SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.29. 08:59
6/B
A csaldgondozs fzisai, genogram
Csaldgondozs tervezsnek szempontjai
ha van egy problmahordoz egyn, akkor is a csald ktelkben kell tekinteni
Ez vonatkozik a tnetekre is, nemcsak egy tnetet, problmt kell kezelni, hanem a csaldi httrben lv problmk megoldsval kell a kezelst lefolytatni
a beavatkozsnak krlmnykeresnek kell lenni
a tevkenysg szles horizont, nem lehet mindent egyszerre, egy terleten megoldani
nemcsak a problmahordoz kliens helyzett kell javtani, hanem a csaldot is „gygytani” kell
szakaszosan kell a feladatot megoldani, a szakaszok meghatrozsa sok dologtl fgg
a csaldpedaggus csaldra gyakorolt hatsa lehet hossz- s rvid tv
a csaldpedaggus munkjban elszr a kzeleds szakasza a csald fel, majd az eltvolods jellemz az optimlis helyzet kialaktsa utn
a beavatkozs sorn a cselekvseket sztnzzk, ezutn az rzelmi megerstsre kell trekedni
kezdetektl a vgig a vltoztats, stabilits, beavatkozs vltakozik a csald letben. Figyelemmel kell ksrni a hatsokat
figyelembe kell venni a vltoztats sorrendjt: a fkuszban mindig a gyermek ll, a csald ssze problmja a gyermeken csapdik le. Cl az optimlis egyttmkdsi md kialaktsa a csalddal s a gyermek krnyezetben lvkkel. A csaldi normkat, rtkeket meg kell vltoztatni, ha a gyermek rdeke gy kvnja.
Ezutn jhet az effektv munka, ami a csaldpedaggiai vizsglattal kezddik.
Csaldpedaggiai vizsglat
Mdszerei:
megfigyels
csald trtnetnek megismerse (anamnzis)
csald-struktra felvzolsa
nevelsi stlusok, attitdk megfigyelse
csaldtagok kapcsolatai (genogram)
szemlyek kztt kapcsolat:
- didikus
szimmetrikus (egyenslyra trekszik)
komplementer (kiegsztk legyenek a msik szemlyek)
- tridikus
Csaldgondozs fzisai
bizalompts fzisa
csaldi sszefogs kivltsnak fzisa
stabilizlds fzisa
nllsts fzisa
Bizalompts fzisa
Ez az els fzis. Hossz ideig is eltarthat. Tbb szakasza van.
Kzeledssel kezddik, a csald megismersvel. Legelszr az anyval trtn interj sorn, amely a problma elmondst s az elzmnyek megismerst s a gyermek fejldstrtnett foglalja magba.
Megfigyels
Ha kialakult a kapcsolat, akkor informcikat gyjtnk. Cl: informciszerzs.
Arra kell trekedni, hogy minden csaldtag egytt legyen. Ilyenkor megfigyelhet az egyttmkdsi md. Ebben a szakaszban ktik meg az els szerzdst. Figyelni kell a metakommunikcira.
Irnytott beszlgets szakasza
Kialaktjuk a hipotzist a problma kezdetsrl, krlmnyeirl, a megolds lehetsgrl.
A begyjttt informcik alapjn kidolgozzuk a segt tervet, melyben szerepelnek a teendk. Ezt a tervet elfogadtatjuk a csalddal.
Problma megold-szervez szakasz
Amikor a bizalom mr kialakult, megbeszlik, hogy a tervet hogy kell vgrehajtani. (konkrt lpsek, de mg csak szban)
Kzvetlen segts s irnyts
sztnzni kell a csaldtagokat az nll lpsek fel s a csaldgondoz az irnytsra szortkoz segts fel halad
Elrt eredmnyek rtkelse
Az eredmnyek megfogalmazsa ersti a csaldot a vltoztatsban
Csaldi sszefogs kivltsnak fzisa
Az intenzv beavatkozs, direkt, korrekcis csaldpedaggiai beavatkozs ideje. Egyttmkdsre pl. Sokfle alternatvt kell adni a kliensnek, hogy tudjon vlasztani. El kell hitetni velk, hogy kpesek a vltoztatsra.
reztetni kell a klienssel az rzelmi tmogatst, hogy nem kzmbs. Az nllsods, levls lpseit is meg kell mutatni a kliens fel. Clja, hogy a kliens rbredjen, hogy nllan is tud tenni.
Minden esetben szksges a szakemberrel val egyttmkds.
Stabilizls fzisa
Hosszabb, kapcsolattart jelleg funkcija van. A szocilpedaggus szerepe cskken a cselekvsben, mr tancsad szerepet tlt be. Rendelkezsre ll a kliensnek. Ersti a klienst, hogy jl teszi, amit tesz. Ezzel ersti a kliens nllsgt.
nllsts fzisa
A valdi visszavonulst jelenti, nhny havonta trtnik a tallkozs. Ez a szocilpedaggus kezdemnyezsre trtnik. Nhny alkalom sorn az egsz fejldsi folyamatot tbeszlik. Ezzel le is zrjk a folyamatot. Itt fontos a j hangulat, mert ersti a kliensben, hogy lesz erejk a folytatshoz.
Egy-kt venknt meg kell keresni a csaldot, ha nincs problma, akkor is.
Genogram
A csald a legsibb vrsgi, illetve ma mr rkbefogadsok, vlsok rvn jogi elemekkel tsztt kzssgi rendszer, amely tudatosan vllalt rzelmi alapokon nyugszik.
Fontos a csaldok vizsglatnl a hierarchia.
Didikus
- Szimmetrikus (egyensly fennmaradsra irnyul)
- Komplementer (kiegsztik egymst)
A pr egyik tagja elfogad, a msik meghatroz.
Tridikus
- kt szemlyt egy harmadikkal szembeni kritika kthet ssze
- a szvetsgben kt szemly egyetrt vagy kzs rdeket kpvisel a harmadikkal szemben
- instabil elrendezs: egy pr konfliktusban ll egymssal, mikzben egy harmadikkal mindkett egyetrt
A csald szerkezetre vonatkoz adatokat a genogram sszegzi. Az brzols a csaldon belli fizikai s rzelmi hatrok krvonalait is jelli. Felvtele a msodik szakaszban clszer.
Az egszsges csaldok letben is prbattelt jelentenek a vltozsok, megbontjk a csald kialakult rendjt.
A vltozs folyamatai kls s bels tnyezk szerint zajlanak.
Kls tnyezk:
iskolai, munkahelyi vltozsok
|