11. / B Ttel
A roma szrmazs gyermekek s fiatalok nevelsi-oktatsi problmi,
keretei
Nevels
A csaldok 93 %-nl a nevelsi mdszerek alkalmazsban az iskoltl negatv jelleg eltrs tapasztalhat. (nevel, csak jutalmaz, csak bntet, szlssges). Az jellemz, hogy az otthoni miliben jelentsebb mnk negatv, mg az iskolban jelentsebb mrv pozitv hats ri a gyermekeket. Ez' bizonyos szempontbl ketts nevelst eredmnyez. A cigny szlk ms mdon ms normatvk alapjn szeretik gyermekeiket, mint ahogyan az a mi rtktleteink szerint termszetes, megszokott.
A cigny szlknek a gyengdsget, a szeretetet gyakran 6-10 klnbz letkor s ebbl ereden a legklnflbb sajtossg nevelsi problma megoldst ignyl gyermek kztt kell megosztani.
Cignyoktats
Mg a nem cigny gyerek esetben is elfordul, hogy a nehezen kezelhet tanul, valsgos szellemi kpessgei megvizsglsa nlkl, pusztn krlmnyei miatti szellemi retardltsga s rosszabb magatartsa okn gygypedaggiai osztlyba adjk. Cignygyerekek esetben ez szinte ltalnoss vlt.
Az osztlyismtlsek gyakori kvetkezmnye a gygypedaggiai intzmnybe kerls, ilyen esetben a tanul nem kpes eleget tenni tbbszri osztlyismtls utn sem az adott letkori tlagkvetelmnyeknek. Az ilyen tanul azrt rszesl gygypedaggiai nevel-oktat foglalkozsban, mert azt ignyel- adottsgainak, kpessgnek llapotbl ereden.
A gygypedaggiai osztlyba val thelyezs s az lt iskolai osztlytlag javulsa kztt van sszefggs, az tlag javulsa az thelyezs kvetkezmnye.
A cigny tanulk kztt nagyobb gyakorisggal fordul el, rtelmi fogyatkossg, mint a magyar gyermekek kztt. A jelentsebb gyakorisg elforduls okt, a fejld gyermek kzvetlen krnyezeti tnyezinek huzamos idn t tart folyamatos, dominnsan negatv jelleg s az tlaghoz kpest alacsonyabb szint hatsrendszerben ltjuk, amely nem egyszer mennyisgi lemaradst eredmnyez, hanem a lemarads mr minsgileg ms szemlyisget felttelez. Az tlagtl nem csupn egyszeren lemaradt, hanem az tlaghoz kpest minsgileg ms szemlyisgstruktrval rendelkezik.
A cignygyermekek mr csecsemkorban ms viselkedsmintt kapnak, mskppen alakulnak interakcii, msok interperszonlis kapcsolatai.
A cigny s a magyar gyermekek kztti klnbsg nem szrmazsi adottsgokbl, nem kpessgeikbl, hanem a szemlyisg fejldse szempontjbl az els 6-7 v krnyezeti hatsaibl addik. A cignygyerekek rosszabb krlmnyek kzl kerlnek az iskolba, kevsb elksztettek.
A cignygyerekek jelents rsze a rendszeres foglalkozs ellenre sem kpes elrni a tbbiek szintjt.
Az egyik f ok az, hogy a cignytanulnl, iskolai tanulmnyai idejn, a negatv mili hatsrendszere nem sznik meg, tovbbra is dominnsan negatv jelleg marad.
A msik f ok az, hogy e nvendkek gyorsabb fejldsi temre lenne szksg a lemarads felszmolsa rdekben.
A cignysg helyzetnek pozitv vltozsa szempontjbl a kulcskrds a fiatalok iskolzsa. Az alkoholizmus, a rendszertelen munkavgzs, az lland munkahely gyakori vltoztatsa, a borzalmas lakskrlmnyek, a tlzsfoltsg, a bncselekmnyek gyakorisga az egszsggyi helyzet elkpeszt llapota eredmnyezik a cignyok ltalnos elmaradottsgt. Az iskola szerepe a komplex megolds szempontjbl a cl megfelel kijells esetn vlhat dnt jelentsgv s megvalsthatv, azaz ha a clt abban jelljk meg, hogy a cignyok helyzetn javtani kvnunk. A nevels csupn arra kpes, hogy a jelenlegi helyzeten vltoztasson, javtson.
Lehetv kell tenni szmra a zavartalan egyni tanulst, ptolni a szli segtsget, nyugodt krlmnyeket biztostani neki, hogy megismerhesse a szellemi munka rmt. Emellett ptolnia kellene a gyermek els 6-7 vben nevelsi szempontbl elmulasztottakat, s a negatv szemlyisgvonsokat pozitv jellegekk kellene fejlesztenie. Mindezt annak tudatban kell vgeznie, hogy a cigny gyermek kikerlve az iskolbl, rszben a csald hatsrendszerben marad, rszben a munkahely hatsrendszerbe kerl., A helyes letvezets biztostsra viszont kevsnek bizonyul mg az iskola nyolc ven t tart, napi 4-5 rs hatsa is.
A napkzitl kezdve az egsz napos iskolig a klnfle megoldsok, amelyek eredmnyesebb tehetik a cignytanulk nevelsnek pozitv irny fejlesztst.
Az alacsony iskolzottsg jelentsen cskkenti a munkaerpiacon trtn sikeres megjelens lehetsgt. A tbb ve munkanlkli szemlyek a munkanlkli seglyezsbl is kiesnek, gy gyakori, hogy a roma csaldok egyetlen jvedelemforrst a szocilis juttatsok, s a csaldi ptlk kpezi. A roma npessg nagyobb rsze szmra a felfel irnyul mobilitsra esly sincs.
A roma gyerekek az iskolban nem egyszer gyermekknt s tanulknt jelenik meg, hanem egyttal egy kisebbsgi kultra, etnikai kzssg tagjaknt.
A roma gyerek iskolai helyzett a gyerek rossz viselkedse, illetve tanulsa miatt bukik meg, vet ismtel, ezltal vet veszt, tlkoross vlik, s felmentst kap a rendszeres iskolba jrs all. A felments nem felttlenl jelenti az lt. iskola el nem vgzst, hiszen az v vgi vizsgzsi lehetsge fennll. jabb lehetsg a dolgozk lt. iskolja. Ez azonban csak nagyobb vrosokban van jelen.
A tanuls eredmnyessgt nagymrtkben befolysolja a gyermek szocilis helyzete. A roma gyerekek nagy rsze rosszul tpllt, nem rendelkezik megfelel ruhzattal s iskolai felszerelssel.
A gyerekek 71 %-a csak magyarul tud, 3 %-uk csak cignyul, mindkt nyelvet 17 %-uk beszli s cigny nyelven 9 %-uk rt. Az iskolai tananyag nyelvezete a kzposztly ltal hasznlt szkincshez s nyelvhasznlathoz ll kze., ezrt nehezebben boldogulnak az alacsonyabb szocilis sttusz cigny s nem cigny gyerekek. A cigny anyanyelvek 48 %- uk nem vgzi el az lt. iskolt, ennek oka a magyar nyelv hinyos ismerete.
Munkanlklisggel szoros sszefggsben ll az iskolzottsg. A roma fiatalok tbbsgnl tarts munkanlklisg vr azokra, akik nem vgzik el az lt. iskolt.
Slyos problma a roma gyerekek htrnyos megklnbztetse, elklntse az oktatsban.
A roma lakossg jelents rsze s K magyarorszgi, illetve D-Dunntli megykben 1. Arnyuk magas a kisteleplseken. Az egyes kisrgikban a munkavllal kor tbbsghez tartoz lakossg elvndorlsa s a cignysg bekltzse a megrl lakpletekbe. E teleplsek iskoliban nvekszik a roma tanulk arnya.
A roma tanulk arnynak nvekedsre a krnyezet a kvetkez lpsekkel vlaszol:
elkltzs
a gyerek tratsa ms iskolba
a gyerek tratsa nyolcosztlyos gimnziumba, alaptvnyi iskolba.