|
6./ B Ttel
A szerk. 2008.04.28. 08:36
A csaldgondozs fzisai, genogram.
6./ B Ttel
A csaldgondozs fzisai, genogram.
A csaldgondozsi folyamat tervezse
a, A tervezs szempontjai
- A csaldgondozs nem egy szemlynek, az egyetlen tnetnek, problmjnak megoldsra, hanem a gyermek csaldi htterben lv sok panasz, sokfle htrny cskkentsre, a csaldi problmamegolds javtsra szolgl. Ezrt hossz folyamat.
- A csaldpedaggiai vizsglat nem vgrvnyes megllaptsokat hoz, nem ok, hanem krlmnykeres, a kialaktott hipotzis vezrfonalaknt szolgl arra, hogy a problmk keletkezsnek s fennmaradsuknak krlmnyeit tisztn lssuk s ezeket formlhassuk.
- Az egsz csaldgondozsi folyamat szles horizont, de nem lehet prtatlan mindenre irnyul. A nehzsgek megoldsban a „kis lpsek „elvt gyakoroljuk, azaz nem lehet egyszerre mindent megvltoztatni, hanem csak abban az temben, ahogy a csald kpes r. Eleinte abban nyjtjuk a segtsget, ami a csaldi tudat szerint a legfontosabb. Az esetek legnagyobb rszben gy elsdleges a tanulsi segtsg s a szocilis segtsnek az a rsze, ami az anyagi alapokra vonatkozik:
v a munkaviszony,
v seglyek biztostsa,
v laksszerzs,
v tanttatsi,
v napkz ielltsi,
v tkezsi krdsek megoldsa
Ennek megfelelen sokfle egyn, szocilis, rzelmi, tanulsos megerstsre kerl sor.
- Ez azonban nem elegend, a sok-sok nehzsggel, betegsggel, deviancikkal kzd csaldban. Ez csupn egy bizalomptsi folyamatnak foghat fel, ami utn intenzv foglalkozssal kell segtennk, hogy eljusson a csald oda, hogy a rokoni kapcsolataira tmaszkodva maga alaktsa krlmnyeit. Vagyis az egyni tnetek tarts javtshoz a csaldnak is meg kell gygyulnia. Ez segt ahhoz, hogy a tnetek ne vndoroljanak, hanem a kapcsolatok vltozsa rvn j magatartsi formk jhessenek ltre.
Ezrt fontos, hogy a csaldgondozsi folyamatot hossz tvban, szakaszosan kpzeljem el, megtervezzem, fzisokra, szakaszokra bontsam, az egyes alkalmakat tudatosan szervezzem meg, a problma megoldsra vonatkoz hipotziseim kzl aszerint vlogassak, hogy a csald melyiket fogadja el jobban.
- Fontos a befolysols hossz s rvid tv, maximlis s minimlis cljait, s az adott idben aktulis slyponti szemlyeit meghatrozni.
-A szksges vltoztatst a csaldhoz val kzeledssel, majd a vltoztatsok utn az nllstst tvolodssal rjk el.
- ltalban a szemlletformlst elzze mag a cselekvsek, viselkedsek vltozsa. Ez azt jelenti, hogy elbb a cselekvsi lehetsgek ltrejttt tmogatjuk, a cselekvseket sztnzzk, csak azutn, a sikeres cselekvs rzelmi megerstsre s egyidej tudatostsra fordtsuk energiinkat.
- Kezdettl a vgig a vltoztats stabilits, beavatkozs, hatsmegfigyels szellemben dolgozunk, lpsenknt haladva az erteljes beavatkozsig, s azutn vissza a beavatkozs megszntetsig.
A vltoztatni valk sorrendje:
v Sokirny tmogats. A htrnyos helyzet csald s gyermek rdekvdelme.
v A csaldban s az iskolban optimlis egyttmkdsi md elrse a gyermek rdekben.
v A nevelsi, gondoskodsi szoksok vltoztatsa.
Fontos a sorrend, mert tarts gyermeki vltozs a csald, iskolai kapcsolatok javulsa nlkl nem rhet el.
b, Csaldpedaggiai vizsglat
A gondozsi folyamat tervezse a
v csaldpedaggiai vizsglattal,
v megfigyelssel s a
v hipotzissel kezddik.
A csalddal megllapodunk a kapcsolat folytatsban s „szerzdst ktnk” a tallkozsi idpontokra.
c, A pedaggiai csaldgondozs fzisai
I. A bizalompts, tmogats fzisa
A csaldgondozs els fzisa hossz ideig is eltarthat. Kb. - 2-vig, nha 4 v is lehet. Szksg szerint heti 1-2 (elfordulhat napi 2 !) tallkozssal. Tbb szakasza van.
A beklds, vagy jelentkezs utn a csaldpedaggiai vizsglatot is magba foglalja az els szakasz:
1, A kapcsolatfelvtellel kezddik, legtbbszr az anyval trtn els interj sorn, amely a problma elmondatst s az elzmnyekrl beszlgetst, a gyermek fejldstrtnett foglalja magban.
A csald trtnetrl az egsz csaldot krdezzk az els csaldltogatson. Rajban, csaldfa brzolsban rgztjk a hallottakat, kitrnk a szlk-nagyszlk kapcsolattartsnak krdsre is. Slypontunkat azonban a szocilis krdseken, lakskrlmnyeken van.
2, A megfigyelsi szakaszban a problma termszettl fggen informcikat szerznk a problma megjelensnek helytl is, az oktatsi intzmnyben a bekldtl, majd csaldltogatson szerznk jabb informcikat elssorban megfigyels tjn. Nincs szksg mesterklt mdszerekre! Otthonukban adjk a megszokott viselkedsi mdjukat, gy a tneti viselkedst is! Csak arra kell trekedni, hogy lehetleg mindnyjan egytt legyenek. Ilyenkor megfigyelhet az egyttmkdsi md, a csaldi felttelek, gondoskods hinyossgai. Fontoss vlik az idegyeztets, ezrt rdemes megktni az els szerzdst, szban s rsban, hogy hozzvetlegesen mikor megynk, mikor vrjuk a csaldot.
Mindkt szakaszban keveset krdezznk, hagyjuk a csaldot beszlni arrl, mai szmukra fontos. Ersen figyelnk a metakommunikcira, a tvolsgbelltsra, kezdettl gyelnk arra, hogy gy helyezkedjnk el, hogy a szlk kzel ljenek egymshoz. Elfordul, hogy egyetlen csaldltogatsban srtjk a kt szakaszt a problma srget volta miatt, megolds elkezdse rdekben. Fleg olyankor haladhatunk nagyobb lpsben, ha a csaldnak bizalma van hozznk.
3, Az irnytott beszlgets szakaszban alaktjuk ki a hipotzist, a problma kezdetrl, fenntart krlmnyekrl, a megolds lehetsgeirl.
Az elz megfigyelsek s az eltrtnet alapjn felvetnk lnyegesnek ltsz krdseket, vlaszolunk a csaldtagok reakciira, krdseire anlkl, hogy egyrtelm elvrsokat s tancsokat hangozatnnk, nem marasztalunk el, nem mentegetnk senkit. A gyerekekkel kln foglalkozzunk!
A begyjttt informcik alapjn kidolgozzuk a segt tervet, amelyben szerepel, hogy rsznkrl mi a teend, s ezt a tervet elfogadtatjuk a csalddal.
4, A problma megold-tervez szakasz
- A vltoztatsi stratgia kialaktsra irnyul lert terv formjban.
- Ebben a szakaszban aktvan kpviseljk nzetnket az alapvet, konkrt problmkrl, a tennivalkrl s a szksges vltoztatsokrl!
- Ez az eddigi legnehezebb szakasz, ekkor –ha eddig jl dolgoztunk- j, szinte, vallomsokat kapunk, valdi rzelmekrl, indulatokrl, titkokrl rteslnk.
- A krdsek tartalma, stlusa, a meghallgats formja a kommunikci irnytsa, a szlk szmra egyms jobb megismersre, megrtsre, a szolidarits erstsre, a mltbli esemnyek kimondsra, j informcik bevitelre ad mdot.
- A csald vitatkozik. Az j informcik mdosthatjk a tervet!
- A csaldot egyre inkbb bevonjuk az nsegtsbe.
- Kzsen kialaktjuk a vltoztatsi stratgit, amely egy lert tervben nyer megfogalmazst.
Ez a terv tmogat lpseinket tartalmazza, dtum szerint pl.:
- Munkahelykeresse
- Amint megvan a munkahely, elkezdtek dolgozni, seglyezs
- Majd a laksgyben segtsg: ignyllap kitltse,
- A gyermek napkzibe befizetse
- Tanulsi segtsg
A mdostott hipotzis s stratgia magba foglalja a bevont csald szndkainak erstst is. Pl.: beteg csaldtag kezeltetse, gondozsa (Ki mikor vllalja?)
5, A kzvetlen segtsg s irnyts szakaszban trtnik az jfajta csaldi kapcsolatok s az sszerbb letvitel kiformldsnak megindtsa, az vodai, iskolai, egszsggyi, munkahelyi, meglhetsi problmk pedaggiai s adminisztratv segtse.
A ksrsek idszaka ez!
Lpsekben haladunk, az elrt eredmnyeket szv tesszk, egytt rlnk a csalddal. Amennyire a csaldtagok egyni kpessgei engedik, sztnzzk az nll lpseket, s haladunk az irnytsra szortkoz segtsg fel.
A fenti szakaszok sorrendjnek megtartsa ltalban megalapozza a gondozs eredmnyessgt, de elfordul, hogy elrehozunk geten srgs teendket. gy pl. krzis helyzet, egyedlll szl krhzba kerlse. A szakaszok hossza vltoz, a csaldi rendszer erejtl, a csaldtagok kpessgeitl fgg. Az 1-4. szakaszban a szlk, a nagyszlk nerstse indirekten hat a szl-gyerek kapcsolatra. A szl a kapott megrts-tbbletet tovbbtja a gyermek fel, teht az 5. szakaszra javul a szl-gyermek kapcsolat s a szli funkcik elltsa, s vele egytt javul a gyermek viselkedse is.
6, Az elrt eredmnyek rtkelse
Az elrt eredmnyek megfogalmazsa ersti, tovbb fejleszti a csaldot a vltoztatsban, ezrt rdemes minden kis eredmnyt rtkelni. A tnetek javulsa azonban csak tmeneti. A csaldok problmit ugyanis a fenti kls segtsggel nem olddnak meg, a szlk kzti kezdeti ellentt, rivalizci kros jtszmk s a vele jr feszltsgek fennmaradnak. Ezrt nem vletlen a visszaess. A csaldtagok gy rzik, hogy kibrhatatlan a helyzet, de adekvt kls segtsg nlkl a bels problmikat nem tudjk megoldani. Amikor a krlmnyek megrtek, krziskivltssal lehet ezt nyilvnvalv tenni.
Ez mr tmeneti szakasz a II. fzisba.
II. A csaldi sszefogs kivltsnak fzisa
Intenzv vltoztat csaldpedaggiai s egyttmkdsi mdszerek fzisa. Intenzv beavatkozs- a csald s a prterpihoz hasonl – direkt, korrekcis beavatkozsok. Ekkor trtnik a msodik szerzdskts, az idpontok kijellse. A II. fzis rvid, mindssze 5-10 hetet ignyel, ltalban 6 alkalomra korltozdik. Lehet heti 1-szer 2rs 6 hten t. Mivel ritkn sikerl, hogy az egsz csald bejrjon, ezrt a csaldltogatsokat idztjk.
1, Az aktv intervenci
A stratgia egyrszt a szlk kzti feszltsgek kimondatsra, rzelmeik kifejezsre trekszik, clja a krzis rzkelsnek kivltsa, hogy a visszaesst krzisknt ljk t.
Msrszt, hogy minl tbb alternatv megolds kerljn felismersre.
s nem utolssorban az eges szlfelek szli s hzastrsi szerepkben ott, akkor megerstst kapjanak elszr a csaldpedaggustl aztn egymstl. Fokozatosan kzeltjk ket egymshoz. Ugyanakkor az esetleges nagyszli dominancia cskkentsre treksznk. Prbljuk a szlket a nagyszlk fennhatsga all kivonni, nllsodsukat tmogatni, vagyis az egszsges hierarchit, a szli kompetencit ersteni. A szl levlst a nagyszlrl szolgljk a szlkkel, a nagyszlvel kln is folytatott clzott beszlgetsek.
A vltoztatsi stratgikat aszerint alaktjuk, hogy hajlanak-e a vltoztatsra, vagy sem. Amikor hajlanak a vltoztatsra szndkukat ki is mondjk, azt helyeslssel metakommunikcival s pedaggiai tanccsal, hzi feladatokkal erstjk meg.
Ha ellenllst tapasztalunk, akkor van szksg az intenzvebb beavatkozsra:
- Mr az els fzis vge fel, a problma megolds-tervez szakaszban a tnetek rzkelsnek, fokozsval prbljuk kimozdtani a csaldot ebbl az alapllsbl. Nem rt ilyenkor a pszichodrmhoz hasonl szituciknak teret adni- mindegyik a msik szerepben beszl, s ezzel vltoztatjuk a szoksos interakcit a csaldban, a szempontvltst rhetjk el.
- A II. fzisban krdsekkel s tfogalmazsokkal mg inkbb eljuttatjuk a csaldot egy drmai szint krzisig, s ezzel egytt megoldsi alternatvkat tisztzunk. Krdseinkkel rgi lmnyeket eleventnk fel, gy sor kerl pl. elmaradt gyszreakci feldolgozsra, mindarra ami ksrt s fkez.
2, Eltvolodssal vltoztats szakasza
A csaldgondozs egsz folyamatban rzelmileg a csaldok mellett vagyunk, teht semmikppen sem lehetnk kzmbsek. Azonban a nem vltoztat idszakban taktikailag a kzmbssget alkalmazzuk. Pl: „sajnos n tehetetlen vagyok, nem tudok segteni, mert nem akarjk…, folytassk, de ehhez nincs rm szksgk..”
Ezt tnyleg csak megakadt esetekben s csak a II. fzisban szabad alkalmazni, amikor mr rzik, hogy mit veszthetnek alternatvaknt, s amikor mr meggyzdtek arrl, hogy kpesek msknt cselekedni.
Minden esetben szksges az egyttmkds a krzeti vdnvel, a gyerekorvossal, krzeti orvossal, az iskolai pedaggusokkal, a gymgyi feladval, ugyanis a nem vltoztat idszakban a csaldgondoz visszavonulsnak lehetsgvel egytt nem rt idztetten reztetni, hogy akkor ms hatsgi kzbelpsre kerlhet sor. Ezt azonban ne a csaldgondoz, hanem az elbb emltettek hozzk a csald tudomsra.
III. A stabilits fzisa
rzelmi s tanulsi segtsg, intzetbl visszahelyezsben rszvtel, az eddigi vltozsok megerstse, kapcsolattarts.
Hosszabb, kapcsolattart jelleg, stabilizl funkcija van. ltalban meg kell ersteni az I. s II. fzisban elrt eredmnyeket, egyni s csaldi vltoztatsokat.
1, A gyermek egyni megerstse
Szksg esetn kb. 6 htig tart tanulsi segtsget adunk heti 1X-szer., de na nagyon nehezen tanulknak akr egsz tanven t. Ez nem az a fajta korrepetls, amit az iskolnak kellene biztostania, hanem elssorban tanulsi mdszerek megtantsra, a koncentrls javtsra, a tanulshoz, nmvelshez, olvasshoz szksges motivci alaktsra irnyul.
Lpsei:
v 1. Egytt tanulunk a gyermekkel, prbljuk felfedezni az rdekest, hasznosat
v 2. nllan tanul jelenltnkben, s beszmol rla egynileg
v 3. Kis csoporton bell elmagyarzza trsnak a szerzett tudst
v 4. Bekapcsoldik az iskolai korrepetlsi lehetsgek ignybevtelre.
Ugyanez a tendencia rvnyesl ms irny nehzsgek, a mindennapi letbl add problmk megoldsa tern.
2, A kapcsolattarts szakasza
A csalddal val tallkozs mr csak 1-2 havonta esedkes, ill. szksg szerint, de az eddigieknl jval ritkbban. Visszaessekre mr nem kell szmtani, csak ritka esetben. A tallkozs fleg az intzmnyben van, ritkn a csaldltogatson.
3, A tancsadsok szakasza
A szlknek mr csak a tancsadsok szintjn segtnk, szksg esetn javasoljuk a megfelel szakembereket. rzelmi tmaszt nyjtunk, informcival segtnk.
IV. Az nllsts fzisa
1, A visszavonuls szakasza
Ilyenkor mr valdi visszavonulssal segtjk az nllsodst. Ellenrzsek, gyakorisga mr csak 3-6 havonta tallkozunk, fleg fogadrn.
2, Az eset befejezse
A kzs tapasztalatok feleleventsvel, sszegzsvel trtni, megerstjk a vltozsokat, azzal bcszunk: „Ha problma lenne, jnnek!”
3, Kontroll
Visszahvjuk a csaldot, kb. -1-2 v utn.
A genogram
A csaldok vizsglatnl kzponti krds a hierarchia tmja. A pontos lershoz szksges a csaldok rendszerszer szemlletbl add didikus s tridikus viszonyok rtelmezse.
A didikus, prkapcsolati viszonyon bell szimmetrikusnak nevezzk azt a trekvst, amely az egyensly fenntartsra irnyul.
Ha az egyik fl akcija a msiknak kontrasztja s kiegsztse, komplementerben mkdik a pr. Mindkt viszonylatban lehetsges, hogy a pr egyik tagja a meghatroz, a msik pedig az elfogad. Ez a csaldterpiban a fell / alul pozci. A csaldi rendszeren bell a tridikus, hromszemlyes helyzetek is gyakoriak.
Kt szemlyt a harmadikkal szembeni kritika ktheti ssze, s ilyenkor koalcis kapcsolat van kzttk. A szvetsgben kt szemly egyetrt vagy kzs rdeket kpvisel a harmadikkal szemben. Mindezek a megfigyelsre a csaldi helyzetekben val rszvtelnk mdot nyjt. Instabil elrendezs alakul ki, ha egy pr a tridon bell konfliktusban ll egymssal, mikzben egy harmadikkal mindkett egyetrt.
A didok s tridok bels mkdsnek felismersvel s brzolsval lervidthetjk a problma feltrsnak a folyamatt.
A csald szerkezetre vonatkoz adatokat sszegezheti hrom-ngy generci viszonylatban a genogramm. Felvtelre a csaldgondozs folyamatban brmikor van lehetsg, m a szksges adatok felvtele utn, a msodik szakaszban a legclszerbb. Az brzols a csaldon belli fizikai s rzelmi hatrok krvonalait is megjelenti. Csaldi hagyomnyokat, visszatr problmkat tehet vilgoss. A gyermek csaldi krnyezete vizulisan is kirajzoldik, valamint az letciklus vltozsai is jl megjelenthetk a genogramon. (pl. csaldtag halla, j munkahely stb.)
A genogram fogalma:
Csaldtagok kztti rzelmi stlusok viszonyulsait grafikusan brzolja.
Jellsek:
O → n
→ frfi
|