16. / A Ttel
A szerk. 2008.04.28. 09:19
Iskolai szocilis munka: mibenlte, feladatai, folyamatai, httere
16. / A Ttel
Iskolai szocilis munka: mibenlte, feladatai, folyamatai, httere
Kultrnknak s trsadalmunknak -hrom alapfogalma: a csald, a gyermek s az iskola (pedaggus). A csald a trsadalom alapsejtje. Kiegyenslyozott csaldi ktelk s kapcsolatrendszer nlkl nem csak a npjlt s a felntt, valamint fiatalok szocializltsga elkpzelhetetlen, a gazdasgi stabilits is mer lomkp marad. A gyermek pedig a magyar jv zloga, ha nincs elegend j szltt (vi 180.000 f), vagy az j generci nem kellen nevelt s szocializlt, nem lesz boldog np, sem stabil magyar trsadalom, de kreatv polgrok (dolgozk) sem npestik be az orszgot. Az iskola s a benne dolgoz pedaggus kultrnk sznvonalnak egyik polja s fejlesztje - egyb hasonl jelleg tnyezk mellett.
A gyermek egszsges fejldshez s kiegyenslyozott szocializcijhoz ltszksglet a biztonsg, a stabil szl-gyermek kapcsolat. A bizonytalan s szorong gyermek "betokosodik", begyakorolja az nvdelmet, sajt kpzeletbeli vilgba menekl.
Ha nem is divatos, a minsgi munka alapfelttele az erklcs, a rend s a fegyelem. Iskolinkban mind ez csak kzepes "osztlyzatot" kapott 1997-ben 5-s skln.
A pedaggusok szmtalan "betokosodott" gyerekkel tallkoznak. 1995-ben vgzett felmrsem kimutatta, hogy tantink munkjt leterhelik a POS (nehezen kezelhet) gyerekek is, akikbl iskolai osztlyonknt legkevesebb 2 jut.
A magatartsi s tanulsi zavarokkal kzd ltalnos s kzpiskols gyerekek 66,7%-a f, a kbtszer-lvez 10 egyn kzl nyolc f, a fiatalkor bnelkvetk 86%-a szintn kzlk val. A fiknak ltalban rosszabb a kzrzete az. iskolban, kevsb ambicizusuk, mint a lnyok. Iskolink feminizldtak. A pedaggusok zme n, akik a dikjaiknl a nies viselkedst jutalmazzk, s ezrt a fik htrnyos helyzetbe szorultak. (A fikkal szemben egszen ms elvrsok vannak. Az ltalnos iskolig eljutva mr leszoktatjk ket pl. a srsrl, ersnek kell ltszaniuk, nem fejezik ki rzelmeiket.
2. HTTR
A gyerekek szociabilitsa gyenge, amit rszben a szlkkel val gyr kapcsolat, a testvr- s barthiny, valamint az elmagnyosods is okoz.
Gyermekeink mindinkbb veszlyeztetettek: alkohol, nikotin, kbtszer mrgezi ket, a bnzs Damoklsz kardjaknt fgg fejk felett. Ma mr 13-15000 fiatalkor, s 4-5000 gyermekkor bnelkvetrl tudunk. Szmuk nvekszik. Tovbbi veszlyt jelent a terjed pedofilia, a nemi erszak, st a gyermekgyilkossg is.
3. GONDOZS
Platntl (Kr.e. 428-348) s Arisztotelsztl (Kr.e. 384-322) szinte megszakts nlk1 vgighzdik trtnelmnkn nhny lnyeges vlemny a gyermekekrl egszen napjainkig. A nevels (1) befolysolja a gyermek jellemnek s szemlyisgnek alakulst, a (2) mrskelt befolysols s irnyts az egszsges gyermekfejlds zloga, s vgl a (3) gyermek fejldsnek vannak bizonyos szakaszai. A kztudatban, st - szmtalanszor - a pedaggusok tudatban sem jelennek meg ezen ismeretek, s emiatt a nevels s iskolarendszernk kevsb gyermekkzpont, inkbb tanterv s teljestmnykzpont.
1990-ben Magyarorszgon is elfogadtuk az ENSZ Gyermekek Jogairl szl Nyilatkozatt. Sajnlattal kell megllaptanunk, hogy iskolinkbl hinyzik a szakszer gyermek- s ifjsgvdelmi terv. Hiba lteznek szocilpedaggus szakemberek, helyettk a tantk vagy szaktanrok nyakba akasztjk a gyermekvdelmet. Sajt oktati feladataikkal is - ltalban - tlterheltek, msrszt, nem igen tudjk tisztelet a kivtelnek -, mit kezdjenek a gyermekek szocilis problmival, hiszen szocilis kpzettsgk minimlis
Az iskola feladata, hogy a szlkkel karltve az letre, ma inkbb azt mondannk "rvnyeslsre" nevelje a gyermeket. Andor Mihly 1998-ban vgzett kutatsai kimutattk a gyermek rvnyeslse s az apa iskolai vgzettsge, illetve az apa ltal a "trsadalmi rangltrn" elrt helye kztti szoros kapcsolatot. Az is vitathatatlan, hogy a gyermekek (csaldok) anyagi Helyzete predestinlja ket az rvnyeslsben.
A szlk elvrsai az iskoltl a rendszervlts ta nvekednek. 1990-1995 kztt a legmagasabb elvrs az volt, hogy az iskolban megszerzett tuds segtse gyermekeiket az rvnyeslsben. Az utbbi kt vben eltrbe kerlt a tanulk szemlyisgfejlesztsnek, szexulis s politikai nevelsnek kvetelmnye. 1990-ben s 1996ban 20 nevelsi rtk kzl els helyre kerlt mindkt vben a gyermekek tisztessgre nevelse. A szli elvrsokat lnyegben alhzza a NAT is, amikor az 1995-s trgycsoportok kztt megjelenti a "csaldi letre nevelst", mint kvetelmnyt. Tapasztalatom, hogy - ltalban - ez a feladat az osztlyfnkket terheli, akik kptelenek ennek a feladatnak eleget tenni. Szocilpedaggusokat lehetne bevonni ebbe a munkba. Aki a gyermekek kpessgeinek megfelelen vinnk ezt a tmt osztlyonknt, heti kt rban, akr tmakrkre osztva, a korosztlynak megfelelen.
Az iskola feladata lenne az is, hogy legksbb a gyermekek 11 ves korig felksztse a szlket gyermekeik csaldi krben trtn "szexulis felvilgostsra", illetve, csaldi letre nevelsre.
Ide rtem a kielgt ismeretanyag, a mdszer s a rendelkezsre ll (bsges) irodalom prezentlst is. Az iskola ktelessge odafigyelni a szlk elvrsaira, de ne essen ennek ldozatul, s ne vesztse el sajt identitst a szlk pillanatnyi, divat- vagy rvid tv rdekei miatt.
Nem szksgszer azt sem, hogy az iskolarendszer segtse a trsadalmi dezintegrldst, azzal, hogy pl. kt iskolatpust hoz ltre, egyiket az elit, msikat az egyszer polgrok szmra, elre meghatrozva a gyermekek rvnyeslsi lehetsgeit. Vonzv tehetjk az iskolt azzal is, hogy kultrprogramokat szerveznk, ahol tallkozhatunk a szlkkel, megoszthatjuk velk rmket s bnatukat, sikereiket s gondjaikat. A POS gyermekek iskolai kezelsben hangslyos, hogy ezen gyermekek szleivel kln kell foglalkoznia az iskolnak. Tbbszr beszlgetsre, tancskozsra kell meghvni ket, esetleg kzs kirndulsokat szervezhetnk szlknek-s gyermekeknek. Teljesen rtelmetlen annak a pedaggusnak az eljrsa, aki bersokkal "bombzza" a szlket. Iskolai rendezvnyeket rdemes szervezni, amelyre szeretettel hvjuk a szlket is. A kapcsolat javtst szolgljk ezen alkalmak, valamint sajtsgos helyzetben figyelhetjk meg a szlk s gyermekeik interakcijt, ami azutn segthet a pedaggusnak a gyermek hatsosabb nevelsben.
Az iskolai szocilis munka feladata: Ersti a dikok szemlyisgt s megknnyti az oktatk nunkjt. A dikokat fogkonyabb teszi az iskolra, s az iskolt is rzkenyebb teszi a dikok problmira. Rdbbent az iskola korltjaira (kedveztlen tanulsi felttelek, tlzott kvetelmnyek, egyoldal irnyultsg csak az ismeretszerzsre s a diksg rzelmi vilgnak httrbe helyezse, megromlott tanr-dik viszony, krzishelyzet egy-egy egynben vagy osztlyban). A szlk elvrsait is kzben tartja. Segti a gyermekek s ifjak szocilis integrcijt, kiegszti (helyenknt korriglja) a csaldi s iskolai nevelst. Szorgalmazza a pszichoszocilis nehzsgek (viselkedsi, szemlyisg- s tanulsi zavarok) megoldst.
A szocilpedaggus szmol A kezdeti nehzsgekkel (megnemrts, idegenkeds az "jtl", idegen "test" a tanri karban). Egyttmkdik a kls szakemberekkel s az oktatkkal, gyerekekkel, szlkkel. Csoportmunkt vgez. Kliensei sem mindig kezes brnyok (nem motivltak, st ellensgesek). Sajt magban is nehzsgek tmadhatnak (tlterheltsg, sikertelensg, hinyos tuds, tervszertlen munka). A krnyezete sem kedvez mindig (brokratikus gyintzs, eltletek megbecsltsg s az anyagiak hinya).
Csald, gyermek s iskola kulcs szavak. A jvbe mutatnak.
Az iskola tehetetlen a dikok halmozd szocilis problmival, szksges a szocilpedaggus alkalmazsa fllsban.
|