SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.28. 11:53
2/B
A szocilpedaggia kialakulsa
(trtneti fejlds kortl a felvilgosodsig)
A trsadalmi fejlds az iparosodssal jr trsadalmi vltozs, gazdasgi vltozs elssorban befolysoltk a ltrejttt. Az iparosods mellett klnsen a XIX. szzad vgn s a XX. Szzad elejn tmegesen nagy lett a szegny rteg, mely a trsadalmakat arra knyszertette, hogy a szocilpolitika szmra a kzoktats fontoss vlt.
A harmadik tnyez az elz kett kvetkezmnye: az llamnak nagyobb szerepet kellett vllalni a segtsben; a szekularizcis folyamat ersdtt, az egyhzak segtettk a munkt azzal, hogy szocilis tevkenysget folytattak.
Minden kzssgnek vannak s voltak szablyoz rendszerei. Ezek lehetv tettk, hogy rendben tudjanak lni.
Halottak Knyve (Egyiptom)
Ha megtartjk az elrsokat, a mennyben fognak lni halluk utn.
Hettita Trvnyek (a mai Trkorszg terletn)
Hamurapi trvnyei: 300 szablyozza az kori np erklcst
brahm korbl is vannak trvnyek, szablyok (Diolit oszlopok)
10 parancsolat
Ember-ember s Isten-ember kapcsolatnak szablyozsa
Ez Isten ajnlsa az ember fel, hogy ljen fejldjn, melyek a legalapvetbb szablyok.
A 10 parancsolat ismerete a szocilpedaggus szmra ktelez.
1-3 ember s Isten kapcsolatt szablyozza
4. Atydat s anydat tiszteld
5. Ne lj! – a lelki s a testi bntsok is ide sorolhatk
6. Ne parznlkodjl! – a fiatalon kezdett szexulis let mgtt lelki s egy egyb problmk llnak
7. Ne lopj! – bnzs megnyilvnulsai (lelki problmk, rzelmi sivrsg miatt krnikus lops)
8. Ne hazudj, msok becsletben krt ne tgy! (szemlyisgzavarral kzd fiatalok krnikus hazudozsa)
9. Felebartod hzastrst ne kvnd! (a prkapcsolatok biztonsga ersen hat a fiatalok fejldsre)
10. Msok tulajdont ne kvnd!
A korai kzpkorra jellemz, hogy az elesett s srlt emberek segtst az egyhz vllalta fel.
Az alamizsnrl ma a nyomor enyhtsre szolgl pnzadomny jut az esznkbe. Az az ember, aki rossz sorban l, sokat szenved, ezzel a szenvedssel megvltja a mennybe jutst, az dvzlst.
Aquinoi Szent Tams ht olyan testi s lelki fogyatkozs kztt tesz klnbsget, melyeket elrs szeren ht-ht fle testi s lelki segtsgnyjtssal vagy alamizsnval kell orvosolni.
Alapgondolata: szeresd felebartodat, gy mint tenmagadat.
Testi cselekedetek:
az heznek enni adni
szomjazknak italt adni (egszsges letmdra nevels; a tiszta vz nagy kincs volt a XII-XIII. szzadban)
szegnyeket ruhzni (anyagi segtsg, ruhagyjts a htrnyos helyzet csaldoknak)
utasoknak szllst adni (hajlktalanoknak otthont, jszakai szllst biztostani) Magyarorszg elszr a XV. szzadban a vndorl cignyoknak adott hajlkot. Letelepedst biztostott a lengyel, francia dezertrknek. A vilghbor alatt zsidkat bjtattak.
Lnyeges az anyk s gyermekeik szmra ltestett otthonok
fogsgban lvket kivltani: az eltlteknek lelki vigaszt nyjtani (a XIII-XIV. szzadban mg volt rabszolgatarts egyes orszgokban)
betegeket ltogatni (sokrt munka, szervetetten mkdnek a szervezetek)
Krhzban olyan betegekhez, akiknek nincs hozztartozja s hossz betegsgben szenved, rzelmi s rtelmi tmogatst nyjtani
halottakat eltemetni (lelki vigasz, tancsads)
Lelki cselekedetek
Bnsket meginteni
Tudattalanokat tantani: a szocilpedaggus feladata a tants
A ktelkedket j tanccsal elltni
A szocilpedaggus krzisben lv emberekkel foglalkozik
szomorakat vigasztalni
bntalmakat bkben trni.
A szocilpedaggus szemlyisge olyan legyen, hogy a gondokkal meg tudjon kzdeni, mg akkor is, ha a kliens a bnt.
Az ellennk vtkezknek megbocstani
A msik embert olyannak tekinteni, mint n magam. Tisztelet, alzat, szeretet szksges
Az lkrt s holtakrt imdkozni
Fggetlenl a valls vilgnzetrl. Fontos, hogy az elesett ember rezze a lelki kzelsget.
A humanizmus, a reformci s a megindul korai iparosods egyttesen eredmnyeztk a szegnysgrl alkotott felfogs egszen korunkig hat gykeres megvltozst.
E felfogs a szegnysget az egyni kudarc kifejezdseknt, st jellembeli fogyatkossgknt vegyis negatvan rtkeli.
A szegnyek a munkra val hajlandsg szerint vlaszthatk kett:
mlt
mltatlan szegnyek
Agy a szegnysg s annak lekzdse nevelsi problma lesz, benne gazdasgi s szocilpolitikai rdekek is sszefondnak.
Ludwig Vives – humanista nevelsi programja a munka ltal munkra nevels. Ezt alkalmaztk a XVI-XX szzadban Eurpa sok szz rva- s gondozhzban.
A gyermek Jzus a felvilgosods idejn talakult a gyermekisg olyan rtelmezsv, mely a gyermekkorban mg romlatlan, vltozatlan emberi termszet kifejezdst ltja, gy vlik szabadd a modern pedaggihoz vezet t, mely a gyermek s a gyermeki llek magyarzjnak tekinti magt. Ennek kvetkezmnye a gyermek nevelsnek s oktatsnak klnvlasztsa a felnttektl. Mg eltrben ll a munka, mint a nevels clja s eszkze.
Pestalozzi ltal szervezett szegny-tnevel intzetben csak a gyermekek s ifjak kaptak helyet.
A modern llam ltrejttvel kialakultak a pedaggus hivats felttelei is. Az alkot pedaggusok els kpviseli a XIX. szzadban jelentkeztek, mg a szocilpedaggusok a XX. Szzadban tntek fel.
Oberlin – francia lelkipsztor
Az vnk elfutrait kpezte ki Eurpban. Felismerte, hogy vannak jl kpezhet fiatal lnyok, akikre gyerekeket lehet bzni, olyanokat, kiknek szlei mezgazdasgban dolgoznak. Neki sikerlt el zben szervezett formban a szociolgiai gondozs megvalstania.
Szegnyeket nevelk
Pestalozzi
Az elrvult s az elhanyagolt gyermekek rszre ltestend szegnynevel intzet koncepcijt tbbszr lerta s a gyakorlatban is kiprblta.
Nagy jelentsg, hogy klnvlasztotta az oktatsra s nevelsre szorul gyerekeket s fiatalokat az elhanyagolt, munkakerl s bnz felnttektl.
Szegnynevel intzeteit vidki vezetbe helyzete. Szerinte a nevelintzmnyeket fggetlen trsadalmi szervezetek, egyesletek tartsk fenn llami tmogats mellett.
Fellenberg
Eurpai szocilpedaggia legvllalkozbb alakjai kz tartozik. A szegnyek intzete vagy ms nven ipari-iskola s szegnyek iskolja az alsbb rtegekbl szrmaz, elhanyagolt vagy koldul, rvagyerekek rszre alakult. Ezeket gyerekeket gy neveltk, hogy szegnyknt is tudjanak kzdeni az let nehzsgeivel.
Wehrli
Az ltala irnytott szegnyek intzete eurpai hr lett.
Zellweger
Szegnyiskolai tanul, ksbb maga is tanr. Knyvet rt, ez volt az els, az intzeti nevelsbe bevezet s arrl tjkoztat m, mely 1845-ben jelent meg:
„A Fellenberg-fle alapelvek szerint
mkd svjci szegnyek iskolja”
Mesterkpzs
Pestalozzinl is felmerlt mr a gondolat, hogy a szegnyek nevelintzeteiben felnevelt „kivl szegny gyerekeket” pedaggiai plyra kel kldeni. Ez be is vlt Fellenberg s Wehrli tvettk ezt az elvet. Ebbl fejldtt ki egyfajta mesterkpzs szegnyiskols nevelv ill. oktatv.
Tovbbi lps az intzmnyestett kpzshez a szegnyeket tantk szeminriuma volt. A szegnyek nevelintzeteit a szegnyeket tantk kpzivel lttk el.
A szegnyeket tant egy szemlyben oktat, nevel, mezgazdsz s intz, felel a gyermekek oktatsrt, szocializcijrt s nevelsrt.
Kpzskre kln llami kpzket ltestettek.
A szegnyek tantit nemcsak a szegnyek intzetei szmra kpeztk, hanem falusi tantknak is a mezgazdasgilag elmaradott terletekre.
A szocilpedaggiai tevkenysget folytatk egyesletbe tmrlsrl nagyobb mrtkben ltalban csak a XX. Szzadban lehet hallani. Kivtelt kpez a szegnyneveli szvetsg, mely Svjcban mr 1844-ben megalakult s mely ma is, mint a Svjci Nevelotthonok Szvetsge fennll. Olyan szocilis nseglyez szervezetet alaptanak, mely kteles bajbajutott tagjain segteni.
|