlykzpont terpia”
- A terapeutnak felttel nlkl kell elfogadni klienst. Csak akkor tud segteni, ha nmagt is kpes elfogadni, maga is kpes fejldni, ha kzlsei s rzsei egymst fedik, hitelesek. (kongruens)
2 nagy eurpai hr iskola alakult ki a szemlykzpont irnyzaton bell:
- Hamburgban – Tausch
- az egykori Kelet-Berlinben – Helm
A ksrletek nyomn megllaptottk, hogy a kliensben egyfajta nmagval folytatott prbeszd indul el. A folyamat nexplorci ~ nfeltrs. Ez minl magasabb fok, annl nagyobb a valsznsge, hogy a terpia eredmnyes lesz.
Szemlykzpont pszichoterpia kt f ramlata:
- ortodox – angolszsz orszgokban a szemlykzpont elvek n. mozgalomjelleget ltenek.
- a msik g arra trekszik, hogy mind az elmletet, mind a szakemberkpzst tudomnyos alapokra helyezze. – els Eurpban nmet nyelvterleten.
Haznkban a szemlykzpont irnyzat minden ga kpviselve van. Klein Sndor fiskolai tanrnak ksznheten jtt ltre kapcsolat haznk s Carl Rogers kztt.
kezdemnyezte a szegedi tallkozkat.
|