szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2025. Március
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
SZOCIÁLPEDAGÓGIA SZIGORLAT
SZOCIÁLPEDAGÓGIA SZIGORLAT : SZOCPED Szigorlat

SZOCPED Szigorlat

A szerk.  2008.01.29. 09:14

14/b

14/B

Óvodai szintér a szociálpedagógusi tevékenységében

 

A szociálpedagógus feladatai az óvodában:

§         felismerni azokat a jeleket, melyek alapján speciális segítséget igényel a gyermek

-         a gyermek viselkedésében, magatartásában

-         szocializáció terén

-         érzelmi kifejezések terén

-         teljesítmény terén

-         önállóságra nevelés terén

-         kommunikáció terén

-         szokások elsajátítása terén

Középső és nagy csoportban a kognitív képességek terén tapasztalhatók lemaradások

-         szomatikus fejlettség, külső megjelenés

(ápoltság, ruházat)

§         keresni kell az okot, ami miatt ezeket a jeleket előhívja.

A csatornák, ahol az okokat keresni kell:

-         egészségügyi: orvossal kell felvenni a kapcsolatot

-         a gyermek mikrokörnyezetében, a családban, az óvodában kell keresni az okokat.

A legtöbb esetben a család a problémahordozó. Ha a családban van a probléma gyökere, akkor:

-         erős, bizalmon alapuló kapcsolat kialakítása a családban azzal a felnőttel, akire a továbbiakban számítani lehet. Ehhez a szociálpedagógus személyiségét kell fejleszteni.

-         Családgondozás lépései, módszerei következnek a továbbiakban.

Ha nem a családban keresendő a probléma gyökere, akkor az óvodai színteret kell vizsgálni.

-         elemezni kell az óvónő és a gyermek viszonyát. Milyen a kapcsolatuk, elfogadó, szeretetteljes, tiszteletben tartja-e a gyermeket, mint individuumot? Az óvónő személyisége megfelelő-e a hivatása gyakorlásához.

-         Feladat: megfigyelés, elemzés, milyen formában lehet változtatni.

Ha megfelelő szakmai keretet adunk, akkor könnyebb a szociálpedagógus feladat és a kliens helyzete is. A szupervízió is ide tartozik, majd ez később tágítható a szakemberek részvételével.

A felnőtt dolgozó és az intézmény közötti összeköttetéseket is lehet kezelni.

 

Bölcsőde

 

§         nevelési szintér

§         a gyermek védelmével, érdekeivel kapcsolatban folyó tevékenység itt is jellemző

§         a szociálpedagógus ezen a területen is kifejtheti tevékenységét

§         a sérült gyermek tovább maradhat a bölcsődében ill. az óvodában.

 

Történeti visszatekintés

A gazdasági változások, az ipari fejlődés olyan tömegeket termel, amelyekben a szülők részt vesznek a munkában, így a családban a gyermek nevelése, gondozása nem biztosított.

1844. novemberében Franciaországban nyitotta meg kapuit az első bölcsőde Európában Franso Margo kezdeményezésre. Több ország is követte példáját, mint Ausztria, Hollandia, Németország, Európa fejlett országai.

Magyarországon 1852. Április 21-én Fromm Pál és Forrainé Brunszvik Júlia kezdeményezésére megnyílt az első bölcsőde Budapesten (Kelep u. 1). A századforduló után ez a folyamat stagnál, 1938-ban Magyarországon összesen csak 38 bölcsőde volt 1000 férőhellyel. De a II. világháború után sok bölcsődét nyitottak meg Magyarországon.

A szülők részt vettek a termelésben, elvonták őket a családtól, a szülő anyáknak 4 hét után munkába kellett állniuk.

A bölcsődék ebben az időben egészségügyi feladatokat láttak el, egy csoportban 25-30 gyermek volt, 2-3 gondozónő volt csoportonként.

Az 50-es években a Ratkó-korszakban az abortuszt törvény tiltotta, ennek következtében kimagaslóan nagy volt a születési aránya.

A 80-as években bevezették a GYES-t és GYED-et, ezért megcsappant a bölcsődét igénybe vevők száma.

 

Bölcsődei nevelés célja:

§         3 éven aluli gyermekek kerülnek be (8-9 hónapostól 3 éves korig)

§         ha sérült gyermekről ill. ha a mikrokörnyezet veszélyeztetettsége áll fenn, akkor korábban is bekerülhet a gyermek

§         korhatár 20 hét

§         többnyire az önkormányzat tartja fenn

 

A munkát vállaló szülő veheti igénybe.

 

§         Biztosítani kell a fejlődéshez szükséges feltételeket

§         Csökkenteni kell a létszámot, egy gondozónő csak 6-7 gyermekek foglalkozzon

§         Interperszonális és érzelmi kapcsolatok erősödnek

§         Dolgozók: gondozónő, orvos, pszichológus

Feladatai: a gyermek testi, lelki és érzelmi fejlődéséhez szükséges feltételek megadása.

Van napos, hetes és idény bölcsi is.

 

Szolgáltatások:

§         időszakos gyermekfelügyelete vállalnak (anya-gyermek együtt)

§         játszócsoportokat szerveznek: nem bölcsis gyerekek is részt vehetnek

§         gyermekhotel: ha a szülő néhány hétig, vagy napig nem tudja ellátni a gyermekét, akkor beadhatja ide

§         házi gondozónői szolgálat: olyan anyáknak, akiknek egészségügyi problémáik vannak vagy nehézségei vannak a gyermek gondozásában

 

Ha a bölcsödében nem megfelelő a gyermek és a gondozónő aránya, akkor pszichogén ártalom jöhet létre.

 

Pszichológiai vizsgálatok

1.      csoport: családból érkezett az oviba

2.      csoport: bölcsiből érkezett az oviba

3.      csoport: új típusú bölcsiből érkezett (1 gyerme-1 gondozó)

 

§         a pszichés ártalmak vizsgálatára megfelelő módszereket dolgoztak ki

§         milyen mutatók volta a gyermek viselkedésében

-         figyelték a gyermek készségeit: kézügyesség, mozgás, beszéd, tanulási…

-         figyelték a testi fejlődést

-         neurotikus reakciókat: evés, alvás zavar, bevizelés, körömrágás, beszédzavar, ujjszopás

-         szociális beilleszkedést vizsgálták

Eredmény:

§         a készséget terén a bölcsiből érkező gyerekek jobb eredményt mutattak

§         neurotikus tüneteket tekintve: a családból érkező gyerekek jobb eredményt mutattak

§         evésben a bölcsisek mutattak jobb eredményt

§         szomatikus fejlődésben a családból érkezők voltak jobbak


15/A

Gyermekvédelmi intézmények:

Hagyományos és sajátságos

 

Nemes Lipót a gyermekvédelem egyik hazai úttörője. 1913-ban érdekes szociális jogot vezetett be: a gyermekbíróságot. Ezek tárgyalására mindig egy tanácsadót is meghívtak a Gyermek Tanulmányi Társaság tagjai közül.

1918-ban bevezeti az iskolaorvosi hálózatot, az iskolagyámságot, létrehozza az Iskolai Gyermekvédelmi Központot, 1945-ben pedig a Fővárosi Gyermek-és Ifjúságvédelmi Központot.

A gyermeki jogok magyarországi rendszere nagy átalakuláson ment keresztül. A gyermekvédelem szempontjából kiemelkedő a gyámügyi igazgatás tevékenységrendszere, melynek megszervezése a megyei önkormányzatok feladata.

A Szociális- és Családügyi minisztérium felügyelet alatt dolgoznak a Családsegítő Intézetek.

A rászorulók száma rohamosan nő.

 

A megelőzés szempontjai:

§         Védeni kell a gyerekeket

§         Szociális hálót erősíteni kell

§         Szociálpedagógiai hálózat kialakítása

§         Nevelőszülői hálózat erősítése

 

Egyházi szeretetszolgálatok

1950-ig 300 szerzetesrend volt, amelyek szociális munkában működtek. 10 ezer iskolát tartottak fenn:

§         Budapesti Szent Anna Gyermekotthon

§         Ipolytőgyesen: Mozgássérült Gyermekek Otthona

§         Szent Margit Szeretetszolgálat

§         Szent Erzsébet Szeretetszolgálat.

Meg kell említeni Ádám Zsigmond nevét, érdeme a magyarországi gyermekvárosok megszervezése.

1946. - Hajdúhadháza,      1957. - Fót,       1958.-Rokony

 

 

SOS- gyermekfalvak:

1-2 személy gondoskodik 8-9 gyermekről, a viszonyulási személy így megvan a gyermekek számára.

Mayer Ausztriában alapított először gyermekfalut, majd elterjedt az egész világon. Magyarországon kőszegen.


 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!