SZOCPED Szigorlat
A szerk. 2008.01.29. 09:08
11/A
Hátrányos helyzetűek:
Betegek, állami gondozottak, kisebbségiek, tüneteik és kezelésük
Állami gondozottak szindróma tünetcsoport. A gyerekek kapcsolatteremtő képessége gyenge, vagy egyáltalán nincs. Nem tud komolyan kapcsolódni máshoz. Érzelmi kitörés jellemzi őket, tűrőképességük nagyon kicsi. Nem tudnak bízni az emberekben, mert gyakori az eltérő bánásmód. Védekezési mechanizmusként alakul ki, hogy lop vagy hazudik. Ha a gyermek tartósan vagy csak egy időre állami gondozásba kerül, sebet kap. Érzelmi megterhelés miatt a gyermeknek viselkedési zavarai lehetnek.
§ Gyermek és ifjúságvédelmi otthon:
A társakkal való kapcsolat korlátozott. A gyerekeknek társaságra van szükségük és nem tömegre. Így nem lesz barátkozó. A nevelők részéről eltérő bánásmód, eltérő nevelési elvek a gyermek számára zavaró lehet. Nem alakulnak ki az erkölcsi elvek, normák.
Lehetőség: minél kevesebb nevelő egy csoportra, lehetőleg állandó nevelők, és az elveket egyeztetni.
Károsító nevelési helyzetek: intézeti légkör, nevelő magatartása.
A gyermek menekül az intézetből, védekezési szokások alakulnak ki. A gyermek érzelmileg terhelt, sérült lesz. Fontos lenne a családi jellegű kis csoportok létrehozása, vagy a gyermek kihelyezése családokhoz, az örökbefogadás szorgalmazása.
§ Bölcsőde
Hatása a gyermekre: gyakoribb a megbetegedés, fejlődésükben elmaradottabbak a családban nevelkedőkhöz képest. (Marasus hospitalizmus: a gyermek belehal a bölcsődei gondozásba)
Elszakad a gyermek a szüleitől. Még nem érett, hogy anya nélkül nevelkedjen.
Zavarok
- étvágyzavar 50%
- alvászavar 46%
- nehéz ágytisztaságra szoktatni 40%
- ujjszopás 28%
- körömrágás 30%
- beszédzavar 28%
- dühroham 40%
A csecsemőotthonban még rosszabb a helyzet, hiszen nincs szülő, nincs lehetősége a gyermeknek a szeretet tankolására.
§ Óvoda
Képzett, jó pedagógusok vannak, de az óvoda a gyermek számára mégis szükséges rossz. Az óvodás gyerekek a beszéd szempontjából fejletlenebbek, mondatszerkesztésük, közlésgazdagságuk, választékosságuk elmarad a családban nevelkedettekhez képest.
Az óvoda produkálja a beilleszkedési zavarokat is. A gyerekek 16 %-a játékban is magányos marad.
§ Iskola
Az iskolába lépéssel megszűnik a gyerekek gyerekkora. A pedagógus teljesítmény centrikus. Az nem jó, ha a nevelőotthonnak saját iskolája van, mert beszűkül a gyermek köre. A nevelőotthonokban nevelkedő gyerekek tanulmányi eredményei elmaradnak az átlagtól. Kb. 60 %-uk túlkoros, bukdácsoló. Fontos lenne a családiassá tétel, a kislakásotthonok számának folyamatos emelése. Ideális lenne max. 15 fős osztálylétszám.
Szociális otthon:
Az életkor emelkedésével lebizonytalanodik az ember. 30-40 ember az időseknek már tömeget jelent. A szociális otthonokat is családiasabbá kellene tenni. Külön ebédlő legyen az idős embereknek. Virág az asztalon, képek a falon, társalgó, halk zene…
Kisebbség
Beszélhetünk etnikai és társadalmi kisebbségekről (szegények, vakok, mozgássérültek)
18 nemzeti kisebbség van Magyarországon. Legjobban elfogadott a német, a legkevésbé pedig a roma.
2 társadalmi réteg tartozik ide:
§ Koldusok: nincs keresetük, nem tudnak megélni állami támogatás nélkül.
§ Bevándorlók: életszínvonala a társadalmi kisebbségben élőknél lejjebb van. Nem megbecsült polgára az államnak.
Cigányság:
Kb. 600 ezer-1 millió között vannak.
A cigányok és a agyarok között jelentős különbségek vannak. Lakáskörülményekben, gyermekek számában, tanulmányi eredményekben. Sok közülük analfabéta, munkanélküli, bűnöző, alkoholista. Nem egyformák az igényszintjük, a cigány gyerekektől kevesebbet várnak el a szülők. A tanulási feltételek sem a legmegfelelőbbek.
A csendes iskolai rendszer a romáknak nem felel meg. Nehézségeik vannak az iskolában a gyerekeknek, mert nem tudnak magyarul.
Zsidóság
Számuk kb. 3-4000. Erős családok (kevés válás, több a gyermek)
A problémát az igazságtalan, embertelen bánásmód jelenti.
Fogyatékosok és gondozásuk
Felosztásuk:
1) felosztás
a) testi fogyatékos
b) lelki és szellemi fogyatékos
2) felosztás
a) enyhén fogyatékos
b) középsúlyos
c) súlyos: legtöbbször zárt intézetben vannak
3) felosztás
a) halmozottan fogyatékos gyerekek. A szellemi fogyatékosnál nincs megoldás, de a testet lehet fejleszteni.
A fogyatékos emberek száma Magyarországon növekvőben van.
Halmozottan fogyatékos gyerekek: 1988: 354, 1989-90: 567, 1992-93: 713.
Okai nagyon összetettek.
§ szabálytalan szexuális élet
A koraszülött gyerekeknek 50-%a soha nem lesz egészséges lelkileg vagy testileg. Jobban hajlanak a drog ill. alkohol felé.
§ genetikai okok
§ fejlődési rendellenesség
§ szociális okok: nemei betegségek
§ baleset következménye
Az enyhe fogyatékosokkal szociálpedagógus is foglalkozhat.
Ezek a gyerekek érzékenyebbek, támadóak, nem tudnak beilleszkedni a környezetbe. Ezeknek a gyerekeknek elsősorban az önbizalmát kell erősíteni. A gyerekektől annyit kell elvárni, amennyire képes, fontos számukra a sikerélmény.
Több elképzelés is volt a fogyatékos gyerekek ellátásával kapcsolatban. Az egyik szerint külön intézetet kell létrehozni a különleges bánásmódot igénylő fiataloknak.
A másik elképzelés az integrált nevelés. Azaz, hogy a fogyatékosok együtt nevelődjenek az egészséges gyerekekkel.
Az ő elveik:
§ ne legyenek a fogyatékosok kizárva az egészségesek világából
§ ne legyenek természet adta gátjaik
§ legyen egészséges baráti körük
A gyerekek egyszer eljutnak arra a szintre, hogy érzi a saját problémáját.
Fontos, hogy az egészséges emberek megismerjék a fogyatékosokat.
Az integrált nevelés a 70-es években először az USA-ban, majd Hollandiában, Dániában, majd Európa többi országában is kezdett elterjedni.
Ha egy fogyatékos van az osztályban, akkor az osztály többi tagja nem tud a megszokott ütemben haladni a tananyag elsajátítása során. Magyarországon nem kötelező az integrált nevelés. A szülő beviheti a fogyatékos gyermekét az óvodába, iskolába. Erre a törvény ad lehetőséget.
Kevés a fogyatékosokkal foglalkozó személy. Pethő András volt, aki kidolgozta a mozgássérült gyerekek fejlesztésének módszerét.
Beteg gyerekek szociális ellátása:
Ha a gyermek kórházban vagy szanatóriumban van a gyermeknél megjeleni a ez elhanyagoltság érzése és hajlamos a depresszióra. A törvény szerint a kisgyermekekkel az anya is vele lehet a kórházban.
A szanatóriumban fontos a szabadidő eltöltésének megszervezése. Ha a gyermek iskoláskorú, akkor szinten tartás is szükséges, hogy nem maradjon le nagyon a tananyagban. Tartani kell a kapcsolatot a családdal és az iskolával.
Idősek szociális gondozása
Családban kellene élniük, sokan azonban szociális otthonban élnek.
Feladat. Segíteni, szabadidős ellátás.
A családi kapcsolatokat is segíteni kell. Börtönnek érzi az idős ember az otthont.
|