Könczei György:Megharcolt jogok a fogyatékosságügyben
A szerk. 2008.02.14. 08:18
• Könczei György
7 http://www.coe.int
8 http://info.uibk.ac.at
MERLEG 288.qxd 2007.03.20 18:49 Page 194 (Black plate)
sággal élô személyek jogait megfogalmazó cikkelyének, ha a
tagállam rendelkezik saját, kifejezetten a fogyatékossággal élô
személyek jogait védô antidiszkriminatív törvénnyel. Amiért
szemmel láthatóan hiába küzdöttünk a munkacsoport keretében
néhány éve, azt ekkorra magáévá tette egy tekintélyes,
jelentôs jogi szereppel bíró testület, és magától értetôdô természetességgel
követelte meg a tagállamoktól.
1998: AZ AKADÁLYMENTESSÉG,
AVAGY MAGYAR TÖRVÉNY
A FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLÔ SZEMÉLYEK
ESÉLYEGYENLÔSÉGÉRÔL9 – RÉSZBEN HIÁBA
A törvény készítése során is pontosan tudtuk mindanynyian,
akik dolgoztunk érte (érintettek, kormánytisztviselôk,
nonprofit szervezetek képviselôi, szakemberek), hogy az
akadálymentesítésrôl szóló rendelkezés – lásd Záró rendelkezések,
29. § (6): „A törvény kihirdetésekor már meglévô középületek
akadálymentessé tételét fokozatosan, de legkésôbb
2005. január 1-jéig el kell végezni” – a törvény egyik Achilles-
sarka lehet. Mégsem sikerült szignifikáns forrásokat állítani
mögé, nem is véletlenül. Amikor a törvény várható tartalmát
jól szemléltetô, úgynevezett szabályozási koncepció
elkészült, a népjóléti szaktárca és a kormány látványosan kivonult
mögüle, és a Béky Gabriella, illetve Szigeti György
képviselôk által az Országgyűlésben benyújtott törvényjavaslatnak
minden bizottságban ellene szavazott. (Ekkorra
értette meg a közigazgatás, hogy milyen felelôsséggel és milyen
pénzügyi kötelezettségekkel jár az évtizedek óta elmulasztott
akadálymentesítés megvalósítása.)
Mivel a kormányzat a parlamenti egyeztetések során
nem támogatta a törvényjavaslatot, a Mozgáskorlátozottak
Egyesületeinek Országos Szövetsége aláírásgyűjtô kampányt
kezdett a megszavazása érdekében. Az összegyűlt
százharmincezer aláírásnak jelentôs pozitív hatása volt a
195
Megharcolt jogok fogyatékosságügyben •
9 http://www.foka.hu/alapitvany
MERLEG 288.qxd 2007.03.20 18:49 Page 195 (Black plate)
törvényre.10 Ezzel a lépéssel – még ha nem mozgalmi, hanem
politikai motívumok mozgatták is – végre nagykorúvá
érett a fogyatékosmozgalom. A fogyatékossággal élô
személyek és szervezeteik elôször érezték magukat elég
erôsnek, hogy országos jelentôségű ügyben együtt kibújjanak
az évtizedeken keresztül óvó-védô burokból, és valami
érdekében markánsan szembeforduljanak az éppen aktuális
hatalommal.
Mivel azonban ezzel az összes puskapor elfogyott, s a
mozgalom nem harcolt tovább, a következô kormány a törvény
elfogadása után hamarosan szélnek eresztette a törvényt
elôkészítô kétfôs stábot (Kogon Mihály és jómagam),
a kérdést pedig levette a napirendrôl. Pedig lett volna még
teendô: a törvény egyik kulcseleme ugyanis a fogyatékossággal
élô személyekkel kapcsolatos hátrányos megkülönböztetés
– diszkrimináció – tilalmának és az ahhoz fűzôdô szankcióknak
a megfogalmazása. Ezt végül a törvény VIII. fejezetében
– A fogyatékosokat megilletô jogok védelme, továbbá a
törvénybôl fakadó feladatok kötelezettje cím alatt – kodifikálták,
a 27. paragrafusban. Így szól: „Amennyiben valakit fogyatékossága
miatt jogellenesen hátrány ér, megilletik
mindazok a jogok, amelyek a személyéhez fűzôdô jogok sérelme
esetén irányadók.” Ez a polgári törvénykönyv 76. és
84. paragrafusára történô hivatkozás. Innen eddig a fogyatékosság
esete hiányzott. Ez a figyelemre méltó rendelkezés
azt jelenti, hogy ha az akadálymentesítés nem készül el a
középületekben, és egy mozgássérült ember nem jut be például
hivatalos ügyeit intézni az önkormányzat épületébe, fogyatékossága
miatt jogellenes hátrány éri. Tehát igénybe veheti
a jog eszközét a jog megsértôjével szemben. A törvény
elôkészítése során azt reméltük, hogy ez a jövôben biztosítja
a törvény rendelkezéseinek automatikus monitorozását,
ez azonban nem következett be: az elkövetkezô évek során
összesen két per indult.
196
• Könczei György
10 Nem véletlen, hogy a disability studies áttekintô kézikönyvében összesen egyetlenegy
hivatkozás van Magyarországra (ALBRECHT–SEELMAN–BURY, 2001, 552.),
és az erre utal.
MERLEG 288.qxd 2007.03.20 18:49 Page 196 (Black plate)
Azzal, hogy a mozgalom kiszállt a ringbôl (ami ismételt
bizonyítéka még meglévô kiskorúságának: hiszen az aláírásgyűjtést
elemi mozgalmi hibaként erôs politikai motívum is
vezette), nem maradt benne senki. Az akkori ombudsman,
a kitűnô Gönczöl Katalin egy jelentésében még felhívta a figyelmet
arra, hogy ha a középületek törvényben elôírt akadálymentesítése
ilyen ütemben halad, nemhogy a 2005. január
1-jei határidôre nem lesz kész, de eltarthat akár a következô
százötven évben is. A kormányzati aktivitást azonban
ez sem serkentette. Így közelgett el a 2004. év vége, amikor
a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa és dr. Hegedűs
Lajos, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos
Szövetsége elnöke „kemény tárgyalásokat” folytatott a kormánnyal
a határidôkrôl és az azokat módosító új jogszabályról,
ami kétségkívül dicséretes, csak igen megkésett dolog.
A törvénymódosítás elkészült, és el is fogadták. Idôközben
az Egyenlô Bánásmód Hatóság progresszív jogértelmezést
tett közzé 2006 májusában,11 amelyhez civilek és szakemberek
véleményét kérte. A köztársasági elnök pedig kifogással
élt a törvény kapcsán: a végsô értékelésre, eredményre e
sorok születése idején még várunk.
Összefoglalva:
• a civilek mindvégig részt vettek a törvény elôkészítésének
folyamatában;
• amikor elôször küzdeni kellett, a mozgalom jelen volt és
kiállt: harcolt és aláírásokat gyűjtött;
• amikor azonban a küzdelmet 1998 és 2004 között folytatni
kellett volna, a mozgalom nem engedte, hagyta, hogy
ne történjenek meg a szükséges lépések az akadálymentesítés
érdekében.
Amit tehát a törvénnyel és az akadálymentesítéssel elértünk,
azt végsô soron a fogyatékosmozgalom által értük el,
amit pedig elvesztettünk, azt a mozgalom veszítette el.
197
Megharcolt jogok fogyatékosságügyben •
11 http://www.egyenlobanasmod.hu
MERLEG 288.qxd 2007.03.20 18:49 Page 197 (Black plate)
2000: AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS A MINDENNAPI
KULTÚRA AKADÁLYMENTESSÉGE
Az Európai Unió mint motor
A diszkrimináció jelenléte kiemeli a szociális, jogvédelmi
mechanizmus fontosságát. A római szerzôdés óta Európa
ugyanis, az egész Európai Unió egy kifejezetten problematikus
politikai filozófia talaján áll. Ennek rejtett elôfeltevése
az, hogy a pluralista-liberális demokrácia mindenki számára
biztosítja a politikai részvétel lehetôségét, s csupán az
egyén döntésétôl függ, hogy kíván-e élni vele. Mintha az
imént idézett orvosi (medikális) modellt használnánk ebben
a lényegesen szélesebb kontextusban is, pedig ez alapvetô
tévedés. A margóra szorultak, a kirekesztettek, a megélhetéshez
szükséges források híján lévôk, s közöttük különös
súllyal a fogyatékossággal élô személyek, a diszkrimináció
különféle formáitól szenvedôk, az etnikai kisebbségekhez tartozók
– és így tovább – milliói ma is alapvetô szociális jogaikban
korlátozottak, Európa keleti és nyugati fele között valamelyest
eltérô mértékben. Ám tévedés, hogy ez „saját döntésük”
következménye: inkább a saját helyzetük folyománya.
Képzettségükben, a kultúrához, művelôdéshez való hozzájutásukban,
karrierlehetôségeikben számottevôen korlátozottak.
Alulképzettségük, szegénységük generációról generációra
öröklôdik. Az érvényesülési lehetôségek mások számára
nyitott csatornái az ô számukra zárva maradnak.
Mindez nyilvánvalóan nem elsôsorban a kormányok kérlelhetetlen
diszkrimináló tevékenysége folytán, hanem az
egyes társadalmakban működô, rejtett diszkriminációt eredményezô
mindennapi normál önreprodukciós mechanizmusok
eredményeként van így. Az említettek folytán a szociális
Európa válságjelenségei minden eddiginél szigorúbban
teszik fel tehát a politikai közösség reálissá tételének
kérdését. Az Európai Unió rákényszerült, hogy szembenézzen
az említettekkel. Fôként azért, mert a fogyatékossággal
élô személyek csoportja az egyik jelentôs nyomásgyakorló
198
• Könczei György
MERLEG 288.qxd 2007.03.20 18:49 Page 198 (Black plate)
csoport az Európai Unióban. Jogaik biztosítása a pénzügyi
nehézségek folytán egyre nehezebbé, de egyre fontosabbá is
válik. Ez annak ellenére igaz, hogy az alapító római szerzôdés
eredeti szövegében a fogyatékossággal élô személyeket még
egyáltalán nem említik. A fogyatékosság az 1970–1980-as
évek fordulóján kezdett számottevô hatású politikai kérdéssé
válni. Jellemzô, hogy a negyvenes években Beveridge még
vitatta foglalkoztathatóságukat. Az eredeti angol szóhasználat
szerint aki dis-abled, az nem képes sem dolgozni, sem
családot fenntartani, és így tovább.
Európában a hetvenes évektôl a fogyatékossággal élô emberek
nemzetközi civil szervezetei érzékelhetô nyomást gyakorolnak
a közösség „szociálpolitikájára”. Ezek a szervezetek
nemzetközi nem kormányzati szervezetek. A fogyatékossággal
élô személyek érdekképviselete szempontjából kiemelkedik
közülük – mint érdek-képviseleti ernyôszervezet – az
Európai Fogyatékosságügyi Fórum. A fogyatékossággal kapcsolatos
értékek, szemléletek, fogalmak változásai is számottevô
részben az ô – emberi jogi – küzdelmeik eredményének
tekinthetôk. Így a társadalmi egyenlôtlenségek elleni
küzdelem, a fogyatékossággal élô személyek szociális,
gazdasági integrációja csak fokozatosan, a hetvenes évek közepével
kezdôdôen vált a közösség politikai célkitűzésévé.
Újabb pozitív fejlemények
az Európai Unió szintjén
Mindez nemcsak szociális igazságosság kérdése, hanem
gazdasági kérdés is, mivel vásárló- és munkaerejük egyaránt
komoly erôforrást jelent a közösség gazdaságának fejlôdése
szempontjából. A szemléletbeli változást az unió elsôdleges
jogának is tükröznie kellett. A közösségi elsôdleges jogban
az áttörést az 1997. esztendô hozta. Az amszterdami szerzôdés
új rendelkezéseinek legfontosabb aspektusa az emberi
jogok feltétlen tisztelete. Ez az elv több szempontból is megjelenik
az amszterdami szerzôdés szövegében. Talán a legszámottevôbb
az, hogy a diszkrimináció valamennyi formá-
199
Megharcolt jogok fogyatékosságügyben •
MERLEG 288.qxd 2007.03.20 18:49 Page 199 (Black plate)
ja elleni küzdelem hatására az érintettek hosszú várakozását
és a teljes jogú polgár státusának megszerzéséért szakadatlanul
vívott harcait követôen bekerült utólag a római szerzôdésbe
a diszkrimináció tilalmát kifejezetten szélesen értelmezô
6. a. cikkely:
„A Tanács egyhangú szavazással, a Bizottság javaslata
alapján és az Európai Parlamenttel történt konzultációt követôen
megteheti a szükséges intézkedéseket a nem, származás,
faj, etnikai hovatartozás, vallás vagy más meggyôzôdés,
fogyatékosság, életkor vagy szexuális orientáció alapján
történô hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelem érdekében.”
A fogyatékossággal élô személyek és szervezeteik nagy lelkesedéssel
fogadták ezt a fejleményt Európa-szerte. Úgy értékelték
ugyanis, hogy végre megszűnik a sokat emlegetett
„láthatatlan polgár” szerepük, mivel az idézett rendelkezés
kiterjeszti a diszkrimináció tilalmának közösségi fogalmát a
korábbi szűkebb formáról: a nemek közötti megkülönböztetés
tilalmáról a diszkrimináció néhány tagállam belsô jogában
már bevett, szélesebb értelmezésére. Az európai fogyatékosmozgalom
éppilyen ovációval fogadta a 2000/78/EC.
számú, foglalkoztatáspolitikai keretirányelv elfogadását
is.12 Ez szervesen követte az amszterdami szerzôdés tartalmának
imént jelzett változását azzal, hogy általános keretet
határozott meg az egyenlô bánásmód elve számára, megtiltva
egyebek mellett a fogyatékosságon alapuló hátrányos megkülönböztetést
is a munkahelyeken és a foglalkoztatásban.
„Mindezek alapján a Közösségen belül meg kell tiltani az
ebben az irányelvben felölelt területeken mindenfajta valláson,
meggyôzôdésen, fogyatékosságon, életkoron és szexuális
orientáción alapuló, közvetlen és közvetett diszkriminá-
200
|