Szoc. ped II.
A szerk. 2008.02.21. 10:17
Órai anyag.
A vendégkönyvből lett bemásolva...
Szoc. ped. elm. gyak./órai anyagból
Családon kívüli nevelési színterek:
--bölcsőde (segédanyagban)
--óvoda
--iskola
--Bölcsődében, ha nem alakul ki elsődleges kötődés a nevelővel → neurotizáltság pl. újszopás, álmatlanság.
--Otthonról óvodába érkezőknél szocializáltság hiánya.
Bölcsődét először Franciaországban alakítottak ki. Bp-en először kb. 1855-ben Brunszvik Júlia alapította (Kalap u.1)
Óvodában, bölcsődében jellemző:
--beilleszkedési probléma
--szociális probléma
A szociálpedagógus feladata ezek megoldása. Meg kell ismernie a családot is, ahhoz, hogy meg tudjuk állapítani az okokat.
Ha minden rendben van a családdal, akkor a gyerek-pedagógus viszonyt kell vizsgálni.
Vizsgálni kell a gyerek és a kortársak közötti kapcsolatot is.
Iskolai szociálpedagógus feladata:
A gyermek, napi problémáinak felismerése, kezelése olyan formában, hogy párhuzamosan a környezet minőségét javítja.
--Háttér (család) vizsgálata
--Szociálpedagógus feladata: beszélni a tanárokkal, pszichológushoz vinni a gyereket, stb.
--megtanítani a gyereket, segítséget kérni az iskolától.
--Az iskolát megtanítani: segítséget adni.
Iskolai szociálpedagógus klientúrája:
--elsősorban a diákok
--pedagógusok is.
--Azokkal a fiatalokkal foglalkozik, akik a társadalom kiegyenlítetlensége miatt olyan kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek, amely nehezíti vagy lehetetlenné, teszi az iskolai elvárásoknak való megfelelést.
Illetve:
--A fiatal olyan traumát él meg, melynek következtében pszichés és mentális változások jönnek létre, amelynek ellehetetlenítik az iskolának való megfelelést.
Milyen fiatalokkal fogalakozik:
--viselkedés zavaros
--teljesítmény zavaros
--veszélyeztetett
--deviáns
--más nyelvi környezetből érkezik
Itt az jött, ami meg van az anyag első oldalán: pedagógus/a szociális szakember feladatkörei
Munkaterv alapján, kivel foglalkozik, támogatási módok, pedagógiai programba hogyan illeszkedik a munkája, milyen információkat ad, konkrét feladatok, kapcsolattartás módjai.
Munkaköri leírás, különleges felelősség.
Állami gondozott gyerekek.
Súlyos trauma: kiemelés a családból
Szociálpedagógus feladata: kis csoportban, lehetőleg egy férfi és egy nő pedagógus legyen.
Gyermekotthon lakásotthon
(40 főig)
Kis családos rendszert kell kialakítani
Elsődleges kötődési lehetőség könnyebben alakul ki a kiscsaládos rendszerben
Pedagógiai célok meghatározása (speciális célok)
1) A gyermek bizalmának visszaállítása.
---a gyermek megismerése
---az együttélésben a gyermek személyiségének, viselkedésének, hozzáállásának ismerete.
---a gyermek felé azt kell közvetíteni: „Fontos vagy nekem!”
---célok kialakítása, felállítása
---„Van kiút!” tudatosítani a gyermekben.
2) A helyzet elfogadtatása (szabályok, rendszerek megtanulása)
---A szülők számára iszonyatos kudarc, hogy nem tud gondoskodni a gyerekről és fokozatosan „elveszíti”.
3) családi életre nevelés
---a pedagógusnak ki kell alakítani egy felelősségteljes szeretet kapcsolatot.
---a férfi és női identitás eléréséhez különböző szakkörök
---fontosak a beszélgetések!
---művészeti eszközök felhasználása
---szexuális felvilágosítás
4) tanulás segítése.
---Fontos a mindennapi ellenőrzés az első időszakban különösen
5) Szabadidő szervezése
6) Zsebpénz
7) Pályaorientáció
8) Utógondozás
9) Családdal való kapcsolattartás
Fiatalkori bűnözés
A bűnözés arányának hazai viszonylatban korspecifikus okai vannak.
--Elérhetővé vált: kábítószer fogyasztás
alkoholfogyasztás
--urbanizációs folyamat
--agresszívitás
|