CSALDPED
A szerk. 2008.05.21. 08:55
9/A. letkedvre s csaldi letre nevels
letkedvre (optimizmusra) nevels = Vallserklcsi nevels
Az optimista, letvidmsgra nevels egyben vallserklcsi nevels, illetve a valls-erklcsi nevels, ha igazi, optimista. Szemben az igen elterjedt hiedelemmel: az optimizmus csak nagyon ritkn „termszetes" adottsg.
A vallsos hit nem magngy? Az ember trsas lny, ezrt a magngy s a kzssgi let szorosan sszetartoznak. Aludni magngy, de ha az egyn nem alszik eleget, izggbb lesz krnyezethez, gyengbben teljest a munkahelyn. Ez mr igazn kzgy. Hzassgot ktni is egyrszt magngy, ugyanakkor hzassggal hozzuk ltre a csaldot, a csald pedig a trsadalom alapsejtje, teht hatvnyozottan kzgy. gy van ez a vallssal, a hittel is.
Nem struccpolitika a vallserklcsi nevels? Az letvidmsg (optimizmus, valls-erklcs) korntsem azt jelenti, hogy illzikra ptnk, gy „lnek, mint a strucc". Az optimista teljes mrtkben tisztban van vele, hogy tkletlen vilgban l, ahol a szeretet trkeny, a hiszkeny (naiv) embereket becsapjk, a betegek pedig meghalnak. Viszont van nhny alapvet mdszere, hogy megrizze lelki egyenslyt.
- Az optimista (valls-erklcsileg stabil) egyn problmamegold. A gyerekek folyamatosan akadlyokkal talljk szembe magukat: ez a felntt vls termszetes velejrja. Meg kell tanulniuk gy ltni ezeket, mint j s j alkalmakat, amelyekben prbra tehetik sajt magukat, valahnyszor egy gyerek megprbl visszavonult fjni egy prbattel eltt, kell, hogy lssa maga mellett a szleit, akik segtenek neki j mdszert tallni arra, hogy megoldja vagy megkerlje a problmt.
- Az optimista (valls-erklcsben ll) szemly tudja, hogy vannak lehetsgei. A szlk megtantjk t arra, hogy amikor egy prblkozs kudarcot vall, mindig lehet ms utat tallni.
- Az optimista (valls-erklcsileg nevelt) elre ltja a problmkat. Optimistnak ember mlyen realista: tudja, hogy bajok jnnek, de mindig ksz elgondolkodni azon: „Mit tehetek azrt, hogy javtsak a htrnyos helyzeten
- Az optimista (valls-erklcss) egyn kerli a vakmersget. A hamis btorts a legutols dolog, amire egy gyereknek szksge van. Legfljebb az hasznlhat, ha valaki azt mondja: „J nagy bajban vagyunk, de ha felktjk a nadrgunkat, akkor valahogy kikeveredhetnk belle."
- A valls s az erklcs a kzssg letnek objektv szablyozja. Az ember tevkenysgnek minden terletn megjelenik.
A boldogsg lnyege: szeretetben lni s a szeretetet kisugrozni. A valls lnyege s alapelve ppen a szeretet. Igaz, hogy a valls lnyege, hajt ereje a szeretet. m a valls tuds, rzelem s ennek megfelel, erklcss magatarts. A pusztn megszokott, csak klsleg, tudstl thatott bels meggyzds s azonosuls nlkl vgzett vallsi formk nem jelentenek mst, mint „res skatulyt". Ezeket a csald hivatott megtlteni rtelmes tartalommal.
Segti-e a szemlyisg fejldst a vallsos nevels?
Gyerekeinknek bizonyos dolgokat meg kell tanulniuk (olvasni, szni, a szmtgppel bnni), mert ezt megkveteli az let a huszonegyedik szzadban. De ha ezeken kvl nem nyjtunk nekik semmi mst, ha nem kapjk meg a lelki nevelst, akkor az azt jelenti, hogy a ltnek csak a mellkes (marginlis) rszleteivel foglalkoztunk, mintha kzpontja nem is lenne. A csald a szellemi let blcsje s alapja. Itt kell megtapasztalni Istent. a gyerekek desanyjukban s desapjukban fedezik fel t. Azt adjuk t, amit mi magunk meglnk. Ha gyermekeinknek csak a valls nyelvezett, vagy a lelki let s az erklcs lersait kzvettjk, lmnyszinten pedig semmit, az olyan, mintha elmeslnnk nekik, milyen az eperfagylalt, utna pedig egy res tlcsrt nyjtannk oda.
A csald a jv perspektvjt s viselkedsmintkat nyjt. A csald az a hely, ahol megtanuljuk a remnyt. A gyerekek nagyon gyorsan szreveszik, hogy a vilgban nem csak bke s harmnia van. A csald vezeti el ket oda, hogy felismerjk a fjdalom ltt, s biztosak legyenek a Gondviselsben. Az Istenhez val kzeltsben kerljnk el nhny csapdt: - Ne kezeljk Istent, mint egy eszkzt: ne fenyegessnk vele, ne fegyelmezzk vele gyermekeinket. Figyeljnk oda a csaldi let szentsgre. Pld sajt csaldi szertartsainkkal (bibliaolvass s imdkozs gyertyafnynl, az nnepek s az vfordulk megnneplse stb.).
A valls-erklcsi nevels f irnyvonalai a kvetkezk:
- Amit a szlk egymsnak mondanak, fontosabb, mint az, amit egyenesen a gyerekeknek cmeznek.
- A szlk viselkedse tbbet nyom a latban, mint szavaik.
- Nem fljen nyltan kimondani azt a gyerekeinek, amit gondol, mg ha hatrozott „nemrl" is van sz, mert brmi is a reakcijuk, vilgos kapaszkodkra van szksgk
Csaldi letre nevels a csaldban
A szexulis nevels a csaldi letre nevels egyik szelete. A csaldi letre elssorban a csald nevel j lgkrvel s pldjval. Megmutatja gyermekeinek az letkedvet, konfliktusmegoldst, beszlgetst, benssges kapcsolatot, de az anyagi gyek, a pnz, a szexualits stb. kezelst is.
A szexulis nevels azzal kezddik, hogy a szlk hogyan viszonyulnak sajt rzkisgkhz. A gyerek szletstl kezdve rendelkezik a testi gynyrk rzsnek kpessgvel, s gy a szexulis attitdk kialakulsa a szletssel kezddik. Az lvezet, amit a gyerek a testvel s annak mkdsvel kapcsolatban rez - ha nem is a felntt rtelemben, szexulis termszet.
Van-e kapcsolat a szexualits s szobatisztasgra nevels kztt?
A szexualits s a kivlaszts szervei olyan kzel vannak egymshoz, hogy a szobatisztasgra nevels sorn kialakult magatarts (attitd), minden valsznsg szerint befolysolja a szexulis fejldst. A durva, elsietett szablyok a gyerekben azt az rzetet kelthetik, hogy a teste s annak minden funkcija valami ijeszt dolog, nem pedig valami, amit lvezni lehet. A trelmetlen szoktats kudarcra vezet. „Vletlenek" az tves korig is elfordulnak, ezekre elre szmtani lehet, s termszetesen kell kezelni.
Ahogy a gyerek fizikai s rzelmi fejldse elrehalad, a nemi szervek krnykn (genitlis zna) kellemesebb testi rzseket rez. Tartzkodjunk mindenfajta goromba, szeretetlen letiltsrl, legokosabb a figyelemelterels mdszere. Valjban a gyereknek most klnsen szksge van szeret irnytsunkra ahhoz, hogy kellemes rzsei rzelmileg ne legyenek krosak.
A nemi klnbsg a gyerekeknek nem magtl rtetd. Klns rejtlyknt lik meg. Az alapvet testi klnbsgek fantasztikus magyarzatokat indtanak el, s flelmeket vltanak ki. Brmilyen magyarzatot adjunk is, a gyerek gy vli, s nha ki is mondja, hogy mindenkinek joga van pniszre.
A gyerek csaldi lettel s a szexualitssal kapcsolatos krdsekrl val informlsra az a legmegfelelbb letkor, amikor ilyen jelleg krdseket tesz fel. Magyarzatunk mindig tnyszer legyen, anlkl, hogy a kzsls lersba belemennnk: bizonyos tartzkodsra szksg van, nem csak a sajt bkessgnk, hanem a normlis fejlds rdekben is. Nem keltnk riadalmat (pnik), ha a gyerek - idnknt -benyit, amikor zuhanyozunk, vagy kvncsiskodik, amikor ltzkdnk, de ne szorgalmazzuk az ilyen viselkedst.
Minden bizonnyal nemkvnatos az, ha a gyerekeknek meg kell osztaniuk a szleikkel az gyat vagy a hlszobt. A csecsem is hamar megszokja, hogy mocorgsra felneszelnk. Ajnlatos, hogy a csaldban legyen kln gyerekszoba, ahol az esti lefektets, mese s esti bcspuszi utn a gyerekek alszanak.
A gyerekek akkor kpesek zavartalanul beilleszkedni a civilizciba, ha kpesek fegyelmezni nmagukat, lemondani pillanatnyi rmszerzseikrl szli, vagy trsadalmi egyetrtssel tallkoz tartsabb rmk kedvrt. Azok a gyerekek, akik ismerik a szeretet erejt, kszek arra, hogy az ismers rzsekrt s elnykrt cserbe fegyelmezzk viselkedsket.
Vannak tiltott jtkok?
A kisgyerekek szeretik vizsglgatni testket, a nagyobbacskk egyms testt. Ezt a tudsszomjat nem knny lecsillaptani. Mi rossz van a titkolt szexulis jtkokban? -Szgyenrzettel terheli meg a gyereket, s ignyeit sem elgti ki.
s az erszak gyakori formja?
Egyik szl sem szereti igazn, ha gyerekeik nem rtenk meg azokat a csnya szavakat, amelyeket trsaik hasznlnak. Ezek a szavak olyan letersek, kifejezk s tiltottak, hogy hasznlatukkor a gyerekek nagynak s fontosnak rezhetik magukat. Szeretnm hangslyozni, hogy a csnya, kroml szavaknak nincs helye a csaldban. Apm kiskoromban ezt mondta: „Fiam, csak a gyva s tehetetlen ember kromkodik". Ha ki akarjuk iktatni csaldi sztrunkbl az ilyen ocsmnysgokat, a szlknek kell j pldval jrniuk gyerekeik eltt.
|