szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. December
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
SZOCPED Szigorlat - elmletileg j, az j ttelsor szerint
SZOCPED Szigorlat - elmletileg j, az j ttelsor szerint : 6./ B Ttel

6./ B Ttel

A szerk.  2008.04.28. 08:36

A csaldgondozs fzisai, genogram.

6./ B Ttel

A csaldgondozs fzisai, genogram.

A csaldgondozsi folyamat tervezse

a, A tervezs szempontjai

- A csaldgondozs nem egy szemlynek, az egyetlen tnetnek, problmjnak megoldsra, hanem a gyermek csaldi htterben lv sok panasz, sokfle htrny cskkentsre, a csaldi problmamegolds javtsra szolgl. Ezrt hossz folyamat.

- A csaldpedaggiai vizsglat nem vgrvnyes megllaptsokat hoz, nem ok, hanem krlmnykeres, a kialaktott hipotzis vezrfonalaknt szolgl arra, hogy a problmk keletkezsnek s fennmaradsuknak krlmnyeit tisztn lssuk s ezeket formlhassuk.

- Az egsz csaldgondozsi folyamat szles horizont, de nem lehet prtatlan mindenre irnyul. A nehzsgek megoldsban a „kis lpsek „elvt gyakoroljuk, azaz nem lehet egyszerre mindent megvltoztatni, hanem csak abban az temben, ahogy a csald kpes r. Eleinte abban nyjtjuk a segtsget, ami a csaldi tudat szerint a legfontosabb. Az esetek legnagyobb rszben gy elsdleges a tanulsi segtsg s a szocilis segtsnek az a rsze, ami az anyagi alapokra vonatkozik:

v     a munkaviszony,

v     seglyek biztostsa,

v     laksszerzs,

v     tanttatsi,

v     napkz ielltsi,

v     tkezsi krdsek megoldsa

Ennek megfelelen sokfle egyn, szocilis, rzelmi, tanulsos megerstsre kerl sor.

- Ez azonban nem elegend, a sok-sok nehzsggel, betegsggel, deviancikkal kzd csaldban. Ez csupn egy bizalomptsi folyamatnak foghat fel, ami utn intenzv foglalkozssal kell segtennk, hogy eljusson a csald oda, hogy a rokoni kapcsolataira tmaszkodva maga alaktsa krlmnyeit. Vagyis az egyni tnetek tarts javtshoz a csaldnak is meg kell gygyulnia. Ez segt ahhoz, hogy a tnetek ne vndoroljanak, hanem a kapcsolatok vltozsa rvn j magatartsi formk jhessenek ltre.

Ezrt fontos, hogy a csaldgondozsi folyamatot hossz tvban, szakaszosan kpzeljem el, megtervezzem, fzisokra, szakaszokra bontsam, az egyes alkalmakat tudatosan szervezzem meg, a problma megoldsra vonatkoz hipotziseim kzl aszerint vlogassak, hogy a csald melyiket fogadja el jobban.

- Fontos a befolysols hossz s rvid tv, maximlis s minimlis cljait, s az adott idben aktulis slyponti szemlyeit meghatrozni.

-A szksges vltoztatst a csaldhoz val kzeledssel, majd a vltoztatsok utn az nllstst tvolodssal rjk el.

- ltalban a szemlletformlst elzze mag a cselekvsek, viselkedsek vltozsa. Ez azt jelenti, hogy elbb a cselekvsi lehetsgek ltrejttt tmogatjuk, a cselekvseket sztnzzk, csak azutn, a sikeres cselekvs rzelmi megerstsre s egyidej tudatostsra fordtsuk energiinkat.

- Kezdettl a vgig a vltoztats stabilits, beavatkozs, hatsmegfigyels szellemben dolgozunk, lpsenknt haladva az erteljes beavatkozsig, s azutn vissza a beavatkozs megszntetsig.

A vltoztatni valk sorrendje:

v     Sokirny tmogats. A htrnyos helyzet csald s gyermek rdekvdelme.

v     A csaldban s az iskolban optimlis egyttmkdsi md elrse a gyermek rdekben.

v     A nevelsi, gondoskodsi szoksok vltoztatsa.

Fontos a sorrend, mert tarts gyermeki vltozs a csald, iskolai kapcsolatok javulsa nlkl nem rhet el.

b, Csaldpedaggiai vizsglat

A gondozsi folyamat tervezse a

v     csaldpedaggiai vizsglattal,

v     megfigyelssel s a

v     hipotzissel kezddik.

A csalddal megllapodunk a kapcsolat folytatsban s „szerzdst ktnk” a tallkozsi idpontokra.

c, A pedaggiai csaldgondozs fzisai

I. A bizalompts, tmogats fzisa

A csaldgondozs els fzisa hossz ideig is eltarthat. Kb. - 2-vig, nha 4 v is lehet. Szksg szerint heti 1-2 (elfordulhat napi 2 !) tallkozssal. Tbb szakasza van.

A beklds, vagy jelentkezs utn a csaldpedaggiai vizsglatot is magba foglalja az els szakasz:

1, A kapcsolatfelvtellel kezddik, legtbbszr az anyval trtn els interj sorn, amely a problma elmondatst s az elzmnyekrl beszlgetst, a gyermek fejldstrtnett foglalja magban.

A csald trtnetrl az egsz csaldot krdezzk az els csaldltogatson. Rajban, csaldfa brzolsban rgztjk a hallottakat, kitrnk a szlk-nagyszlk kapcsolattartsnak krdsre is. Slypontunkat azonban a szocilis krdseken, lakskrlmnyeken van.

2, A megfigyelsi szakaszban a problma termszettl fggen informcikat szerznk a problma megjelensnek helytl is, az oktatsi intzmnyben a bekldtl, majd csaldltogatson szerznk jabb informcikat elssorban megfigyels tjn. Nincs szksg mesterklt mdszerekre! Otthonukban adjk a megszokott viselkedsi mdjukat, gy a tneti viselkedst is! Csak arra kell trekedni, hogy lehetleg mindnyjan egytt legyenek. Ilyenkor megfigyelhet az egyttmkdsi md, a csaldi felttelek, gondoskods hinyossgai. Fontoss vlik az idegyeztets, ezrt rdemes megktni az els szerzdst, szban s rsban, hogy hozzvetlegesen mikor megynk, mikor vrjuk a csaldot.

 

Mindkt szakaszban keveset krdezznk, hagyjuk a csaldot beszlni arrl, mai szmukra fontos. Ersen figyelnk a metakommunikcira, a tvolsgbelltsra, kezdettl gyelnk arra, hogy gy helyezkedjnk el, hogy a szlk kzel ljenek egymshoz. Elfordul, hogy egyetlen csaldltogatsban srtjk a kt szakaszt a problma srget volta miatt, megolds elkezdse rdekben. Fleg olyankor haladhatunk nagyobb lpsben, ha a csaldnak bizalma van hozznk.

3, Az irnytott beszlgets szakaszban alaktjuk ki a hipotzist, a problma kezdetrl, fenntart krlmnyekrl, a megolds lehetsgeirl.

Az elz megfigyelsek s az eltrtnet alapjn felvetnk lnyegesnek ltsz krdseket, vlaszolunk a csaldtagok reakciira, krdseire anlkl, hogy egyrtelm elvrsokat s tancsokat hangozatnnk, nem marasztalunk el, nem mentegetnk senkit. A gyerekekkel kln foglalkozzunk!

A begyjttt informcik alapjn kidolgozzuk a segt tervet, amelyben szerepel, hogy rsznkrl mi a teend, s ezt a tervet elfogadtatjuk a csalddal.

4, A problma megold-tervez szakasz

-         A vltoztatsi stratgia kialaktsra irnyul lert terv formjban.

-         Ebben a szakaszban aktvan kpviseljk nzetnket az alapvet, konkrt problmkrl, a tennivalkrl s a szksges vltoztatsokrl!

-         Ez az eddigi legnehezebb szakasz, ekkor –ha eddig jl dolgoztunk- j, szinte, vallomsokat kapunk, valdi rzelmekrl, indulatokrl, titkokrl rteslnk.

-         A krdsek tartalma, stlusa, a meghallgats formja a kommunikci irnytsa, a szlk szmra egyms jobb megismersre, megrtsre, a szolidarits erstsre, a mltbli esemnyek kimondsra, j informcik bevitelre ad mdot.

-         A csald vitatkozik. Az j informcik mdosthatjk a tervet!

-         A csaldot egyre inkbb bevonjuk az nsegtsbe.

-         Kzsen kialaktjuk a vltoztatsi stratgit, amely egy lert tervben nyer megfogalmazst.

Ez a terv tmogat lpseinket tartalmazza, dtum szerint pl.:

-         Munkahelykeresse

-         Amint megvan a munkahely, elkezdtek dolgozni, seglyezs

-         Majd a laksgyben segtsg: ignyllap kitltse,

-         A gyermek napkzibe befizetse

-         Tanulsi segtsg

A mdostott hipotzis s stratgia magba foglalja a bevont csald szndkainak erstst is. Pl.: beteg csaldtag kezeltetse, gondozsa (Ki mikor vllalja?)

5, A kzvetlen segtsg s irnyts szakaszban trtnik az jfajta csaldi kapcsolatok s az sszerbb letvitel kiformldsnak megindtsa, az vodai, iskolai, egszsggyi, munkahelyi, meglhetsi problmk pedaggiai s adminisztratv segtse.

A ksrsek idszaka ez!

Lpsekben haladunk, az elrt eredmnyeket szv tesszk, egytt rlnk a csalddal. Amennyire a csaldtagok egyni kpessgei engedik, sztnzzk az nll lpseket, s haladunk az irnytsra szortkoz segtsg fel.

A fenti szakaszok sorrendjnek megtartsa ltalban megalapozza a gondozs eredmnyessgt, de elfordul, hogy elrehozunk geten srgs teendket. gy pl. krzis helyzet, egyedlll szl krhzba kerlse. A szakaszok hossza vltoz, a csaldi rendszer erejtl, a csaldtagok kpessgeitl fgg. Az 1-4. szakaszban a szlk, a nagyszlk nerstse indirekten hat a szl-gyerek kapcsolatra. A szl a kapott megrts-tbbletet tovbbtja a gyermek fel, teht az 5. szakaszra javul a szl-gyermek kapcsolat s a szli funkcik elltsa, s vele egytt javul a gyermek viselkedse is.

6, Az elrt eredmnyek rtkelse

Az elrt eredmnyek megfogalmazsa ersti, tovbb fejleszti a csaldot a vltoztatsban, ezrt rdemes minden kis eredmnyt rtkelni. A tnetek javulsa azonban csak tmeneti. A csaldok problmit ugyanis a fenti kls segtsggel nem olddnak meg, a szlk kzti kezdeti ellentt, rivalizci kros jtszmk s a vele jr feszltsgek fennmaradnak. Ezrt nem vletlen a visszaess. A csaldtagok gy rzik, hogy kibrhatatlan a helyzet, de adekvt kls segtsg nlkl a bels problmikat nem tudjk megoldani. Amikor a krlmnyek megrtek, krziskivltssal lehet ezt nyilvnvalv tenni.

Ez mr tmeneti szakasz a II. fzisba.

II. A csaldi sszefogs kivltsnak fzisa

Intenzv vltoztat csaldpedaggiai s egyttmkdsi mdszerek fzisa. Intenzv beavatkozs- a csald s a prterpihoz hasonl – direkt, korrekcis beavatkozsok. Ekkor trtnik a msodik szerzdskts, az idpontok kijellse. A II. fzis rvid, mindssze 5-10 hetet ignyel, ltalban 6 alkalomra korltozdik. Lehet heti 1-szer 2rs 6 hten t. Mivel ritkn sikerl, hogy az egsz csald bejrjon, ezrt a csaldltogatsokat idztjk.

1, Az aktv intervenci

A stratgia egyrszt a szlk kzti feszltsgek kimondatsra, rzelmeik kifejezsre trekszik, clja a krzis rzkelsnek kivltsa, hogy a visszaesst krzisknt ljk t.

Msrszt, hogy minl tbb alternatv megolds kerljn felismersre.

s nem utolssorban az eges szlfelek szli s hzastrsi szerepkben ott, akkor megerstst kapjanak elszr a csaldpedaggustl aztn egymstl. Fokozatosan kzeltjk ket egymshoz. Ugyanakkor az esetleges nagyszli dominancia cskkentsre treksznk. Prbljuk a szlket a nagyszlk fennhatsga all kivonni, nllsodsukat tmogatni, vagyis az egszsges hierarchit, a szli kompetencit ersteni. A szl levlst a nagyszlrl szolgljk a szlkkel, a nagyszlvel kln is folytatott clzott beszlgetsek.

A vltoztatsi stratgikat aszerint alaktjuk, hogy hajlanak-e a vltoztatsra, vagy sem. Amikor hajlanak a vltoztatsra szndkukat ki is mondjk, azt helyeslssel metakommunikcival s pedaggiai tanccsal, hzi feladatokkal erstjk meg.

Ha ellenllst tapasztalunk, akkor van szksg az intenzvebb beavatkozsra:

   - Mr az els fzis vge fel, a problma megolds-tervez szakaszban a tnetek rzkelsnek, fokozsval prbljuk kimozdtani a csaldot ebbl az alapllsbl. Nem rt ilyenkor a pszichodrmhoz hasonl szituciknak teret adni- mindegyik a msik szerepben beszl, s ezzel vltoztatjuk a szoksos interakcit a csaldban, a szempontvltst rhetjk el.

 

- A II. fzisban krdsekkel s tfogalmazsokkal mg inkbb eljuttatjuk a csaldot egy drmai szint krzisig, s ezzel egytt megoldsi alternatvkat tisztzunk. Krdseinkkel rgi lmnyeket eleventnk fel, gy sor kerl pl. elmaradt gyszreakci feldolgozsra, mindarra ami ksrt s fkez.

2, Eltvolodssal vltoztats szakasza

A csaldgondozs egsz folyamatban rzelmileg a csaldok mellett vagyunk, teht semmikppen sem lehetnk kzmbsek. Azonban a nem vltoztat idszakban taktikailag a kzmbssget alkalmazzuk. Pl: „sajnos n tehetetlen vagyok, nem tudok segteni, mert nem akarjk…, folytassk, de ehhez nincs rm szksgk..”

Ezt tnyleg csak megakadt esetekben s csak a II. fzisban szabad alkalmazni, amikor mr rzik, hogy mit veszthetnek alternatvaknt, s amikor mr meggyzdtek arrl, hogy kpesek msknt cselekedni.

Minden esetben szksges az egyttmkds a krzeti vdnvel, a gyerekorvossal, krzeti orvossal, az iskolai pedaggusokkal, a gymgyi feladval, ugyanis a nem vltoztat idszakban a csaldgondoz visszavonulsnak lehetsgvel egytt nem rt idztetten reztetni, hogy akkor ms hatsgi kzbelpsre kerlhet sor. Ezt azonban ne a csaldgondoz, hanem az elbb emltettek hozzk a csald tudomsra.

III. A stabilits fzisa

rzelmi s tanulsi segtsg, intzetbl visszahelyezsben rszvtel, az eddigi vltozsok megerstse, kapcsolattarts.

Hosszabb, kapcsolattart jelleg, stabilizl funkcija van. ltalban meg kell ersteni az I. s II. fzisban elrt eredmnyeket, egyni s csaldi vltoztatsokat.

1, A gyermek egyni megerstse

Szksg esetn kb. 6 htig tart tanulsi segtsget adunk heti 1X-szer., de na nagyon nehezen tanulknak akr egsz tanven t. Ez nem az a fajta korrepetls, amit az iskolnak kellene biztostania, hanem elssorban tanulsi mdszerek megtantsra, a koncentrls javtsra, a tanulshoz, nmvelshez, olvasshoz szksges motivci alaktsra irnyul.

Lpsei:

v     1. Egytt tanulunk a gyermekkel, prbljuk felfedezni az rdekest, hasznosat

v     2. nllan tanul jelenltnkben, s beszmol rla egynileg

v     3. Kis csoporton bell elmagyarzza trsnak a szerzett tudst

v     4. Bekapcsoldik az iskolai korrepetlsi lehetsgek ignybevtelre.

Ugyanez a tendencia rvnyesl ms irny nehzsgek, a mindennapi letbl add problmk megoldsa tern.

2, A kapcsolattarts szakasza

A csalddal val tallkozs mr csak 1-2 havonta esedkes, ill. szksg szerint, de az eddigieknl jval ritkbban. Visszaessekre mr nem kell szmtani, csak ritka esetben. A tallkozs fleg az intzmnyben van, ritkn a csaldltogatson.

 

3, A tancsadsok szakasza

A szlknek mr csak a tancsadsok szintjn segtnk, szksg esetn javasoljuk a megfelel szakembereket. rzelmi tmaszt nyjtunk, informcival segtnk.

IV. Az nllsts fzisa

1, A visszavonuls szakasza

Ilyenkor mr valdi visszavonulssal segtjk az nllsodst. Ellenrzsek, gyakorisga mr csak 3-6 havonta tallkozunk, fleg fogadrn.

2, Az eset befejezse

A kzs tapasztalatok feleleventsvel, sszegzsvel trtni, megerstjk a vltozsokat, azzal bcszunk: „Ha problma lenne, jnnek!”

3, Kontroll

Visszahvjuk a csaldot, kb. -1-2 v utn.

A genogram

A csaldok vizsglatnl kzponti krds a hierarchia tmja. A pontos lershoz szksges a csaldok rendszerszer szemlletbl add didikus s tridikus viszonyok rtelmezse.

A didikus, prkapcsolati viszonyon bell szimmetrikusnak nevezzk azt a trekvst, amely az egyensly fenntartsra irnyul.

 Ha az egyik fl akcija a msiknak kontrasztja s kiegsztse, komplementerben mkdik a pr. Mindkt viszonylatban lehetsges, hogy a pr egyik tagja a meghatroz, a msik pedig az elfogad. Ez a csaldterpiban a fell / alul pozci. A csaldi rendszeren bell a tridikus, hromszemlyes helyzetek is gyakoriak.

Kt szemlyt a harmadikkal szembeni kritika ktheti ssze, s ilyenkor koalcis kapcsolat van kzttk. A szvetsgben kt szemly egyetrt vagy kzs rdeket kpvisel a harmadikkal szemben. Mindezek a megfigyelsre a csaldi helyzetekben val rszvtelnk mdot nyjt. Instabil elrendezs alakul ki, ha egy pr a tridon bell konfliktusban ll egymssal, mikzben egy harmadikkal mindkett egyetrt.

A didok s tridok bels mkdsnek felismersvel s brzolsval lervidthetjk a problma feltrsnak a folyamatt.

A csald szerkezetre vonatkoz adatokat sszegezheti hrom-ngy generci viszonylatban a genogramm. Felvtelre a csaldgondozs folyamatban brmikor van lehetsg, m a szksges adatok felvtele utn, a msodik szakaszban a legclszerbb. Az brzols a csaldon belli fizikai s rzelmi hatrok krvonalait is megjelenti. Csaldi hagyomnyokat, visszatr problmkat tehet vilgoss. A gyermek csaldi krnyezete vizulisan is kirajzoldik, valamint az letciklus vltozsai is jl megjelenthetk a genogramon. (pl. csaldtag halla, j munkahely stb.)

A genogram fogalma:

Csaldtagok kztti rzelmi stlusok viszonyulsait grafikusan brzolja.

laza kapcsolat

Jellsek:

O → n

 →  frfi

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Naruto rajongói oldal | konoha.hu | Látogass el konoha falujába | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA.HU | KONOHA    *****    Turbózd fel a kreativitásod! Prémium grafikai források a PNG Tree-n.    *****    Anime tematikájú Cinematic trance zene és látványvilág Arcadia fantáziavilágában és még sok más videó a chanelen    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA///PREKAMBRIUM.GPORTAL.HU /// PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO.GPORTAL.HU ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    "TEKERJ VISSZA" - RÉGI KERÉKPÁROK IDÕSZAKI KIÁLLÍTÁSA - BAJA TÜRR ISTVÁN MÚZEUM    *****    Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA