CSALDPED
A szerk. 2008.05.21. 08:53
7/A Fegyelem s fegyelmezs
Modern vilgunkra jellemz a nzetek tkzse s az rtkek zavara annak ellenre, hogy a szociolgusok, pedaggusok s pszicholgusok hada llandan hangslyozza, hogy a szocializci s a nevels rtkek mentn valsulhat meg. Az anomia-elmletek pedig egyhanglag bizonygatjk, hogy rtkzavar okozza a devins, normaszeg viselkedst. Szksg van teht szablyokra, rtkrendre, fegyelemre: az engedkenysg s korltozs sszhangjra
Mi a fegyelem s nfegyelem alapja?
Kutatsok tanstjk, hogy a szli szemlyisg jegyei meghatrozzk szli neveli stlusukat, st a szl-gyermek kapcsolatot is. A fegyelem legbiztosabb tmasza a csaldi sszetarts (kohzi).
Mik a szli bizonytalansg eredmnyei?
Brmit is tesznk, ttovzunk. Honnan ered a gyerekkel kapcsolatos bizonytalansgunk? Komolyan igyeksznk arra, hogy a legkevsb se krostsuk meg gyermekeink fejldst. Nem mernk fegyelmezni, nehogy rtsunk. Ezzel azt rjk el, hogy gyermekeink is bizonytalanok lesznek, st idegesek, ha rosszat tettek.
Mi az engedkenysg, s tlzott engedkenysg?
Az engedkenysg olyan hozzlls (attitd), amely elfogadja a gyerekek igazi vilgt (gyermetegsgt). Mozgsignyt nem elgtheti ki stlssal, szgulds az eleme. Esetnkben az engedkenysg lnyege: elfogadjuk a gyereket olyan szemlyisgnek, akinek „alkotmnyos joga", hogy kusza rzelmei s kvnsgai legyenek.
Mi a mlt s a jelen fegyelmezs kztti klnbsg?
Rgebben a gyerekfegyelmezs lnyege az volt, hogy a szlk abbahagyattk vele a nemkvnatos cselekvst, de figyelmen kvl hagytk azokat a bels sztnzket, amelyek a cselekvst kivltottk.
Ajnlatosabbnak tn fegyelmezsi md, amikor a gyereket rzelmeiben s viselkedsben egyarnt segtjk. A szlk megengedik a gyereknek, hogy - a trgyalt felttelek mellett -kimondja rzseit, de szablyozzk, s megfelelen irnytsk nemkvnatos cselekedeteit. A korltokat gy ajnlott megszabni, hogy kzben megrizzk a szlk s a gyerekek nbecslst egyarnt
Vannak-e tartomnyai a fegyelmezsnek?
Dr. Fritz Redl ltal szerint a gyerekek viselkedse hrom szntartomnyba tartozik
- A zld terlet tartalmazza a kvnatos s jvhagyott viselkedsi formkat, amelyeket szabadon s rmmel helyeselhetnk.
- A srga zna olyan viselkedseket tra, amelyeket nem helyeslnk, de klnfle okokbl eltrnk. Ilyenek lehetnek a kvetkezk:
- 1. A trelmi id a tanul szmra. A tanulvezett mg nem bntetik meg, ha jobbra jelez, s balra fordul. Elnzik neki az ilyen hibt ppen azrt, hogy a jvben majd tkletesebb lehessen.
- 2. A trelem nehz idkben. A klnleges stresszhelyzetek -balesetek, betegsg, kltzs, bartoktl val elvls, hall vagy vls a csaldban - fokozott trst parancsol a krnyezetnek.
- A piros tartomnyba esnek azok a viselkedsek, amelyeket semmi krlmnyek kztt sem trhetnk el, s meg kell lltanunk. Ide tartoznak a csald egszsgt s boldogulst, fizikai s anyagi jltt veszlyeztet cselekedetek. Ide tartoznak a trvny, az erklcs vagy a trsadalom ltal tiltott cselekvsek.
Hogyan jelljk ki a korltokat?
A korltok kijellsnek eredmnyessge - hasonlan minden ms nevelsi cselekmnyhez (aktushoz) - a megfogalmazs mdjtl fgg. A korltokat lehetleg gy fogalmazzuk meg, hogy vilgoss tegyk:
a) melyek az elfogadhatatlan viselkedsmdok, s
b) milyen a dicsretes viselkeds.
Mik a fegyelmezs fbb htulti?
Kisgyerekek fegyelmezsi problmja sokszor abbl ered, hogy tlsgosan korltozzuk testmozgsukat. A gyermeki fegyelemnek (s gy a szlk knnyebb letnek is) elsdleges - de gyakran figyelmen kvl hagyott - felttele, hogy a gyereknek lehetsge legyen energiit a megfelel krnyezetben, mozgsos (fizikai) tevkenysgekben levezetni.
|