CSALDPED
A szerk. 2008.05.23. 08:35
3/b. Nevels a csaldban
A csald si s leggyakoribb emberi intzmny, amely egyben a trsadalom alapsejtje, legtbb ember benne n fel. A fiatalok jelents rsze is boldogsgnak forrsul a csaldi letet tnteti fel s csaldot alapt.
1) A gyermek nevelse a csaldban
A kisgyermekkort a szletstl a 10. letv vgig rtjk, beszlnk a kisgyermek, az vods s a kisiskols nevelsrl.
A kisgyermekes csald jellemzi:
az els gyermek szletsvel kezddik s az utols gyermek bevodzsval zrul
a hzassgok els 2-9 vt foglalhatja magba
a prok 50%-a vlsgot l t, mivel a gyermek kerl a csaldi rdeklds kzppontjba
a helyzet fl v alatt normalizlodik
kevs idt forditanak a gyerekre (10-20 perc)
csak a szlk 9%-a mesl rendszeresen a gyermeknek
kevs a mozgs, tl sok a tvzs, mr gyermekkorban megjelenik a rossz testtarts, a gerincferdls
sok dessg s des ital fogyaszts
Ezen letszakasz pszicholgiai alapjai Erikson szerint:
o jszltt s csecsemkorban (els letv) lnyeges a bizalom s remny megalapozsa, ami elssorban az anya mve. Most dl el a gyermek alapvet belltdsa az emberekhez s a trgyi vilghoz.
o Kisgyermekkorban (2-3. letv)a szlk a gyemek akaratt erstik, nllsgra nevelik, amit maga a gyermek is kikvetel.
Az els gyermek szletsvel teljesen megvltozik a csaldszerkezet. A hzaspr szoksai, napirend, stb. talakulnak, jraszervezdnek.
vodskor (3-6. letv) jellemzi:
„jtkos gyermekkor”
kezdemnyezs, ksrletezs: Mi lehet?
vllalkoz szelem: segteni szeretne
szeretet s meghittsg ignye
egyttmkds ignye
gondozs ignye
egszsges fejldshez mindkt szl kell
Mo.-on tlzsfoltak az vodk.
kisdik-gyermekes csald amikor a gyermekek kisiskolsak (7-12. letv) lesznek. Ezen korszak vge az els gyermek serdlse. Minden csaldtagnak j szerepet kell tanulnia.
Ezen letszakasz pszichologiai alapjai:
most alakul ki a gyermek illetkessge, nkpe
minden iskols szorgalmas, ha van kell motivltsga
minden rdekli, fantzija ds, szorgalmas gyjtget
ers, kpes uralkodni szksgletein
a trsas szablyokat hajland betartani
feladatait akarattal, nem a jtk rmrt teljesti
ha pozitv az nkpk, feladataik megoldsban kitartbbak, jobb idbeosztssal rendelkeznek
tanraikkal s trsaikkal lnk interakcit polnak
A kor nehzsgei:
o a megszoks szrkesgt robbans kvetheti
o a fltkenysg
o a dhng gyermek, vagy gyermekvel kiabl szl. A kisiskols agresszivitsnak gyakorlati indokai lehetnek a televzi hatsa, a fellkerekedsi vgy, az elfogadottsg rzsnek hinya, kiskamaszos hzngs
2) Fiatalok a csaldban
A csald j nevel szakasza a fiatalokkal val foglalkozs, amely a tizenvesek (12-18.letv) nevelstl a fiatal felnttekkel (18-24 vesekkel) val foglalkozsig tart.
A serdlk pszicholgiai jellemzje szemlyisgk ptse, nazonossguk megtallsa akr szexualits, akr trsadalmi lt tern. Lnyeges megbzhat szrakozsi helyeket kellene biztostani nekik. Az iskola gondoskodhatna szabadidejk sszer eltltsrl.
A fiatal felnttek is csaldtagok. k mg nem hzasok, de nem teljesen „nllsulnak”, szleik tartjk el ket, azok fizetik lakbrket, de letket vgyaik szerint alaktjk. A fiatalok pszicholgiai adottsgai (18-25 letv) a szeretet s meghittsg utni vgyakozs, amit a bartsg utn, most a prkapcsolatukban, testet-lelket gazdagt szexulis kapcsolatukban, partneri egyttmkdsben valstanak meg. Megalaptjk sajt csaldjukat. Vszes lehet, ha a fiatalok brmelyike nem tud elszakadni a szli otthontl, szleitl. Nem kpes nllsulni. Anyukhoz szalad: tancsrt, rzelmi melegrt, ahelyett, hogy hitvesvel trgyalna s nla melegedne. Legrosszabb, ha sem a fiatal nem nllsul, sem a szlk nem engedik t el.
Nevelsi elvek:
a lelki biztonsg
relis pldakpek
bartok s megrt krnyezet
nllsg
dicsret s elismers
szilrd bizalom a hitben
Erklcsi nevels a csaldban
Az erklcs azoknak a szablyoknak s rtkeknek sszessge, amelyeket ltalnosan elismer s magra kteleznek tart valamely emberi kzssgnek. Szablyokra vagy normkra pl, amelyek lehetnek felszltak vagy tiltak. Az erklcs az ernyekben valsul meg. Az ember alapveten erklcsi lny.
Az erklcsi szocializci s nevels elsdleges tnyezje a csald. Lnyeges a szlk erklcsi felfogsa s rtkfelfogsa, klnsen erklcsi magatartsa s az rtkek megjelense letkben.
Az erklcsi szocializcinak s nevelsnek szmtalan tudomnyos megkzeltse van:
(1) a viselkedselmlet kihangslyozza az erklcsi magatarts, viselkeds fontossgt
(2) a pszichoanalitikus megkzelts az „azonosuls” s a „bevss” fogalmra pl. A gyermek sok kellemetlensget l t, rszben a szli ellenrzsbl, msrszt fiziolgiai okokbl. Lelkben ellenszenv szletik szlei irnt. Attl val flelmben, hogy elvesztheti szlei szeretett, elfojtja az ellenszenvet. Azonosul a szlk elvrsval, magatartsval.
(3) a tanuls szocilis elmletnek alapgondolata, hogy legknnyebben a kzssgben tanulunk, utnzssal, msok pldjn.
(4) az rtelmi fejlds elmletnek kt oszlopos tagja, J.Piaget s L.Kohlberg, szerint:
a gyermek 2.-7. ves korig az „rtelmi mveletek eltti”, egocentrikus, nkzpont gondolkods szintjn van. Sajt szemszgbl kpes ltni a valsgot s felfogni a vilgot.
fejldse sorn, 7.ve tjn berik a gyermek a „gyakorlati rtelmi” gondolkodsra
A serdlkorral ri el a kpessget, hogy a fiatal a trgyaktl elvonatkoztatva gondolkozzk. Ez az „elvont rtelmi” korszak.
Az erklcsi fejlds hrom szintjt klnbztetjk meg, mindegyiket kt-kt fokkal:
az egyezmny eltti szint (3-12 ves) els foka (3-6 v) a bntetsre s jutalmazsra pl, az erklcsi magatartst megelz szakasz.
A msodik fokon (6-12 ves) az eszkzi viszonyossgra trekszik a gyermek: „szemet szemrt, fogat fogrt”
az egyezmny szintjnek (kb.10-35 ves) els fokn (10-18 ves) rik meg a fiatal a klcsns szemlykzi kapcsolatokra.
A negyedik fokon lev egyn (18-35 ves) a trsadalmi s szocilis rend s a lelkiismeret „trvnyhdol” embere.
az egyezmny utni (35 v utn) szint els fokn az egyn „kzssgi megegyezsre”, egyni jogokra s a demokratikusan elfogadott trvnyekre pti magatartst.
Az erklcsi fejlds hatodik fokn az ltalnos erklcsi trvnyek uralkodnak s irnytjk a szemlyt.
Vallsi nevels a csaldban
A valls, az emberi s trsadalmi let vgs krdseire, az let rtelmre s cljra, valamint az letvitelre vonatkoz vlaszokat megfogalmaz eszmerendszer. Velejrja az embernek s ksrje a trsadalomnak.
A valls szerepe a trsadalomban:
kzs alapelveket biztost az let rtelmrl, az emberi s trsadalmi rtkekrl s a viselkedsi normkrl
elsegti a trsadalmi integrcit fejlesztve az sszetartozs rzst
kzssgeket teremt, amelyek nlkl nehezen boldogulna a trsadalom s annak polgrsga
ersti s mdostja a fennll trsadalmi rendet
helyettesti, vagy legalbb segti a trsadalom szocilis elltrendszert. vszzadokon keresztl a keresztny valls krhzakat, iskolkat, rvahzakat, szeretethzakat tartott fenn
mai trsadalmunkban a valls segti trsadalmunk szocilis tevkenysgt
Minden ember vallsos a maga nemben. A vallsi szocializci s nevels clja a bels vallsossgra vezets, ill. az retten vallsos ember megteremtse. retten vallsossg jelentse:
az retten vallsossg rnyal. Az ilyen szemly a hitet rtelmesen s kritikval veszi
az rett hit lktet, mozgsban gazdag, ellenrzi s irnytja a szemly vgyait s cselekvseit
az rett hit llandan irnyt, tfog jelleg, szerves rsze az ember letnek
az rett hit tletes, segti az embert jobb s megfelelbb megoldsok fel
Goldman szerint az ember vallsos fejldse lpcszetes:
az els fejldsi fok, az elvallsos gondolkods, lmnyszer, az lmnyekre s tapasztalatokra tmaszkod gondolkods
a msodik fejldsi fok tmenetet kpez az lmnyekre s az rzkelhet dolgokra tmaszkod gondolkodsmd kztt.
a gyermek fejldsnek harmadik foka, rszben vallsos gondolkods konkrt rtelmi mveletekbl ll
a negyedik fejldsi fok tmeneti az rzkelhetre irnyul s az elvonatkoztat gondolkods kztt
az tdik fejldsi fok, a kifejezetten vallsos gondolkods
|