CSALDPED
A szerk. 2008.05.21. 08:49
4/A Beszlgets (kommunikci) a csaldban
Vannak szinte megvalsthatatlan tancsok a „modern szakemberek" rszrl a csaldi beszlgetsekkel kapcsolatban. Egyesek a „kulturlt vitzs" hvei, m ez a prok s csaldok 80%-nl nem megy. Msok attl vjk a frjeket, hogy „ne hallgassanak a csaldi problmknl", ugyanakkor a frfiak 80%-a nem szvesen teszi ki magt csaldi vitknak. Ismt msok azt tancsoljk, hogy „minden problmt meg kell oldani", br tudjuk, hogy a jl mkd csaldok 69%-ban is vannak dolgok, amelyek vekig megoldatlanok.
Mik a beszlgets alapszablyai?
1. Hallgatni — krdezni — beszlni. - Lnyeges, hogy egymst s gyermekeinket elszr is meghallgassuk. Komoly odafigyels ez, amikor nem csak a szavakra figyelnk, hanem azok rtelmre s a mgttk megbv rzelmekre is. A j hallgats annyit jelent, hogy feltesszk magunknak a krdst: „Mit rez?" „Mirt rez gy?" Partnernk, vagy gyermeknk rzi, hogy szeretjk, s ez rleli szemlyisgt. A hallgats mvszett kveti a j krdsfeltevs. Azok a krdsek, amelyekre csak igennel vagy nemmel lehet vlaszolni, rosszak. Ehelyett inkbb nyitott krdsekkel fordulunk egyms fel: „Sokig ksztetted a leckt. Mi okozott nehzsget?" Ez kveti a harmadik kommunikcis mvszet: a j beszd. Engedjk beszlni trsunkat s gyerekeinket.
A legclszerbb, ha nem magra az esemnyre vlaszolunk, hanem azokra a kapcsolatokra, melyeket az esemny magban rejt, vagy az esemnyekkel kapcsolatos rzsekr.
Hogyan kezeljk ketts rzseinket (az ambivalencit)?
ltalban ktflekppen rezhetnk egyms (hzastrsunk, gyerekeink, szlink, tanraink) s mindazon szemlyek irnt, akiknek hatalmuk van felettk. Egyrszt szeretjk ket, msrszt neheztelnk rjuk. Ez a ketts rzs, az ambivalencia. Tudnunk kell, hogy kpesek vagyunk megtanulni s elfogadni a bennnk s gyerekeinkben lv ketts rzseket.
Mi a „hzi tancs"?
Th. Gordon azt ajnlja, hogy a csald gyakran beszlgessen. Hetente tzzn ki egy idpontot, amikor „tancsot" l. Minden csaldtag jelen van, mindenki egyenrang, mindenki hozhatja a csald asztalra a tetszs szerinti „tmt" legyen kisgyermek, serdl, fiatal felntt, vagy ppen szl. Alapszably az, hogy elszr odafigyelnk a msikra, s prbljuk megrteni egymst.
Mit mond valjban a gyerek?
Gyerekekkel beszlgetni klnleges mvszet, amelynek sajtsgos szablyai vannak, az elhangzott mondatok, szavak klnleges rtelmet hordoznak. A gyerekek kommunikcija tbbnyire egyltaln nem „gyermeteg". Rendszerint nem nlklzi a logikt, csupn a benne elrejtett zenet „kdolva" van, s ezt a „kdot" meg kell fejtennk.
Hogyan beszlgessnk gyerekeinkkel?
A gyerekekkel val kommunikci j rendszere a klcsns megbecslsen s a megfelel kszsgek kialaktsn alapul. Mirl van sz? - Amikor a gyereket elragadjk rzelmei, akkor senkire sem tud odafigyelni. Sem tancsot, sem vigasztalst, sem pt kritikt nem kpes elfogadni. Azt szeretn, ha megrtennk, mi jtszdik le benne ebben a pillanatban.
Mik a srt jelzk s mik a kvetkezmnyeik?
Alapszably az emberekkel val bnsban, hogy senkit nem bntunk meg, senkit sem szomortunk el. Ha rzelmi ignyeik akadlyba tkznek, vagy agresszivitst tapasztalnak, elszomorodnak. Vesztesnek rzik magukat. Erre vlaszknt: megtagadjk az egyttmkdst, bezrkznak magukba.
Hogyan szablyozhatjuk dhnket?
harag mlyn streszhelyzetek lappangnak, amelyek fejnk felett lgnak, mint Damoklsz kardja. Emltsk meg a stressz tllsnek hrom szablyt, melyek - mg a csaldi bke idejn -felksztenek arra, hogyan viselkedjnk az ltalnos „stressz" idejn. Ehhez hrom igazsgot ll rendelkezsnkre.
1. Tudomsul vesszk azt a tnyt, hogy a csaldtagok idnknt mregbe hoznak minket.
2. Termszetes, hogy nha mregbe gurulunk, ezt nem kell szgyellennk.
3. Jogunk van arra, hogy kifejezzk azt, amit rznk, egyetlen felttellel: amikor haragunkat kifejezzk, nem tmadhatjuk meg hitvesnk, vagy gyermeknk szemlyisgt, jellemt.
|