7. / A Ttel
A szerk. 2008.04.28. 08:38
A szocilis munka mdszerei: egyni, csoport s kzssgi mdszerek
7. / A Ttel
A szocilis munka mdszerei: egyni, csoport s kzssgi mdszerek
Esetmunka (kb. 20 %-ban eredmnyes)
A szocilis esetmunkban a szocilis munksok alacsonyabb szocilis sttusz, kevsb iskolzott s a segt munkra kevsb motivlt kliensekkel dolgoznak, ms szval a szocilis esetmunka a „szegnyek pszichoterpija.
A szocilis esetmunka megkzeltsi mdjai sokrtek.
(pszichoanalitikus modell, n-funkcik modellje, funkcionlis modell, pszichoszocilis modell, problmamegold modell, viselkeds-llektani modell stb.).
A szocilis szakember ms segt szakmkhoz viszonytva tbbet tud a trsadalmi folyamatokrl s azokrl a nehzsgekrl, amelyek az egyn s szocilis krnyezete kztt keletkeznek. Segt munkjban lnyeges elem a szocilis erforrsok s a tmogat hlzat ismerete s annak felhasznlsa a szocilis esetmenedzselsi tevkenysgben. Ez egszl ki a bels forrsok, adaptv mechanizmusok, megbirkzsi stratgik ismeretvel s azzal a kszsggel, hogy facilitlni tudjuk a kliens bels lehetsgeinek kibontst, naktivitsnak felhasznlst az letfeladatokkal val megkzds sorn. A kliens gyakran csak anyagi segtsget kr, a segt figyel a szocilis krnyezetre, st az egyn szocilis rendszerre. Knny azonban beltni azt, hogy a kliens bels forrsainak felhasznlsa, az emocionlis feszltsgek feldolgozsa s a kliens problmamegold kpessgnek fejlesztse nlkl a nehzsgek „jratermeldnek" s a segt hatkonysga hossztvon alacsony marad. Az ilyenfajta kudarcok a segt erfesztsek kifulladshoz vezetnek s a leggyakoribb okai a „kigsnek".
A szocilis esetmunka (case work) fogalmai
Mary Richmond: „AZ esetmunka azon folyamatokbl ll, amelyek fejlesztik a kliens szemlyisgt az egyed s egyed, illetve az ember s szocilis krnyezete kztt zajl lelkiismeretesen megvlogatott beavatkozsokkal."
„A szocilis esetmunka az a segt mdszer, amely clszeren alkalmazott tudssal, megrtssel s eljrsmdokkal segti az egyedet sajt problmja megoldsban". (Shidmore)
Az esetmunka formi (trtnete)
- Krmegllapt – Richmond- fellltottk a diagnzis a kliensnl, majd a csaldjt vizsgltk
- Pszichoszocilis – New York-i Szoc. munks kpz iskolban – kliens szoc. httere viselkeds vizsglat
- Mkdskzpont- hangsly a mkdkpessg elmozdtsn van
- Problmamegold- Plamer nevhez fzdik. A segts szakaszai: bevezet, tervez, dntshoz s megvalst.
- Viselkeds-mdost- Skinner Felnttek, csaldok gondjaira keresik a vlaszt
- Vlogat sszeegyeztets- Klnbz elmletek elemeit hasznostja.
A szocilis szakmban alkalmazott mdszereket segtik az eljrsmdok:
1) Megfigyels lnyege a kliens figyelse letvitele kzben, amely lehet irnytott, megszervezett, vagy informlis, spontn mdon trtn.
2) Megbeszls sorn megtrgyaljuk kliensnkkel a helyzett, problmjt. Ez lehet egyedi (eset), vagy csoportos.
3) Interj informci-gyjts cljbl folytatott beszlgets, ami lehet rvid, vagy hossz, meghatrozott tmkra sszpontost vagy ktetlen trgy, egynekkel vagy csoportokkal folytatott. A rejtett interj esetn a kliens nem is sejti, hogy adatokat gyjtk, gy vli, hogy csevegnk.
4) Krdv (teszt), rsban igyekszik sszegyjteni a szksges ismereteket. A krdsek lehetnek nyitottak (nem sugall vlaszt, vagy zrtak, ahol megadott lehetsges vlaszok kzl vlasztja ki a kliens a szerinte helyeset. A tesztet elksztheti a szocilis szakember (lehetleg ezt tegye!), de a kliens vagy a vizsglt csoport is, st lehet hivatalos kzeg (egyetem, pszicholgiai labor) ltal kidolgozott, n. standart teszt.
5) Napl kirtkelse, amit a kliens vezetett, segthet lelki vilgnak s helyzetnek kirtkelsben. Lehet viselkedsi (a kliens viselkedst ksri) vagy munkanapl, amit a segt vezet.
6) nletrajz elolvassa hasonl tmaszt nyjt az eset megismershez, mint a napl.
7) Esettanulmny is sokat segti munknkat, mert bepillantst enged az eset mltjba, fejldstrtnetbe. Elksztheti maga a segt (vigyzat szubjektv lesz!) vagy ms szakember (az objektivits jobban biztostott!).
8) Audiovizulis eszkzk, mint a fnykpek a kliens lethelyzeteirl, a kliens ltal elksztett rajzok, festmnyek (csaldrajz, helyzetrajz),,filmek elemzse a klienssel, vide a kliensrl vagy hasonl problmval kzd egynrl.
A segts trtnhet
medicival (beavatkozssal vitz felek esetben, hogy a felek tisztbban lthassk helyzetket, klcsns engedmnyekkel kielgt megoldst talljanak),
tancsadssal, mikzben egyengetjk a kliens t- s megolds-keresst,
terpival, amely lehet gyakorlati (rajz., jtk-, munka-, irodalom-, tnc-, lovagls-, zene- stb. terpia), vagy pszichoterpia, amit slyos szemlyisgzavar esetn ajnlunk.
Idkeret
Az esetmunkban: az intzmnybe rkez kliensek gyors, egyszeri alkalmat ignyl, tbbnyire 4-6 alkalomra tervezhet segt foglalkozst ignyelnek. A rvid pszichoterpik is ltalban 15-25 lssel szmolnak 3-4 hnapos idszakban. A kzptv pszichoterpik 40-60 lsben gondolkodnak msfl vnyi idtartammal. A „hossz terpik" 3-4 vig tartanak. A tancsads (p1. rogersi) a kzptv pszichoterpikhoz hasonl idkerettel dolgozik (1,5 v). Klienseink ignyeihez legkzelebb a krzisintervenci ll, tlagosan 4-6 lssel (az aktv, strukturlt problmamegold modellek a legnpszerbbek).
Intzmnyi hatrok
Ha a segt intzmny mkdsben a szakmai kultra szempontjai nem rvnyeslnek, akkor a segt cselekvstere jelentsen korltozott.
Tartalmt
Az esetmunkban nagy szerepet jtszik a szocilis erforrsok s a tmogat hlzat tfog ismeret, valamint a kliens problmjnak rendszerszemllete.
2. Httr
Egyesletek sora llt az esetmunka zszlaja al.
USA-ban a Szegnyek Lehetsgeit Fejleszt Trsulat (AICP). Az esetmunkt gyakorolta. Tagjai ltogattk a szegnyeket otthonukban, seglyeztk ket, munkt kerestek nekik,
A Szeretet Szervezetnek Trsulata (COS), amely teljes mellbsggel llt az esetmunka prtjn. 1905-ben ltrejn a Csaldszolglat Szervezete s beindtja a Szocilis esetmunka c. folyiratot.
A szocilis esetmunka klnbz keretekben valsulhat meg.
1. A hagyomnyos (kttt) formjt Mary Richmond indtja be.
2. A szocilis esetmunka szabad formjt indtvnyozta a szakma msik nagy ttrje, Mary Cromwell.
v krtani (diagnosztikai) irny.
4. Florence Hallis sugallta, hogy az esetmunka a beavatkozs 4 szintjn valsuljon meg: vltoztassa meg a kliens krnyezett, tmogassa t pszichikailag, teremtsen tiszta kpet a helyzetrl tancsadssal, s vgl biztostson vilgos megltsokat.
v mkdsi (funkcionlis) irnyt
Otto Rank akaratpszicholgijra alapozzuk, miszerint az akarat az egyn kpessge, hogy mozgstsa nmagt a kvnt cl fel. jelentek meg, hogy erstsk az egynt.
v krnyezettani (kolgiai) irnyzata. ttri: Carel Germain s Alex Gitterman.
3. Az esetmunka gykeres (radiklis) formja
Clja: segteni az egyneket, hogy felfigyeljenek az igazsgtalansgokra, amelyek okozzk, vagy nvelik rzelmi zavaraikat.
Az esetmunka folyamatnak lpsei a kvetkezk:
Tanulmnyozzuk a kliens helyzett, sszegyjtve a szksges ismereteket s az eset „trtnett" (anamnzist).
Foglalkozsi terv kialaktsa, egynre szabottan s ignyeinek megfelelen.
Ezt kveti abeavatkozs,
segts tervnek vgrehajtsa.
Vgezetl lezrjuk a kzs munkt s kliensnket sajt lbn, engedjk tovbb.
Goldstein ltal idzett technikk
Tmasznyjts techniki (szimpatikus odaforduls, akceptls, megersts, btorts).
Direkt befolysols, szuggeszti, tancsads.
A kliens rzseinek verbalizlsa, ventillcija.
A kliens helyzetre s kapcsolataira fkuszls.
A kliens viselkedsnek dinamikus tnyezire irnyul tkrzs (a vdekezsi mdok s a viselkeds alakulsban szerepet jtsz motvumok megrtse).
A segt sztnzi a klienst arra, hogy jelen viselkedse mltbeli gykerein is gondolkodjon, hogy felismerhesse azokat az irracionlis rzseket, flelmeket, mltbeli konfliktusokat s a szemlyisg fejldst akadlyoz azon mozzanatokat, amelyek a kliensjelen viselkedst befolysoljk.
Csoportmunka (40-60 %-os eredmny)
A csoportokat rendkvl sok szempontbl oszthatjuk fel.
Elsdleges (prmr) csoportok kisebb ltszmak s magas az rzelmi ktds-szintjk. Ilyenek a csald, bartok, expedcik stb. Ezek lehetnek termszetes (csald) vagy mestersges (expedci) csoportok, msrszt tarts (csald) vagy idre korltozott (ad hoc bizottsg).
Az elsdleges csoport jellemzi:
v J interakcik.
v Viselkedsi szablyokat alkot.
v Cljai kzsek.
v Az rzelmeik ugyancsak.
v rzelmi szerkezetek uraljk (szeretet, szimptia).
v Ers a csoportlmny (mi!).
v Egyenslyban tart.
v A csoport s az egyn lete sszefondik.
A msodlagos (szekundr) csoportok nagyobb ltszmmal brnak s a csoporttagok rzelmi ktdse egymshoz lazbb. Ilyenek a munkatrsak, iskolai osztly stb.
Msrszt a csoportok lehetnek
v kis- (mikro),
v kzp- (mez)
v nagy (makro) csoport
v nyitott vagy zrt,
v rvid- vagy hossztvra tervezett,
v lland vagy heti egy alkalommal mkd,
Csoportmunkaformi:
v Csoportanalzis, csoportpszichoterpia
v Szemlyisgkzpont Encounter csoport (Rogers)
v Nylt Encounter csoport (Kalifornia 1982)
v Gestalt csoport
v Tranzakcionalizis
v Behaviorista csoport (viselkeds llektan)
v Problmra orientlt csoport
v Clra orientlt csoport
A csoporttagok sszegyjtsvel mg nem alakult ki mkdkpes csoport. Minden embertmeg csoportt fejldhet.
A csoportfejlds szakaszai
1. viharzs (storming), amikor igen ers a szthz s a feladatokat elhrt er hatsa.
2. alakuls (forming) szakasza, amikor a tagok rdbbennek sajt erejkre s az sszetartozs elnyeire.
3. a szablyozs (norming), amikor kzs s mindenki ltal elfogadhat csoportszablyokat alkotnak.
4. a mkds (performing) szakasz kvetkezik, amikor a csoport berett s mkdkpes, halad cljai megvalsulsa fel.
A szocilis csoportmunka
Lnyege, hogy a segt tbb mint egy szemllyel foglalkozik egyszerre, hogy elsegtse a kliensek szocilis eredmnyessgt az ignyelt clok elrse rdekben. Segti a csoportot a kitztt clok megvalstsban, a kvnt vltozs megvalstsban, gyszintn az nmegvalsts s nfejleszts kialaktsban, akr egyni, akr csaldi, munkahelyi vagy egyb bajokrl legyen sz,. A kzs clok megvalsulsa klnsen szksges a szocilis telepeken, a klnbz szervezetekben, a kzssgi szolgltatsoknl s a szomszdsgi sszejveteleken. A kvnt vltozsok megclozsa esetn a csoport kzvett s modell az egyn szmra. Az nmegvalsts s nfejleszts esetn a csoport tmogatja tagjait s az egsz kzssget.
A segt clkitzsei:
Megtallni a kzs talajt a csoporttagok ignyei s a trsadalmi kvetelmnyek kztt. Feltrni azon gtakat, melyek a kliens nrdeknek megvalsulsa s a „msok" rdekei kztt llnak. Kzvetteni az adatokat (elkpzelseket, tnyeket, rtkrendet s fogalmakat), amelyekkel nem rendelkezik a kliens. Remnyeket ersteni, amelyek az egynek s a trsadalom kapcsolatn nyugszanak. Meghatrozni a helyzet kvetelmnyeit s a korltjait, amelyek meghatrozzk a segtett s segt rendszert.
2. Httr
A csoportmunka a szocilis szakmban fokozatosan alakult ki. Elszr USA-ban, a trsulsok s klubok vilgban, szolglatok keletkeztek, melyeket csoportban alkalmaztak, valstottak meg. szervezetek jttek ltre (YMCA, UWCA),
A szocilis csoportmunka klnbz keretekben valsulhat meg.
1. Hagyomnyos (kttt) formja a gyermekgondozs mozgalmval veszi kezdett. Fritz Redl igyekezet ersteni a gyermekek kzremkd kpessgt trsaikkal s a munkban. A csoport minden tagjnak sajtsgos kezelsi clokat tznk ki. A segt meghatrozza a csoport munkjnak rtelmt. Segti a csoportot, hogy meghatrozza s sszegyjtse sajt norma- s rtkrendszert. Vgl megtervezi a csoportmunka trgyt s menett.
2. A szocilis csoportmunka szabad (liberlis) formjnak kt vltozata (a klcsnssgre pt s a szocilis clok modellje) is kialakult a szocilis telep mozgalombl. A klcsnssgre (reciprocitsra) pl csoportmunka segti az egynt, hogy minl tevkenyebb legyen a kzssgi dntseknl. Az egyn, a csoport s a trsadalom klcsnsen hatnak egymsra. A csoportvezet kzvett (meditor), segti klienseit, hogy elrjk azt, amire szksgk van. A szocilis csoportmunka msik vltozata a szocilis clok modellje magasabb szint szocilis tudatossgot teremt a csoportokban s kzvetlenebb szemlykzi (interperszonlis) kapcsolatokat pt.
3. A szocilis csoportmunka gykeres (radiklis) formja kiiktatja a segt tekintlyelv szerept. A rsztvevk gyessgeket tanulnak segtve egymst. Tbb vltozatban is megjelenhet: Tudatossgfejleszt csoportok, vitacsoportok, amelyek alapvet krdseket vetnek fel a szocilis rendszerrel kapcsolatban. Mindenkppen a kritikai tudatossgot nvelik a csoporttagokban.
Az egyes emberi rtegek, mint a lelki (paranois, delriumos, skizofrnis, mnikus, depresszis, perverz) betegek s a tlkoros szemlyek nehezen kezelhetk. Egybknt is szmtani kell a csoporttagok fkez, st ellenll erkifejtseire, mint a hallgats, intellektualizls, ltalnosts, verblis agresszi, fggsg a csoportvezettl, mentegetzs, bnbakkeress, komdizs, alcsoport-kpzs stb.
A segt knytelen
(1) elfogadni a tnyt,
(2) tudatostani a vdekez mechanizmusokat,
(3) megbeszlni az ellenlls okait, gykereit s gy
(4) tlbillenteni a csoporttagokat a kialakult helyzeten.
A csoportltrehozsnak szempontjai
1. kzponti krdse a szervezet, a csoport s a csoporttagok kzs clja.
2. a csoporttagok megvlogatsa.
|