13. / B Tétel
A szerk. 2008.04.28. 09:15
Szociálpedagógiai tevékenység a bűnözés terén.
13. / B Tétel
Szociálpedagógiai tevékenység a bűnözés terén.
Nincs olyan társadalom, amelyben a bűnözés ne létezne, formái azonban eltérőek lehetnek.
A bűntett olyan cselekedet, mely különösen nagy energiával bíró és igen pontosan körvonalazott közösségi érzelmeket sért meg.
A bűnözés a városokhoz, nagyvárosokhoz kötődik inkább.
A fiataloknak a kisebb súlyú, alkalomszerűen elkövetett vagyon elleni bűncselekményeken
túl erőteljesebbé vált részvételük, és ma már felderített betöréses lopások minden harmadik elkövetője körükből kerül ki. Fokozódott az ifjúkori bűnözés szervezettsége, melynek következtében fiatalkorú bűnözői csoportosulások jelentek meg. A fiataloknál a szerveződés erősödése a vagyon elleni bűncselekmények elkövetésénél érzékelhető, főleg a lakásbetöréseknél, gépkocsi feltöréseknél, illetve járművek jogtalan elvitelénél. A veszélyeztetettséget előidéző tényezők közül meghatározó szerepet játszik a családi élet valamely rendellenessége, a családi közösség negatívuma. Különösen veszélyeztetett a munkakerülő, bűnöző családokban élő gyermek helyzete.
A bűnözővé válás újratermelődésében kiemelkedő helyet foglal el a gyermek- és fiatalkori cigánybűnözés. A társadalomban történő beilleszkedési folyamat ellenére részvételük mind erőteljesebbé válik a bűncselekmények elkövetésében. Sokan nem járnak iskolába, nem vállalnak munkát, létfenntartásukat kifejezetten, jogsértések útján biztosítják.
A bűnőzés kialakulásának okai:
1. család
A bűnözők családjai közül majdnem kétszer annyian élnek egészen zilált életet, mint a nem búnőzők családi környezetében.
2. iskola
Érdektelenség miatt elcsavargás az iskolából, bűnözők között magas a bukott tanulók száma.
Csak fele annyi bűnöző fiatal, mint nem bűnöző ért el az ált. iskola 7-8. osztályát vagy a középiskolát. A bűnözők tanulmányi előmenetele egy évvel elmaradt a nem bűnözőké mögött. A rossz iskolai magaviseletben megnyilvánuló szociális alkalmazkodási nehézségek a fiatalkorú búnőzők körében már a serdülés beköszönte előtt nyilvánvalóak voltak.
3. nagyváros (urbanizáció, elidegenedés)
A nagyvárosban nagy a sok pénzt igénylő szórakozási lehetőségeknek száma. Nagyvárosban a fiatalkorúak között keletkezett konfliktusok megoldása gyakrabban történik törvényellenesen: verekedéssel, sértések útján.
4. alkohol és kábítószer
A fiatalok bűnözésének okai között jelentős szerepet játszik az alkoholfogyasztás. Növekvő számban követnek el ittas állapotban bűncselekményeket. A fiatalok ital hatása alatt bűncselekményeik egy részét azért követték el, hogy italhoz jussanak, másrészt pedig azért, mert az ital hatása alatt bátrabbnak érezték magukat.
5. jövedelemkülönbségek
6. megváltozott a családok
7. média hatása
Filmekben agresszivitás érvényesül, nem jó szemléletet áraszt
8. gyermek szocializációjában alapvető változások (érték, normaeltolódások)
A bűnözés megelőzésére irányuló munka
A megelőző munka alapelve, hogy a személyiségkárosodás elkerülhető, illetve enyhíthető az idejében történő szakszerű beavatkozással. Ennek lényege, hogy vagy csökkenti az ártalomforrásokat, vagy kiemeli a gyermeket a károsító környezetből, illetve ellenállóvá tenni az ártalmakkal szemben.
Elsődleges prevenció
Kiterjed a gyermeknépesség egészére, veszélyeztetett tagjaira és igyekszik elhárítani az ártalmas hatásokat. A család és a közoktatási intézmények az elsődleges prevenció letéteményesei.
Másodlagos prevenció
Akkor van erre szükség, ha a magatartásban, viselkedésben, gondolkodásban vagy az érzelmi életben személyiség sérültségének kezdeti jelei mutatkoznak. Eszközei között szociálpolitikai, egészségügyi és nevelési jellegűek vannak. A gyámhatóság, a rendőrség, a nevelési tanácsadók, gyermekgondozók tartoznak ide.
Harmadlagos prevenció
Egyrészt gyógyító feladata van, másrészt egyidejűleg igyekszik kiküszöbölni a további károsodásokat és egyéb bajokat, ill. azok lehetőségeit. Az átnevelő és gondozó intézményhálózat valósítja meg. Nevelőintézet, utógondozói, pártfogói hálózat.
A nevelőintézet a bűnmegelőzés eszköze. Azokat a fiatalokat fogadja be, akiknek züllöttségi állapota már előre jelzi, hogy megfelelő beavatkozás nélküli rövidesen bűncselekményt követne el, munkakerülő, csavargó életmódot folytatnak. Alacsony iskolázottsági és kulturális szinten vannak, magatartási antiszocialitásra utalnak.
Szociálpedagógus feladata:
-szakszerű beavatkozás
-prevenció minden területén dolgozzon
-károsító környezetből kiemelni
-pozitívumok kihozása a gyerekből (sport, szab.idő. tev. által.)
|