CSALDPED
A szerk. 2008.05.23. 08:51
5/c. A segts folyamata
M d s z e r e i n k
- emptis figyels / hallgats
rzelmi rhangolds ( egyttRZS)
rtelmi rlts (llapot megRTS)
- clzott krdezs / beszltets- reframing
- tervszer aktivizls - feladatok
Rszleges vagy minimlis nfeltrs!
rzelmeink, lmnyeink, nzeteink, megoldsaink, tancsaink krltekinten kommuniklandk
A segts olyan ltalnos emberi tevkenysg, amely brmely lethelyzetben az egyn bels indttatsbl, vagy lehetsgeibl kvetkezen megjelenthet folyamat.
Segtsgnyjts fajti:
a.) Csald tmogatsa vltozs s krzishelyzetben, bartok, rokonok, ismersk, kollgk-legtbbjk laikus, a tapasztalatokra pt, sajt tapasztalataikra. Praktikus dolgokat mondanak.
b.) Szakmai tudsbl ered szolglat felajnlsa (gyvd, jogsz, adtancsad)
c.) Munkahelyi kommunikcis segts: szakszervezet, fnki jindulat, szupervzi
d.) Szervezeti szolgltats: tzoltsg, rendrsg, mentk…
e.) Pszicholgiai szolgltatsok : lelki tancsads, pszichoterpia, szocilpedaggus…
f.) Szellemi szolgltatsok: lelksz, termszetgygysz, js…
g.) Specilis segtk: Valamilyen hinyossggal rendelkez emberekkel foglalkoznak (terapeuta)-rajzterpia, vizulis terpia…
A segts els 4 tipusa esetben elnysen alkalmazhatk a rvid, intenzv szeminriumok, melyek sorn a 6 kategris modellt a rsztvevk ignyeinek megfelelen adaptljk, s szelektv mdon hasznljk fel.
Az egsz elkszts s kpzs tmban igen fontos, hogy egyensly jjjn ltre a szakmai szempontok eltrbe helyezse, ill. megfelel httrbe szortsa kztt.
A szakmai szempontok tlzott eltrbe kerlse ketts eredmnyre vezet: a szakmai szerepet egyszerre alkalmazzk vden s elnyoman, a szakember mikzben magnak tl nagy tapasztalatot tulajdont, a laikusok semmit sem azt lltja, hogy a segtsre szorul vdelmt szolglja.
Vezrfonal a csaldsegti munkhoz:
1. A csald jelentkezsnek krlmnyei (Ki jtt segtsget krni? Ki kldte, s az miknt viselkedik a „problmrl”? Milyen „problmt” knl fel a segtsget kr? Az egyes csaldtagok viszonyulsa a problmhoz? )
2. A csald szocio-konmiai jellemzse (letkor, letciklus, iskolzottsg, foglalkozs, csaldi llapot, jvedelem, lakskrlmnyek).
3. A csald rzelmi viszonyuls-rendszere (elfogads-elutasts, alrendszerek, szvetsgesek csaldon bell s kvl, mely csaldtag milyen tarts frusztrcitl, hinytl szenved, mely csaldtag kpes a tbbiek segtje, „gygytja” lenni)
4. Milyen ms intzmnyek kerltek kapcsolatba a csalddal, milyen beavatkozsok trtntek, s errl miknt vlekedik a csald?
5. A „felknlt” problma milyen ms problmkkal prosul?
6. Milyen rzelmi s indulati viszonyulst vltottak ki bennem, a segtben s az egyes csaldtagok, a csald egsze, a problma jellege, majd mindez hogyan vltozik a velk val munka sorn?
7. Milyen szinten, a problmk mely rtegben lehet kompetens a beavatkozsom? Ettl milyen vltozs remlhet?
8. Milyen ms szakemberek bevonsa ltszik szksgesnek? Ettl milyen hats, vltozs remlhet?
9. Milyen akadlyokra kell elre szmtanom? (Akadlylista) Egyes csaldtagok, a csald egsznek, ill. a krnyezetnek rszrl, valamint egyb intzmnyek , ill. csaldgondozi munks oldalrl.
10. Mit vllalok el az gyben felelssggel? Mit nem vllalok? Mit vllal a scald? „Szerzdskts” a csalddal.
11. Cselekvsi terv: milyen clok rdekben? Ki? Mikor? Mit tegyen? Milyen alternatvk tervezhetk? Milyen mdszerekkel? Milyen idhatrokkal?
12. Elakadsok, helyzettrtkeldsek, clkitzsek mdostsa, vratlan akadlyok, amik menet kzben kialakulnak?Milyen mdon lehet ezeket megoldani?
13. rtkels
A segts folyamata:
Beavatkozsi sma llthat fel.
- Bizalompts fzisa
- Csaldi sszefogs kivltsnak fzisa
- Stabilizlds fzisa
- nllsts fzisa
A tervezs megelzi a beavatkozst!
Tervezsi szempontok: fggetlen az esettl!
- krlmnykeres
- horizontlisan keresse a problmt-adott kliens humnhlzatval
- a gyermek ll a beavatkozs fkuszban
- kis-s hossz tv clokat kell a kliens fel nyjtani, megfogalmazni.
A bizalompts fzisa
Ez az els fzis. Hossz ideig is eltarthat. Tbb szakasza van. Kzeledssel kezddik, a csald megismersvel. (a problma elmondsa, elzmnyek megismerse)
Megfigyels:
Ha kialakult a kapcsolat, akkor informcikat gyjtnk. Cl: informcigyjts
Arra kell trekedni, hogy minden csaldtag egytt legyen. Ilyenkor megfigyelhet az egyttmkdsi md.
Ebben a szakaszban trtnik meg az els szerzdskts. Megfogalmazzuk a rvidtv clokat. Egyttmkds kivltsban: bizonyos tevkenysgeket meg tudnak oldani a csaldtagok-„elereszteni” a kezket (imitlt eltvolods)
Stabilizls fzisa: pl.: a gyerek problmjnak kezelse
nllstsi fzis: nincs lezrt gy-idnknt a segt rnz a csaldra.
|