CSALDPED
A szerk. 2008.05.23. 08:48
2/c. a hivatsszer segts kigshez vezet folyamata
A kigsi /”burn out”/ szindrma dinamikja
Hivatsszer: a szakmai nmegvalstsa
a sikerei ill. kudarcai fleg a segt aspektus fggvnyei
Valami olyan tbblet adsra vllalkozik, ami.....
„H e r o i k u s i n d i k c i ”
(Szinte lehetetlen, remnytelen, de n megprblom)
a kudarc szemlyes kudarc lesz
kompenzlsknt mg nagyobb vllals
mg nagyobb kudarc
feladja: k i g
hibztatja:
- krlmnyeket
Okai:
Inadekvt clkitzsek (omnipotens vgyak, de elgtelen ismeretanyag)
Tlzott involvlds (idben, intenzitsban, rzelemben)
Egyb -rmet hoz- letterlet beszklse
A kigs fogalma mr az tvenes vekben megjelent a munkapszicholgiban. A jelensg rgta ltezik, m annak kutatsa alig nhny vtizedes mltra tekint vissza. A „kigs” fogalmnak megalkotsa s a jelensg lersa Freudenberger pszichoanalitikus nevhez fzdik. Az meghatrozsa gy hangzik:
„A szindrma a krnikus rzelmi megterhelsek, stresszek nyomn fellp fizikai, mentlis, emocionlis kimerls, mely a remnytelensg s inkompetencia rzsvel, clok s idelok elvesztsvel jr, s melyet a sajt szemlyre, munkra, illetve msokra vonatkoz negatv attitdk jellemeznek.” (Freudenberger, 1974)
A kigs nem ms, mint egy fradt, hitevesztett llapot, amelyben az egyn feladja minden vgyt, elkpzelseit, gy rzi nem kpes a megvalstsra.
A kigsi tnetcsoport (burnout) valjban hosszabb ideje fennll rzelmi megterhelsek s megoldatlan stresszek hatsra kialakul pszichofizikai vlasz. Elszr emberekkel hivatsosan foglalkoz szakembereknl, laikus segtknl, krnikus betegsgben szenvedknl s csaldtagjaiknl mutattk k
i a ezt a jelensget. Azok a leginkbb veszlyeztetettek, akiknek a munkja ers stresszel jr, gy elssorban a vezet beosztsak, illetve akiknek folyamatosan nyoms alatt kell kiemelked teljestmnyt nyjtaniuk. A folyamatos stressz s frusztrci hatsra egyre cskken a teljestmny, s n a klnbsg az elvrsok s a felmutatott eredmnyek kztt. A Gordio Tancsad Csoport vizsglata szerint az albbiak vannak fokozottan kitve a munkahelyi stressznek:
A 28-39 vesek, a fizikai dolgozk, az alacsonyabb iskolai vgzettsgek, a vllalalatnl rgebben dolgozk, termels terletn foglalkoztatottak, munkahelyket elhagyni szndkozk, s az egszsgi, pszichs s viselkedsi panaszokkal kszkdk.
A kigs vizsglata az emberekkel hivatsszeren segt kapcsolatban dolgozk (pl.: betegpolk, orvosok, szocilis dolgozk) krben kezddtt el, a jelensg azonban minden olyan hivats esetn elfordulhat, amelyben az emberekkel val kzvetlen kommunikci jelents szerepet tlt be (pl.: pedaggusok, jogszok, gyflszolglati munkatrsak).
A nemzetkzi vizsglatok eredmnyei megmutattk, hogy a nk, s klnskppen a segt foglalkozs nk fokozottan veszlyeztetettek a kigs szempontjbl. A nk nagy tbbsge a hzimunka s a csald elltsa sorn termszetszerleg a segt foglalkozss vlt tevkenysgek eredeti formjt gyakorolja. A nk hagyomnyosan gondoskodnak a frfiakrl, a gyerekekrl, az idsekrl s a betegekrl. A hagyomnyos trsadalmi elvrs szerint mindig mindenkinek eleget kell tennik, s mindezt szeretettel, egyttrzssel, megrtssel. Az idk folyamn ez a fajta anyai, illetve nvri gondoskods vlt hivatss, foglalkozss.
A nk - ellenttben a frfiakkal - konfliktusok esetn hajlamosak arra, hogy nmagukban keressk a hibt. A mai elvrsok szerint a tradicionlis rtkeket igyekeznek sszeegyeztetni az j ntudatukkal: a felelssgteljes szemlyi szabadsggal, a modern n eszmnykpvel - s amikor ez nem sikerl, akkor magukat hibztatjk. Pedig nem k a hibsak, hanem ez a dilemma trsadalmi szinten mg nem olddott meg, a trsadalmi folyamat mg nem zrult le. A krzis nem szemlyes, hanem individulisan tlt szocilis krzis.
A motivci s a munkakedv elvesztst szmos tnyez elsegtheti: a cg rossz piaci helyzete, a fnk diktatrikus vezetsi stlusa, az irrelis clkitzsek s rdekes mdon a tmeges lepts utni munkahelyi lgkr is. Utbbira finn kutatk vilgtottak r a finn kzalkalmazottak krben vgzett vizsglatban. Azoknl a dolgozknl, akiknek kollgit menesztettk az intzmnybl, sokkal tbb pszichs valamint szv- s rrendszeri betegsg alakult ki, a szvinfarktus kockzata az tszrsre emelkedett.
"A tmeges lepts utn a cgnl maradt dolgozk elbizonytalanodnak, gy rzik, k is brmikor az utcra kerlhetnek. Elmegy kedvk a munkavgzstl, viszont a munka mennyisge, a terhels s ezzel egytt a napi stressz a lepts miatt nvekszik", kommentlta a vizsglati eredmnyt Kiss Istvn.(szakpszicholgus, ELTE tanra)
A segt-kliens kapcsolat buktati:
sajt segtsg krsnek elutastsa,
egyenrang kapcsolatok kerlse,
vgyak, kvnsgok a kapcsolatban nem mondhatk ki, csak sszegyjttt, kitr szemrehnysok tjn vagy megbetegedsben,
ingadoz nrtkels, rksen fgg a kls megerstsektl,
direkt agresszi gtolt, indirekt megjelens, pl. ms segtkkel szemben, gyakori az autoagresszi, suicidium,
omnipotens foglalkozsi szerep, rzelmek elhrtsa, szigor kontrollja, intimits-gyengesg, fggsgtl, gyengesgtl val flelem, a felelssgvllals hangslyt kap a kontaktusban.
A kigsi szindrma, mintegy 25%-t rinti a segt foglalkozsaknak. (Kulcsr Zsuzsanna szerint)
A "nehz esetek" megdbbenst, zavart, srlkenysget s kiszolgltatottsg rzst kelthetik a segtben. A krnyezeti egyhangsg szintn az elfojtott emcik elidzi lehetnek. Magban a segtben a magasabb szemlyisg funkcik diszharmnija is forrsa lehet a jelensgnek.
A kigs Kulcsr Zsuzsanna megfogalmazsban az emptis kapacits kimerlse. A kigs jelensgnek kutati a jelensg hrom komponenst tesztelik, az emocionlis kimerltsget, a deperszonalizcit s a szemlyes hatkonysg cskkenst. Kulcsr Zsuzsanna rja Egszsgpszicholgia cm tanknyvben: "A kigs az altruizmusnak, a kreatv tevkenysgnek vagy transzperszonlis lmnynek nem szksgszer uthatsa, hanem lehetsges kvetkezmnye, amely akkor - s csakis akkor - ll el, ha a funkci kimerl.
A burnout okai a kvetkezkben foglalhatk ssze:
- hinyos teljestmnymrs (kontroll),
- visszajelzs hinya,
- megersts hinya,
- alacsony jvedelem,
- extra ignybevtel mellett nagy felelssg,
- gyakori krzishelyzet,
- elgtelen adminisztratv tmogats,
- adminisztratv terhek,
- korltozott elrejutsi lehetsgek,
- "hatraink rugalmas kezelse"
A segt foglalkozsak kigsnek okai:
llandan fokozott rzelmi ignybevtelnek vannak kitve, llandan msok rzelmi szksgleteire llnak kszen, lland vlaszktelezettsgnek vannak kitve. Ha kpesek vagyunk az emptira, ha mis is rezzk azt, amit a gyermek tl, az azzal jr, hogy nem csak a sajt rzseinket ljk t, hanem prhuzamosan s folyamatosan a msokt is. Az rzsek valdi tlse azt jelenti, hogy llandan magasabb hfokon gnk.
Munknkban nagyobb hangslyt kap a negatv rzsekkel val tallkozs s azok kezelse. A dh, szomorsg, csaldottsg, elhagyatottsg, tehetetlensg rzse nem csak annak nehz, aki tli, hanem annak is, aki segtknt tanja vagy „szemllje”. A szakembernek nem csak tlni kell az rzelmi llapotot, hanem kpesnek kell lenni abbl kilpve gygyrt tallni bajra.
Msik fontos ok a hatrok rugalmas kezelse. Minl jobb segtk vagyunk, annl rugalmasabban tudunk alkalmazkodni a rnk bzottak ignyeihez. Ez azt jelenti, hogy sajt szemlynket, vgyainkat s ignyeinket tmenetileg httrbe szortva, a msik szemlyt helyezzk a kzppontba. Ez nagy energival s feszltsgekkel jrhat. Szemlyes hatrainkat munknk sorn llandan kitoljuk, hogy magunkba tudjuk fogadni a msok rzseit, lmnyeit. A hatrok definilsa, krvonalazsa s betartsa tbb terleten fontos, ha meg akarjuk vdeni magunkat a kigstl. Fontos hatrvonalat hzni a munka s szabadid kztt. A magnletnek szentnek s srthetetlennek kell lennie. Hatrvonalat kell hzni a segtk s a rjuk bzott emberek kztt is. Hatrt kell hzni a kollgkkal szemben is. Nem lehetnk mindenki segti. Az egszsges munkakapcsolat egyik jellemzje a klcsnssg. Fokozottan szksgnk van arra, hogy munkatrsainkkal olyan kapcsolatban legynk, ahol megrts, bizalom s tmasz van, ahol nem kell szgyellnnk magunkat hibink miatt, s ahol rlnek a mi sikereinknek is. Mi is krhetnk s adhatunk segtsget, a hangsly a kiegyenslyozott, klcsns kapcsolaton van.
A kigs harmadik oki tnyezje az agresszi kezelsnek specilis mdja. A segt munkban nagyon korltozott az agresszi kifejezsnek lehetsge. Az indulatainkon fokozottabban vagyunk kpesek uralkodni, agresszinkat nem fordtjuk t cselekvsbe. Nem az indulatok elleplezse, visszafojtsa a cl, hanem olyan kifejezsi md elsajttsa, amely rvn a msiknak rtsre adhatjuk emocionlis llapotunkat anlkl, hogy bntannk vele, vagy krt okoznnk neki. Az agresszi-kezelsi repertorunk bvlse a sajt mentlhiginnk szolglatban is llhat.
A kvetkez „tnetek” segthetnek a kigs felismersben:
Testi (fizikai) tnetek: feszltsg, fradtsg,(kipihenhetetlen fradtsg) fejfjs, testslyvltozs, alvszavarok, pszichoszomatikus megbetegedsek (pl.: magas vrnyoms, tpllkozsi zavarok, feklybetegsg), vrusfertzsekre val hajlam, immunrendszer sszeomlsa, gyakori betegllomny.
Pszichs (mentlis s rzelmi) tnetek: ingerlkenysg, cinizmus, emberi kapcsolatok minsgnek megromlsa, fokozott lelki vdekezs, munkahelyhez, kollgkhoz val negatv viszonyuls. Serkent s nyugtat szerek fokozott hasznlata, koffein-, nikotin-, alkohol-, gygyszer-, drogfggsg, kros tpllkozsi szoksok, betegllomnyba vonuls, teljestkpessg cskkense, az elktelezds cskkense, indokolatlan szakmai nrtkelsi problmk, labiliss vls, szorongs (krnikus szorongs), depresszi, rgeszmk megjelense, elszemlyteleneds rzse.
A kigs azonban nem egy villmcsapsszeren fellp jelensg, hanem egy hosszabb lelki folyamat, teht tnetei termszetesen nem egyszerre jelennek meg. Hat marknsan elklnthet llomst/fzist klnbztethetjk meg ennek a folyamatnak:
- Lelkeseds - rmteli alkotmunka, tenni akars, magas rzelmi feszltsg.
- Stagnls - rutinszer munkavgzs, lanyhul lelkeseds.
- Frusztrci - kimerltsg, ingerlkenysg.
- Aptia - fradtsg, kzny, fsultsg.
- Depresszi - motivcik elvesztse, betegsgek, eredmnytelensg.
- Kigettsg - npusztts, munkakptelensg.
1. Lelkeseds :
Kezdeti tlzottan nagy lelkeseds, felfokozott energikussg, a kollgkkal val lnk kapcsolattarts. Lelkeseds a szakmrt, a kliensekrt val intenzv fradozs, a munka sorn megismert gyfelekkel, kliensekkel val tlzott azonosuls. A magnlet s a munka tlzott sszefondsa, a munkahelyi s a magnleti szerepek sszemosdsa. A szemly ilyen llapotban a szemlyisgt tekinti a legfontosabb munkaeszkznek, gy munkja kudarct sajt szemlyisge kudarcaknt li meg. Irrelis elvrsokkal lt neki munkjnak, azonnali eredmnyeket vr el magtl. A szemly arra trekszik, hogy idelis legyen, bizonytsi knyszerbe kerl.
Ebbl az llapotbl kt t vezet tovbb. Egyik – az eredmnyes – a „realizmus fzisa” fel, a msik – rombol hats – a „stagnls fzisa” fel.
Ha a szemly idejben felismeri, hogy bizonytsi vgybl knyszer lett, hogy bizonyos feladatokat tudnia kell flretenni, hogy szemlyes ignyeit nem szabad teljes egszben a munknak alrendelni, akkor kialakulhat nla egy olyan kiegyenslyozott szemllet, melyben a szmra fontos munka- s magnleti rtkek, szksgletek, motivcik harmonikusan elrendezdnek, letrme, letereje nem veszik el.
A „realizmus fzisban” a szemly higgadtabb vlik, szakmja irnti tlzott lelkesedse kiegyenslyozott elktelezdsbe fordul. A szemly kpes elvlasztani a jogos s teljesthetetlen feladatokat. Kooperatv egyttmkds kialaktsra kpes kollgival, a munkjt rdekldssel s trelemmel vgzi. Megteremti a tvolsgtarts s a klienssel val egyttrzs egyenslyt. Nyitott a kreatv tervek, kezdemnyezsek irnt.
Ha a szemly nem kpes arra, hogy egy termszetes, harmonikus munka- s letritmust alaktson ki, megsznik a feladatok deleglsnak kpessge, kialakul a kontrollvesztstl val flelem. A szemly gy rzi, „a dolgok kicssznak a kezbl”. A teljestmny hajszolsa fradtsghoz s gyakori hibzshoz vezet. A magnlet egyre inkbb httrbe szorul, a szemlyes ignyek s problmk lassan elfojtsra kerlnek. Megjelennek a testi kimerltsg jelei, azonban a szemly igyekszik ezeket eltntetni krnyezete szeme ell, gyakran tlteljestssel (tlzott sport, tlzott alvs) reagl azokra. A rgi rtkrendje lassan elborul, beszkl a gondolatvilga, a krnyezeti befolysok, vltozsok, kihvsok egyre kevsb hatnak r.
2. Stagnls
A „stagnls/kibrnduls fzisban” cskken a szemly nmagval szembeni elvrsa, gy cskken a teljestkpessg, az elktelezettsg, a nyitottsg. A klienssel val kapcsolat a bevlt rutinokon nyugszik s csak a felttlen szksges dolgokra korltozdik. A kollgkkal val kooperatv kapcsolat lepl, a szakmai beszlgetsek egyre terhesebb vlnak az egyn szmra.
3. Frusztrci
A „frusztrci fzisra” mr a visszahzds, az ellensges viszonyuls a jellemz. A kliensek becsmrlse, az ellensges szndk felttelezse jellemzi a szemlyt, egyre gyakrabban l klnbz hatalmi jelleg eszkzkkel (pl.: bntetsek, szankcik). A szakmai s kzleti tevkenysgtl visszahzdik, rtelmetlennek, resnek tartja hivatst. Kezdeti rtkrendje felborul, sajt tudsba vetett hite meggyngl.
4. Aptia
Kialakul egy olyan aptival jellemezhet llapot, mellyel a szemly vdekezik a vals s/vagy felttelezett kudarcok ellen. Kitrs az akadlyok ell, a kihvsok, kockzatok kerlse, a feladatok elhanyagolsa vlik jellemzv. A kliensekkel val kapcsolat a minimlisra korltozdik, a szakmai munka sematikuss vlik. A kollgkkal val kapcsolat kerlse, a helyzet megvltoztathatatlansgba vetett hit lesz jellemz. A fradsg, kzny, fsultsg elmlyl, a szemly teljesen elveszti a rgi motivcit. Elhatalmasodik az eredmnytelensg s remnytelensg rzse.
5. Depresszi
Depresszi s klnbz pszichoszomatikus betegsgek jelenhetnek meg.
6.Kigettsg
A teljes kigettsg llapotban a szemly munkakptelenn, npuszttv vlik. A testi s lelki veszlyeztetettsg egyarnt jelen van.
|