szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
CSALÁDPEDAGÓGIA SZIGORLAT C tételsor
CSALÁDPEDAGÓGIA SZIGORLAT C tételsor : CSALÁDPED

CSALÁDPED

A szerk.  2008.05.23. 08:48

1/c

A segítő kapcsolat sajátosságai
 
 
                        Önmagából fakadóan viszi a kapcsolatba
         a Segítő                                                            a Kliens
                                      r e m é n y k e d é s t
 
tudok segíteni                                                  megszabadulok a kínjaimtól
segítő szülőként                                                átveszik a terheimet
toleranciával,                                                     elfogadnak
megértéssel                                                               megértenek
 
                                      f é l e l m e k e t
 
belelátni/ásni a múltban                                              megszégyenülni
szembesülni a kínokkal                                              büntetést kapni
fájdalmat okozni                                                elutasítást kapni
vizsgáló szemekkel figyelni                              konfrontálódni
nem bíznak bennem                                         nem értenek meg
 
                                                                  ¬¬Indulat áttétel
Viszont áttétel      ®®
                            /Önelemzés! Leírás! Szupervizió!/
 
 
Érzelmi polarizálódás:
                            A szeretet és gyűlölet konfliktusa
                                               Ż
                                      szorongás/agresszió
                                               Ż
                                            defenzió
 
„Heroikus vállalás”                                   Idealizálás (omnipotens)
   (Ön-idealizálás)                                                        Ż
                                                                        csalódás
      „Sérelem”                                                    Ż
                                               ÜÜÜÜÜ      harag

 

 

A segítő kapcsolat:

Minden olyan  kapcsolat, melyben legalább az egyik fél tudatos szándéka az, hogy a

másik (vagy mindkét) fél – mely lehet egyén, vagy csoport – növekedését, fejlődését,

érettebbé válását segítse, hogy a belső rejtett értékek a felszínre jöhessenek,

kibontakozhassanak, tudatosuljanak, jobban kifejeződhessenek, vagy jobban

funkcionálhassanak. Ennek érdekében nem direkt tanácsokat kell adni a szakember

tekintélyével, hanem rá kell vezetni a klienst a jó megoldásokra, azt kell elősegíteni,

hogy ő maga jöjjön rá és fogalmazza azt meg. Ezáltal épül a személyisége

 

A hatékony segítő kapcsolat jellemzői:

Carl Rogers összefoglalta és elemezte különböző kutatóknak a terapeuták, orvosok és

szülők attitűdjeivel és ezek hatásával kapcsolatos vizsgálati eredményeit, melyek segítő

helyzetben jelentek meg. Ezen attitűdök jellemzői:

• A szülő-gyermek kapcsolatban az elfogadó-demokratikus viszonyulás segíti

legjobban a gyermek intellektuális és érzelmi fejlődését

• Nagyon fontos, hogy a kliens hogyan értékeli, hogyan éli meg magát a

kapcsolatot, ill. milyennek érzékeli a terapeuta viselkedését és attitűdjét

• Megfigyelhető, hogy különböző orientációjú professzionális terapeuták nagyon

hasonló kapcsolatokat alakítanak ki klienseikkel

• A legsikeresebben azok az orvosok dolgoznak, akik tevékenységük

középpontjába a páciens személyiségét helyezték és csak másodsorban

koncentráltak a rutin diagnózisokra, a szimptómák csökkentésére, illetve a

betegség megszüntetésére

• A sikeres orvosok a klienseik számára aktívan jelen voltak, személyes

kapcsolatot alakítottak ki velük, és ritkábban folyamodtak olya technikákhoz,

mint a tünetek interpretálása, az utasítás, a tanácsolás, a kliensek klasszikus

értelemben vett kezelése

• A sikeres orvosok nagyobb valószínűséggel alakítottak ki olyan kapcsolatot

klienseikkel, melyben a kliens magas szintű bizalmat érzett orvosa iránt  

• A kliens bizalma nagymértékben alapul a megérteni akarás attitűdjén, vagyis

hogy a terapeuta a megértés utáni vágyát kommunikálja a kliens felé

• A terápia sikere nagymértékben függ a kliens és terapeuta között kialakuló

kölcsönös szeretettől és megbecsüléstől, tehát az érzelmi viszonytól

 

A  megfelelő segítséget adni képes terapeuta tulajdonságai:

Úgy is megfogalmazható: a segítő kapcsolat kritériumai

A kliens iránt érzett és kifejezett empátia

A kliens felé mutatott érzelmi attitűd, ami a feltétel nélküli pozitív elfogadás

Őszinteség, vagy hitelesség (kongruencia)

A segítő érzelmi reakciói mennyire harmonizálnak a kliens érzelmi  megnyilvánulásaival, vagyis mennyre átlátható (transzparens) a terapeuta  viselkedése.

 

A segítő kapcsolat - mely fogalom Carl Rogers munkásságából indult ki - fontos és hatékony eszköze a célzott beszélgetés.

A különböző megbeszélésfajták; A célzott beszélgetés nem:

1. társalgás /bár lehet bevezetője a c.b.-nek/

2. nem vita /érvek, ellenélvek, magas indulati hőfok/

3. nem interjú /ahol a közönség jelen van láthatatlanul /

4. nem kihallgatás /amely alárendelt helyzet, védekezést vált ki, hogy a jó választ Inegtalálja/

5, nem a kérdező szónoklata /amely saját beszéd hallgatás, hatalmi akaratmegnyilvánítás vagy félelem attól, amit a másik mond/

6; nem gyónás /erkölcsileg nem értékel, felold, ítél/

7; nem diagnóziskeresés /orvosi interju/

A célzott beszélgetés /megértő meghallgatás, ügyfélre összpontosított megbeszélés/ fontosabb elemei:

  • nyílt érdeklődés előítélet nélkül
  • ne ítéljünk meg semmit, ne kritizáljunk
  • ne mi irányítsuk a beszélgetést, hanem az ügyfél
  • a másikat saját nyelvén értsük meg, az ő terminusaiban gondolkozzunk
  • maradjunk objektívek, bár érzelmileg involválódunk, nálunk a kontroll/ empátia- -kezelés/

A segítő kapcsolat nem csodaszer 

Kontraindikációk:

    • ha a problémák megismerését információ-szükséglet vezérli vagy a törvényes rendelkezések alkalmazásával kapcsolatos
    • ha az ügyfélnek nincs lehetősége a meggondolásra (pszichotikus, debil, stb.)
    • ha az ügyfél nem kooperál (bűnözők, prostituáltak, önmagukat elfogadó homoszexuálisok)

Hogyan kell meghallgatni és megfigyelni?

 

A valóság mindig ott van a személyben, megfigyelhető, de meg kell látni, észre kell venni, ennek akadályai vannak:

  • a helyzetekbe való érzelmi belehangolódás hiánya
  • szubjektivitás, elfogultságok .
  • ha csak az elmondottak értelmére figyelünk és nem a pszichológiai jelentésre A jó megfigyeléshez, meghallgatáshoz szükséges a figyelem pozitív irányítása
  • Figyelni kell a közvetlen kifejezési módokat: (mimika, testtartás, elhelyezkedés, hangszín, nem verbális közlési csatornák)

Fontos az önmegfigyelés, mit vált ki belőlünk a kliens?

A kapcsolat kibontakozásának megfigyelése

A megértő meghallgatás nagy nehézségekbe ütközik /pl. közélet, ismerőssel való vita/

A célzott beszélgetés változói

  • Nagy számú tényező hatása adja meg egy beszélgetési helyzet hangulatát. Ezek:
  • az idő
  • a térbeli feltételek
  • a megbeszélés kerete
  • a társadalmi helyzet és szerep
  • az életkori és nemi változók
  • az előzetes elvárások /amit behoz a páciens/
  • a közvetlen érzelmi reakciók /szimpátia, antipátia/
  • a másiknak rólunk kialakított véleménye, ennek kifejezése

A célzott beszélgetés technikája:

Az újrafogalmazás, mint alapvető technika

Lényege: újra elmondjuk más szavakkal, amit a partner kifejtett, úgy, hogy a kérdező és a kérdezett ebben egyetél1sen. Rogers szerint az újrafogalmazás három egymást fokozó hatású eljárás utján valósul meg:

1. visszatükröző újrafogalmazás /legegyszerűbb formája a visszhangválasz/

2. komplexebb módja az összefoglaló újrafogalmazás a figura-háttér hatás -/sokkoló lehet!/

3. a megvilágító újrafogalmazás - gyakori ellenvetések és az ezekre adott válaszok

 

 

Az újrafogalmazáshoz kapcsolódó kiegészítő módszerek, elemzési eljárások, amit sajátélményben meg kell tanulni...

  • a fogadtatás, az első beszélgetés kezdete
  • a csendek
  • a lejátszódó események elemzése
  • a közvetlen kérdésekre adott válaszok pl. ne szólaljunk meg azonnal, vegyük észre, ami a közlés mögött van

További lépéslehetőségek

- kifejtés

- memorizálás és egybevetés,

-megfogalmazás

- konklúzió 

A célzott beszélgetés hatásmechanizmusa, fő hatások

 

  • a gondolkodóképesség felszabadulása, az önbemutatási mód felszabadulása
  • az ügyfél felhasználja a helyzet adta ismereteit máshol is /transzfer/
  • magányérzetét áttöri a kapcsolat
  • helyreáll az önszabályozó, önirányító képessége
  • megszünteti a "szellemi kérődzést" /túlzott introspekció, morbid introspekció/
  • az átélt jelenségek megváltoznak, azáltal, hogy a személyiség struktúrája felfedődik

 

A célzott beszélgetés felhasználásának területei: 

Munkalélektan, foglalkozási, pályakép, alkalmazási beszélgetés

Motiváció felmérés kapcsán. /pályaválasztás/.

Tanácsadás és diagnózisadási beszélgetés /pedagógia és klinikum/ Pszichoterápiás célzott beszélgetés /pszichoterápia/ 

 

A beszélgetés vezetőjének jó és rossz attitűdjei

 

A jó kérdező meg tudja figyelni önmagát és partnere reakcióit

- irányítani tudja a beszélgetést.

Rossz attitűd, ha a kérdéssel vagy bármi mással a direkt választ indukáljuk (igen, nem, stb.) 

A rossz kérdező:

- ő maga reagál a beszélgetési helyzetre

- túl korán értelmezi magának a helyzetet és aszerint reagál

- visszatérő magatartásformáit "használja" 

A partnere önkifejezését nehezíti a következő szóbeli közbelépésekkel:

  • értékelő vagy erkölcsileg megítélő válasz
  • értelmező válasz /egyéni magyarázat/
  • támogató válasz /vigasztalás/
  • felderítő válasz /kiegészítő információ kérése/ "és akkor hogy volt"
  • problémát megoldó válasz, tanácsadás

 

 

 

A jó kérdező egyéni képességei:

  • ne féljen a megbeszéléstől
  • ne féljen a csendtől
  • kezdeményezés nélkül is tudjon az ügyfélre összpontosítani
  • a beszélgetést ne manipulációként fogja fel .
  • legyen elkötelezett a megbeszélésben /empátiás, kongruens/

A jó kérdező öt tanácsa:

1. fogadás és nem kezdeményezés

2. ne a tényekre összpontosítsunk, hanem arra, amit a partner átélt

3. ne a probléma iránt érdeklődjünk, hanem az ügyfél egyénisége, személyisége iránt

4. tiszteljük az ügyfelet

5. ne akarjunk semmit felfedni, hanem a közlést könnyítsük meg 

 

 

 

 

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?