SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.28. 11:50
1/B
A szociálpedagógiai célja, feladatai, színterei
A szociálpedagógiai munka olyan szakmai tevékenység, amely a gyermek és ifjú korosztály kapcsolati, tanulási, szociális, stb. problémáit egységben, komplex rendszerben kezelve, elsősorban az érintett személyekkel, csoportjaival, valamint családjukkal együttműködve, másrészt a környezet erőforrásait mozgósítva segít a gyermek, fiatal és környezete egyensúlyát megtartani, illetve megbomlott egyensúlyát helyreállítani. Mindezzel hozzájárul a felnövekvő gyermek és fiatal optimális életvezetéséhez.
A szociálpedagógia feladatai:
1. a társadalom valóságos működési szabályszerűségeinek felismerése és elemzése
2. a gyermeket, fiatalt érintő társadalmi egyenlőtlenségek – problémahelyzetek és ezeket kiváltó okok, kielégítetlen szükségletek, veszélyeztető tényezők komplex személetű elemzése
3. az ember és s környezet viszonyrendszerében a gyermek és fiatal személyiségfejlődése, szocializációja és tevékenysége sajátosságainak, törvényszerűségeinek átfogó elemzése
4. különböző szociális helyzetű gyerekek, fiatalok, csoportjaik és közvetetten családjaik és pedagógusaik számára adekvát segítségnyújtás a szociális munka, a gondozás, a nevelés-oktatás, a szabadidő-pedagógia korszerű eszközeivel, ezen folyamatok tervezése, kivitelezése, ellenőrzése, értékelése és rendszerszemléletű elemzése
5. a gyerekek, fiatalok és csoportjaik összekapcsolása problematikus élethelyzetek megelőzését, javítását szolgáló állami, intézményi és társadalmi szolgáltatásokkal és erőforrásokkal
6. a kompetenciahatárok ismeretében partneri kapcsolatok kialakítása és együttműködés más szakemberekkel (orvos, pszichológus, szociális munka, jogász, gyógypedagógus)
Szociálpedagógia feladatrendszerének
alkalmazási területei és módjai
Tevékenységek
|
Az alkalmazás színterei és minősége
|
|
iskolában
|
Bentlaká-sos gyermek és nevelőin-tézetben
|
Művelődési intézmény-ben
|
CSSK-ban
|
Nevelési tanács-
adóban, ifjúsági irodában
|
gyógyintézetekben
|
Utcán, lakóterületen, játszótéren, családban
|
Megfigyelés, vizsgálata, (környezettanulmány, családlátogatás)
|
XXX
|
XX
|
X
|
XXX
|
XXX
|
X
|
XX
|
Törődés, egyéni foglalkozás, probléma-megbeszélés, tanácsadás (szülőnek, pedagógusnak)
|
XXX
|
XXX
|
XX
|
XXX
|
XXX
|
XX
|
XXX
|
Segítségnyújtás a tanulási szokások kialakításában, tanulmányok pótlásában; felzárkóztatás, kompenzáció
|
XXX
|
XXX
|
X
|
X
|
XX
|
X
|
|
Szabadidős és szünidei programok, tevékenységek szervezése, animálása
|
XXX
|
XXX
|
XXX
|
X
|
|
X
|
XXX
|
Érdekében, képviseletében eljárás, együttműködés más szerveknél, más szociális szakemberekkel
|
XXX
|
XXX
|
|
XXX
|
XXX
|
X
|
XX
|
|
Önállóan foglalkoztatottként
és/vagy
|
|
Osztályfőnök, napközis nevelő, gyermekvédő
|
nevelő
|
Szakkör és klubvezető, szabadidő-szervező
|
|
|
|
Street worker, gyermek-védő, pártfogó
|
Iskola
§ megfigyelés, vizsgálat (környezettanulmány, családlátogatás)
§ törődés, egyéni foglalkozás, probléma megbeszélés, tanácsadás (szülőnek és pedagógusnak is)
§ segítségnyújtás a tanulási zavarok kialakításban, felzárkóztatás
§ szabadidős és szünidei programok szervezése
§ a szociális segítéségre szorulók érdekében képviseletében eljárás, együttműködés más-más szociális szakemberekkel
<
|