SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.28. 11:57
3/B
A pauperizmus rtelmezse s keletkezse a XIX. szzadi kapitalista orszgokban
Szegnyeket nevelk
Pestalozzi
Az elrvult s az elhanyagolt gyermekek rszre ltestend szegnynevel intzet koncepcijt tbbszr lerta s a gyakorlatban is kiprblta.
Nagy jelentsg, hogy klnvlasztotta az oktatsra s nevelsre szorul gyerekeket s fiatalokat az elhanyagolt, munkakerl s bnz felnttektl.
Szegnynevel intzeteit vidki vezetbe helyzete. Szerinte a nevelintzmnyeket fggetlen trsadalmi szervezetek, egyesletek tartsk fenn llami tmogats mellett.
Fellenberg
Eurpai szocilpedaggia legvllalkozbb alakjai kz tartozik. A szegnyek intzete vagy ms nven ipari-iskola s szegnyek iskolja az alsbb rtegekbl szrmaz, elhanyagolt vagy koldul, rvagyerekek rszre alakult. Ezeket gyerekeket gy neveltk, hogy szegnyknt is tudjanak kzdeni az let nehzsgeivel.
Wehrli
Az ltala irnytott szegnyek intzete eurpai hr lett.
Zellweger
Szegnyiskolai tanul, ksbb maga is tanr. Knyvet rt, ez volt az els, az intzeti nevelsbe bevezet s arrl tjkoztat m, mely 1845-ben jelent meg:
„A Fellenberg-fle alapelvek szerint
mkd svjci szegnyek iskolja”
Mesterkpzs
Pestalozzinl is felmerlt mr a gondolat, hogy a szegnyek nevelintzeteiben felnevelt „kivl szegny gyerekeket” pedaggiai plyra kel kldeni. Ez be is vlt Fellenberg s Wehrli tvettk ezt az elvet. Ebbl fejldtt ki egyfajta mesterkpzs szegnyiskols nevelv ill. oktatv.
Tovbbi lps az intzmnyestett kpzshez a szegnyeket tantk szeminriuma volt. A szegnyek nevelintzeteit a szegnyeket tantk kpzivel lttk el.
A szegnyeket tant egy szemlyben oktat, nevel, mezgazdsz s intz, felel a gyermekek oktatsrt, szocializcijrt s nevelsrt.
Kpzskre kln llami kpzket ltestettek.
A szegnyek tantit nemcsak a szegnyek intzetei szmra kpeztk, hanem falusi tantknak is a mezgazdasgilag elmaradott terletekre.
A szocilpedaggiai tevkenysget folytatk egyesletbe tmrlsrl nagyobb mrtkben ltalban csak a XX. Szzadban lehet hallani. Kivtelt kpez a szegnyneveli szvetsg, mely Svjcban mr 1844-ben megalakult s mely ma is, mint a Svjci Nevelotthonok Szvetsge fennll. Olyan szocilis nseglyez szervezetet alaptanak, mely kteles bajbajutott tagjain segteni.
A proletritus, a pauperizmus kezelsnek mdjai
A proletritus megjelense a trsadalomban komoly problmt okozott a XIX. szzad vgn s a XX. szzad elejn. A szegnysg nemzetkzi tmegjelensgg vlt s erre a korszellem megteremtette a peuperizmus kifejezst.
A proletritus egy kizskmnyolt, szegny rteg, ami az iparosodssal alakult ki. Ksbb megjelent a munkanlklisg is. Voltak azonban vltoztatsi trekvsek:
Konzervatv oldal
Egyhz ltal nyjtott segtsg. Karitatv tevkenysget folytatott: anyagi segtsgnyjts, valamit az elszegnyedett emberek szmra a lelki segtsgnyjts.
Elsdleges cl: a beavatkozsok az ember lelki dvssgt is szolgljk s a fldi ltket segtsk.
Forradalmi vagy politikai vonulat
A pauperizmust gazdasgi s politikai szempontbl prbltk megoldani.
Ers gazdasgi s politikai vltoztatsokkal akartak segteni.
Nem a jlt megteremtse, hanem az osztlyviszonyok megvltoztatsa volt a cljuk. (Marx s Engels)
Reformmisztikus vonulat
Sokrt sszefonds, melyben megjelenik az egszsggy, a szocilpolitika, a jogrendszer.
Azok a tevkenysgi terletek, melyek felismertk, hogy segteni kell. Az egyik g azt mondat, hogy nemcsak a pedagginak vannak feladatai, hanem az ezen kvli terleteknek is segteni kell. A msik g azt mondta, hogy a pedagginak is jelents szerepe van.
Pedaggin kvli terletek:
Az egszsggy, mely felismerte azt, hogy a mortalits (halandsg) s a morbilits (betegsg) jelensge bizonyos trsadalmi rtegekhez kttt. Ez a rteg pedig az elszegnyedett munks rteg.
E mgtt az orvostudomny fejldse is jelen van, s az is, hogy javtani kell a higins feltteleket.
Ezek folytn felmerlt, hogy vannak mentlhigins problmk, az egyn pszichjhez ktd betegsgek. Ilyen terletek: a gygypedaggiai megjelense.
Differenciljk az rzkszervi s az rtelmi fogyatkossgot.
A pszicholgia s a pedaggia fejldsvel tmogat eljrsok, beavatkozsi mdszerek jttek ltre. Pszichs llapot javtst segtik.
A jogrendszerben is voltak tmogat intzkedsek. Felismertk, hogy a deviancia miatt meg kell klnbztetni a bncselekmnyeket. Az intzmnyek is differencildtak, a felntteknek kln bntets-vgrehajt intzeteket hoztak ltre.
Ebben megjelennek a szakembere is, akinek a fiatalok nevelse az els szempont. A jogrendszerben lnyeges intzkedsek jelennek meg az iskolzatsra vonatkozan, ez pedig a tanktelezettsg.
A szzad elejn a munkavllalsi lehetsgeket is korltozzk.
A fiatal vagy gyermekkor egynek rdekeik vdelmre ligk, egyesletek jnnek ltre. Vdeni kellett a fiatalt a kizskmnyolstl, bntalmazstl.
Az llam trvnyeket adott ki az ifjsgvdelem, ifjsggondozs terletn. Ezzel megteremtette a szocilpedaggia hivats ltrejttt.
Nmetorszg: j kzssgi feladatkr jtt ltre, mely a csald s az iskola mellett sajtos pedaggiai jelleggel rendelkezik s ennek megfelelen sajt szakemberekre s szakemberekre van szksg
Franciaorszg: ez a differencilds 1945 utn bontakozott ki. A tanr mellett ltrejtt a neveli hivats is
Belgium: 1970 utn jtt ltre a szocilis neveli hivats
Csehszlovkia: az oktatkat s a nevelket egytt kpzik s ugyanabba a szakszervezetbe tmrtik ket
Lengyelorszg: sok specifikus kifejezst hasznlnak: gondozpedaggus, milipedaggus. Laktelepi pedaggus
A XX. Szzad elejn pedaggusok hangslyoztk, hogy a csald s az iskola kztt kell lennie mg egy olyan tfed terletnek, ahol pedaggiai gondozi erfesztsekkel segtik azokat a gyerekeket, akik klnleges problmval kzdenek.
|