15. / A Tétel
A szerk. 2008.04.28. 09:18
A gyermekvédelmi intézmények: hagyományos és sajátságos
15. / A Tétel
A gyermekvédelmi intézmények: hagyományos és sajátságos
HELYZETKÉP
Hazánkban a gyermeklétszám folyamatosan csökken. A veszélyeztetett gyermekek száma a 90-es években mérsékelten csökken, de így is 2001-ben meghaladta a 249 ezret, 107.437 családból. 66,5%-a anyagi okokból, 10, 7%-a alkoholizmus, 11 %-a lakáskörülmények miatt. A gyermeket súlyosan veszélyeztető családi környezetben élő kiskorúakat a gyámhatóságok kiemelik a családból és gyermekvédelmi intézményekbe vagy nevelőszülőkhöz helyezik el. A gyermekvédelmi gondoskodás hatálya alatt állók alig több mint fele nevelkedik intézetekben, esetükben a családba való visszatérésre kevés esély van, mivel szüleik vagy meghaltak, vagy a bíróság megszüntette a szülők felügyeleti jogát. Az intézeti elhelyezés mellett emelkedést mutat a nevelőszülőkhöz való ki helyezés, valamint a diákotthonokba történő beutalás. A veszélyeztetett kiskorúak közel 5%-a kerül az állami gyermekvédelmi gondoskodás valamilyen szintű védelme alá.
A gyermekvédelem visszanyúlik az ókorba, ahol főképp egyházi körök gondoskodtak a veszélyeztetett és kallódó gyermekekről. A kereszténység megjelenésével a szerzetesek feladatkörévé vált az "árvaházak" vezetése. Modem értelemben vett gyermekvédelemről az 1898. évi törvény óta beszélünk. A helyi hatóság feladata felügyelni a dajkaságba adott gyermekek sorsát, fenntartani az árvaházakat és óvodákat, kezelni a gyámhatósági ügyeket. 1919-tőt a gyermekvédelem több tárcához került. A népjóléti tárca az anyaés csecsemővédelem, hadiárva-gondozás, a kultuszminisztérium feladata az óvodai és iskolai egészségügy, a gyógypedagógiai ellátás. Az 1997. évi XXXI. számú törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról tökéletesítette a gyermekvédelmi rendszert. A szabályozás alapelve, hogy a gyermek szüleitől, hozzátartozóitól csak saját érdekében, törvényben meghatározott esetekben és módon választható el, a pusztán anyagi okok nem elegendőek.
2. HÁTTÉR
A veszélyeztetettség okai közül az anyagi okok emelkednek ki. A gyermekek 83%-a került ilyen okok miatt a gyámhatóságok nyilvántartásába. Társadalmi okok: bűnözés, kilátástalanság, negatív modellkövetés, erkölcstelenség, értékvesztés, értéktorzulás, szekták negatív hatása, munkanélküliség stb. Családi okok: anyagi helyzet romlása, létbizonytalanság, konfliktusok, válás, családi élet bizonytalansága, beteg, rokkant szülők stb.
Iskolai okok: tanulási hátrányok, váltakozó tanítási elképzelések, a tanulás alacsony tekintélye, túlzott követelmény, rossz példa (agresszivitás az iskolában, egyes pedagógusok alkoholizálása stb.) stb. Kortárskapcsolatokra visszavezethető okok: devianciák erősödése (lumpen, csavargó életmód, alkohol, drog, bűnözés), agresszivitás erősödése, divat jelenségek (satanista-, skinhead-szekta).
Az 1997 -es törvénnyel módosultak a gyermekvédelmi ellátás szabályai: megszűntek a régi típusú gyermekvárosok és gyermekfalvak, a gyermekotthonok belső szerkezete családiassá vált, a cél a lakásotthonok kialakítása, ahol 8-10 gyermek él egy lakásban 3-5 nevelő felügyelete alatt. Átszervezésre került a pénzbeli támogatási rendszer, a gyermekjóléti alapellátások, a gyermekvédelmi szakellátások, valamint a gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedések.
3. GONDOZÁS
Az 1997-es törvény gyermekvédelmi rendszer részévé tette a bíróság által javítóintézeti nevelésre utalt, illetve előzetes letartóztatásba helyezett fiatalkorúak intézeti ellátását és a fiatalkorúak pártfogói felügyeletét.
A GYERMEKEK VEDELMENEK RENDSZERE
1. Pénzbeli ellátások
- kiegészítő családi pótlék
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás - gyermektant. Megelőlegezése - otthonteremtési támogatás
2. Természetbeni ellátások
- étkeztetés
- ingyenes tankönyv - utazási térítés
3. Hatósági intézkedések a gyermekvédelem keretében - védelembe vétel
- családba fogadás
- ideiglenes hatályú elhelyezés - átmeneti nevelésbe vétel - tartós nevelésbe vétel - utógondozás elrendelése
- utógondozói ellátás elrendelése
- gyermekjogi képviselő elrendelése - nevelési felügyelet elrendelése – örökbefogadás
4. Személyes gondoskodás keretébe tartozó ellátások
A) Gyermekjóléti alapellátás:
- gyermekjóléti szolgálat
- gyermekek napközbeni ellátása - gyermekek átmeneti gondozása Aa) Gyermekek napközbeni ellátása - bölcsőde
- családi napközi
- házi gyermekfelügyelet
Ab) Gyermekek átmeneti gondozása - helyettes szülő
- gyermekek átmeneti otthona - családi átmeneti otthona
B) Gyermekvédelmi szakellátás:
Bb) Területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás
Bc) Otthont nyújtó ellátás - nevelőszülő
- hivatásos nevelőszülő
- speciális hivatásos nevelőszülő - gyermekotthon - speciális gyermekotthon - lakásotthon
- utógondozói otthon
Bd) Bűnelkövető fiatalok védelme: - fiatalkorúak pártfogó felügyelete - javítóintézeti nevelés
Gyermek és ifjúságvédelem az iskolában és óvodában. Felelőse szociálpedagógusi végzettségű szakember lehet. Főállású munkakört igényel, az eddigi félállással szemben. Feladata: Nyilvántartást vezet a veszélyeztetett gyermekekről, statisztikákat készít a gyermekek vagy fiatalok iskolai és szociális problémáiról, tágabb értelemben vett drog prevenciót szervez az iskolában, óvodában, kapcsolatot tart a problémakezelő gyermekvédelmi intézményekkel, közvetít a gyermekek és szüleik, a nevelők és gyermekek, a gyermekek és társaik, valamint a problémás gyermekek és az intézmények (iskola, óvoda, nevelési tanácsadó, családsegítő, gyámhatóság, rendőrség stb.) között, felderíti a veszélyeztető okokat és intézkedik, felügyel a gyermekek testi épségére, erkölcsi és szociális védelmet nyújt az iskolába lépéstől a kilépésig.
Gyámhivatalok feladatai: kiskorúak házasságkötésének engedélyezése, kiskorúak családi jogállásának rendezése, apaság megállapítása, kiskorú örökbefogadásának engedélyezése, az örökbefogadás felbontása, a szülői felügyelet gyakorlása, megszüntetése, szüneteltetése, a gyermek elhelyezés ének megváltoztatása, kiskorú végleges külföldre távozása, kiskorú intézeti elhelyezése, kiskorú intézeti nevelésbe vétele, kiskorú ideiglenes hatályú beutalása (ezen 3 esetben a szülők felügyeleti joga sértetlen), kiskorú állami nevelésbe vétele (a szülő felügyeleti joga megvonva), a szülő és gyermeke kapcsolattartásának szabályozása, kiskorú segélyezése, gyámság és gondnokság elrendelése vagy megszüntetése, tartásdíj-igény érvényesítése).
Az 1993. évi 111. tv. (a szociális igazgatásról, szociális ellátásról) pénzbeli ellátásokat (jövedelem-kiegészítés, gyermeknevelési támogatás, jövedelempótló támogatást, lakásfenntartási támogatást, ápolási díjat), személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátást (napközi, étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés) biztosít a bentlakásos, az ápolást szolgáltató, rehabilitációs, nappali ellátást adó, átmeneti elhelyezést nyújtó és speciális intézményekben történő gondozást ír elő.
Nevelési ellátásban (családi pótlék, iskoláztatási támogatás) részesülhet a család havi rendszerességgel (1998. évi LXXXIV. trv. 11.§). Ha a család időszakos létfenntartási gondokkal küzd, vagy a létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe kerül, az önkormányzat rendkívüli gyermekvédelmi segélyben részesíti (1997. évi XXXI. trv. 21.§).
Gyermekjóléti alapellátás (1997. évi XXXI. trv.) adható: átmeneti otthonban (átimenetileg ellátás és felügyelet nélkül maradt gyermek), napközbeni intézményben (bölcsőde, családi napközi, óvoda, iskola, házi gyermekfelügyelet), helyettes szülőnél (amikor a szülő egészségügyi és életvezetési gondjai, távolléte miatt képtelen gyermekét gondozni).
A gyermekvédelmi szakellátás (1997. évi XXXI. trv. 52.§) biztosítható az,ideiglenes v hatállyal elhelyezett, az álmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek, vagy fiatal felnőtt (utógondozói ellátás), valamint szakellátást igénylő gyermek számára: nevelőszülőnél, gyermekotthonban és más bentlakásos intézményben Az otthon 12-40 - önálló lakóegységben elhelyezett - gyermek gondozását szolgálja. (Lehet speciális gyermekotthon: tartósan beteg, fogyatékos, illetve súlyos magatartási vagy beilleszkedési zavarral küzdő gyermekek számára)
Ajánlások:
1. Az óvodai és iskolai gyermekvédelmet bízzuk szociálpedagógusra (jó példák már vannak az általános és a középiskolákban!).
2. Nyáron is működjön a gyermekvédelem a településen, mert sok veszély fenyegeti diákjainkat és ifjúságunkat.
3. Vannak olyan gyermekvédelmi ügyek, amelyek sajátságos szakértelmet (logopédiai, gyógypedagógiai, egészségügyi, pszichológiai stb.) igényelnek.
4. A családi életre nevelés fontos feladata az iskolának. Szakembert (szociálpedagógust, családpedagógust) és időt biztosít napi-rendjében.
Hagyományos és sajátságos
Nemes Lipót a gyermekvédelem egyik hazai úttörője. 1913-ban érdekes szociális jogot vezetett be: a gyermekbíróságot. Ezek tárgyalására mindig egy tanácsadót is meghívtak a Gyermek Tanulmányi Társaság tagjai közül.
1918-ban bevezeti az iskolaorvosi hálózatot, az iskolagyámságot, létrehozza az Iskolai Gyermekvédelmi Központot., 1945-ben pedig a Fővárosi Gyermek. És Ifjúságvédelmi központot.
A gyermeki jogok magyarországi rendszere nagy átalakuláson ment keresztül. A gyermekvédelem szempontjából kiemelkedő a gyámügyi igazgatás tevékenységrendszere, melynek megszervezése a megyei önkormányzatok feladata.
A Szociális- és Családügyi minisztérium felügyelet alatt dolgoznak a Családsegítő Intézetek.
A rászorulók száma rohamosan nő.
A megelőzés szempontjai:
§ Védeni kell a gyerekeket
§ Szociális hálót erősíteni kell
§ Szociálpedagógiai hálózat kialakítása
§ Nevelőszülői hálózat erősítése
Egyházi szeretetszolgálatok
1950-ig 300 szerzetesrend volt, amelyek szociális munkában működtek. 10 ezer iskolát tartottak fenn:
§ Budapesti Szent Anna Gyermekotthon
§ Ipolytőgyesen: Mozgássérült Gyermekek Otthona
§ Szent Margit Szeretetszolgálat
§ Szent Erzsébet Szeretetszolgálat.
Meg kell említeni Ádám Zsigmond nevét, érdeme a magyarországi gyermekvárosok megszervezése.
1946. - Hajdúhadháza, 1957. - Fót, 1958.-Rokony
SOS- gyermekfalvak:
1-2 személy gondoskodik 8-9 gyermekről, a viszonyulási személy így megvan a gyermekek számára.
Mayer Ausztriában alapított először gyermekfalut, majd elterjedt az egész világon. Magyarországon kőszegen.
|