Szoc.ped II.
A szerk. 2008.02.25. 08:04
rai anyag ( vendgknyvbl bemsolva )
Szocilpedaggia elmlete s gyakorlata II. Zvoti Jzsefn
rsbeli mrc. 8. 11.00
csaldgondozs - beavatkozsi sma – effektv munka eltti terv, adatok begyjtse
konstans tervezsi szempont:
- oki httr
- mindig a gyerek van a kzpontban
- az eset lersa – novella-szeren „b lre eresztve”, rszletesen)
- mi a problma? (felknlt problma)
- csaldtagok ltal felknlt problma, minden csaldtagot kln megvizsglok.
- segtk megnevezse
- konkrt cselekvsi program lersa
Tavalyi segdanyagban – D. Lajos s D. Lajosn esete!
(2) Jvedelem, laksproblma
|
3.
|
Kimeneti cl
|
Megclzott rendszer
|
stratgiai feladat
|
Apa
|
Jvedelem, laks
|
Munkahelykeress
tkpzs
nkorm. laks
|
Munkagyi kp.
nkorm.szoc.o.
|
Idpont egyezt. elksrs, krvny rsa
|
Anya
|
Egszsggyi problma
|
Egszs.problma rendezse-mtt
|
Egszsggyi intzmny
|
Idpont egyeztets
|
Nagyfi-Andrs
|
Teljestmny s viselkedszavar
|
Viselkedszavar rendezse
|
Nev.tancsad iskola, pszich.
|
Egyeztets a szakemberrel elksrs
|
Kicsi-Vivien
|
asztma
|
Asztma gygytsa
|
Egszsggyi intzmny
|
Ellenrzs elksrs
|
Genogramm
– A csaldon bell a csaldtagok rzelmi kapcsolatainak minsge s ennek grafikus megjelentse.
Kapcsolatok lehetnek: dibikus, tribikus, szimmetrikus, asszimmetrikus
- fi
- megfelel kapcs.
l l
l l - - - - - - - -nem megfelel kapcs.
- lny l l
Csaldon kvli nevelsi sznterek:
- blcsde – segdanyagban
- voda
- iskola
Ha a blcsdben nem alakul ki elsdleges ktds a nevelvel: neurotizltsg pl. ujjszops, lmatlansg.
A blcsde, mint pszichogn rtalom
Otthonrl az vodba rkezknl szocializltsga nem megfelel.
Els blcsde: 1845. Franciaorszg
Magyarorszgon az els blcsde: 1850. Pest Brunszvick Jlia alaptotta (Kalap utca 1.)
Felzrkztat programok – roma gyerekeknek
Jelzrendszer jelzse alapjn:
- jtszik, megfigyeli a gyereket
- szakmai egyttmkds az vnvel
- felgngyli a szocilis problmt - cl
- kapcsolat felvtele a csaldtagokkal
- a csald krlmnyeinek, kapcsolatainak megismerse
- szocilis, beilleszkedsi problmk
- viselkedsi problmk
A szocilpedaggus feladata ezek megoldsa.
Meg kell ismerni a csaldot is ahhoz, hogy meg tudjuk llaptani az okokat.
Ha minden rendben van a csalddal, akkor a gyerek – pedaggus viszonyt kell vizsglni, problma, ha a felntt viselkedse nem kongruens.
Vizsglni kell a gyerek s a kortrsak kztti kapcsolatot is – kirekesztettsg, frusztrci
*Iskolai szocilpedaggus feladata:
A gyerek napi problminak felismerse, kezelse olyan formban, hogy prhuzamosan a krnyezet minsgt javtja. – pedaggiai, iskolai krnyezet
A segts sorn a szocilpedaggus sugallja azt, hogy a gyerekkel foglalkoz szakember (vn, tant) partnere. Cl az egyttmkds – nem az szoszts.
A gyerek rzi, hogy milyen krltte a felnttek kapcsolata.
Fontos, hogy a gyerek megfogalmazsait jl rtsk!
- Intzmnyek kztti tevkenysg
- Szakmai programok szervezse, szupervzi
- tovbbkpzsek
- problma felismerse
- humn httr – csald – iskola vizsglata
- okok keresse – csaldtagok szociokolgiai vizsglata, explorci
- deviancia gykerek
- csaldgondozsi folyamat beindtsa, szakemberek bekapcsolsa
- iskoln kvli programok szervezse
- osztlykzssgbe val visszailleszts – beszlgets, konfrontls
- Megtantani a gyereket segtsget krni az iskoltl.
- rdekrvnyest kpessg erstse
- stratgik kialaktsa
- aktvan be merjen lpni a problmja megoldsba
- Az iskolt „megtantani” segtsget nyjtani.
Iskolai szocilpedaggus klientrja:
- elssorban a dikok
- pedaggusok is
Azokkal a fiatalokkal foglalkozik, akik a trsadalom kiegyenltetlensge miatt olyan csoportba, kiszolgltatott helyzetbe kerlnek, amely nehezti vagy lehetetlenn teszi az iskolai elvrsoknak val megfelelst.
illetve:
A gyermek ill. fiatal olyan traumt l vagy lt meg, melynek kvetkeztben pszichs s mentlis vltozsok jnnek ltre, amelyek ellehetetlentik az iskolnak val megfelelst. (kltzs, vls, hall, alkoholizmus, bnz letmd a csaldban)
- viselkeds zavaros
- teljestmny zavaros
- veszlyeztetett
- devins fiatalokkal foglalkozik
- ms nyelvi krnyezetbl rk.
- terhes diklny
- meneklt csald gyermeke
Iskolai szocilpedaggus Tantrgyi pedaggus munkja
- bajban lv gyereket segti s kimunklt - meghatrozott tanterv szerint dolgozik
stratgia alapjn dolgozik vele
- tudst, ismereteket ad t,
- bajok elkerlse rdekben kszsgeket - kpessgeket fejleszt,
fejleszt – szoc.kompetenciit ersti - rtket kzvett
- a szksges erforrsokat instrulja (elhvja, - irnytja a tanulst
levezeti) az egyttmkdk kztt
- trsadalmi pozcira kszt fel – hogyan
- a tanult reszocializlja, rehabilitcit legyen j szakember?
segti
- a kliens rdekben, a problma megoldsa - rdemjegyekkel rtkeli a gyerek teljestm-
rdekben kontrolll– sikeres-sikertelen nyt
- konfrontlds a msik pedaggussal - a szemlyisgt meghatroz erklcsisg
a gyerek rdekben hatrozza meg munkjt
- szakmai, etikai kdex alapjn dolgozik - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Szakmai team:
- kontroll
- eredmnyek, sikertelensgek rtkelse
Szocilpedaggus – gyermekvdelmi szakember feladatkre – segdanyagban!
munkaterv alapjn dolgozik
kivel foglalkozik
milyen tmogatsi formkat, eszkzket mozgst
szervezsi feladatok
intzmnyi kapcsolatok
adott iskolai tevkenysgbe, pedaggiai programba hogyan illeszkedik bele a munkja
milyen informcikat, tancsokat ad a kliens csoportoknak
konkrt feladat meghatrozsa – adatok, mdszerek meghatrozsa
tanulson kvli tevkenysgek szervezse – prevenci, kpessgfejleszts
kapcsolattarts mdjai
konkrt munkakri lers
klnleges felelssgek – kliensekrt felels, bizalmas info kezels
Ne a gyerek cinkosa legyen!
*llami gondozott gyerekek
Slyos trauma – kiemels a csaldbl
szocilpedaggus feladata: kis csoportban – lehetleg 1 frfi s 1 n pedaggus legyen
gyermekotthon (40 fig) – kiscsaldos rendszert kell kialaktani
laksotthon (12 f)
Elsdleges ktdsi lehetsg knnyebben alakul ki a kiscsaldos rendszerben.
Pedaggiai clok meghatrozsa – specilis clok
- A gyerek bizalmnak visszalltsa
- a gyerek megismerse
- az egyttlsben a gyermek szemlyisgnek, viselkedsnek, hozzllsnak ismerete
- a gyermek fel azt kell kzvetteni: „Fontos vagy nekem!”
- clok kialaktsa, fellltsa
- „Van kit!” – ezt tudatostani a gyerekben
- A helyzet elfogadtatsa – szablyok, rendszerek megtanulsa
- a szl szmra iszonyatos kudarc, hogy nem tud gondoskodni a gyerekrl s fokozatosan „elveszti”
- Csaldi letre nevels
- a pedaggusnak ki kell alaktani egy felelssgteljes szeretet – kapcsolatot
- a frfi s a ni identits elrshez klnbz szakkrk
- fontosak a beszlgetsek!
- mvszeti eszkzk felhasznlsa
- szexulis felvilgosts
- Tanuls segtse – fontos a mindennapi ellenrzs az els idszakban klnsen.
- Szabadid szervezse
- Zsebpnz
- Plyaorientci
-
|