CSALDPED
A szerk. 2008.05.23. 08:51
6/c. A beszlgets vezetse
7/c. Csaldsegts lehetsgei s formi a korai csaldi letciklusoknak megfelelen (serdl korig)
A csald lettartama sorn tbb letszakaszt l meg. Ha nem ismerjk csaldi letnk termszet adta letritmust, nehezen tarthat kzben a fejlds.
A Teleki fle letszakaszok 3 egysgbe sorolhatak:
Fszekraks, sszemelegeds letszakasz
A nevel csald
A kirl letszakasz
Fszekraks s sszemelegeds letszakasz
Ez az letszakasz mr a jegyessggel kezddik, ltalban 3 vet vesz ignybe, illetve az els gyermek szletsvel lezrul.
A „mzeshetek” utn jn a kijzanods – a tlzott elkpzelsek helyett a valsg szintjre kell visszalltani elkpzelseinket. Az elvrsok s a szerepek kiprblsnak idszaka. Megtanuljk kezelni s megoldani a problmkat, csaldsokat, feszltsgeket. Megteremtik letstlusukat. Mindenkiben kialakult egy szoksrend s letritmus, ezt kell mdostani, hogy egytt lehessen lni. A fiatalok alakuljanak egymst kiegszt s boldogt lettrsakk. Ne akarjk msolni, amit filmen lttak, ki kell tanulni, meg kell tapasztalni, ami az adott prnak megfelel. Sokszor ppen a nagy erltets a mindenkppen teljesteni akars bntja meg a prkapcsolatot. Az ingerltsg esetn knnyebb s jobb ha egymsnak mondjuk el panaszainkat. Ennek az letszakasznak a velejrja az elszakads – a szlktl, a csaldtl, a bartoktl bizonyos mrtkig. Rszben a mltjuktl.
A csald gyermeknevel letszaka
Hrom nll fejldsi egysge van, klnbz sajtossgokkal, a kisgyermek, a kisdik s a tizenvesek kor.
A kisgyermekes csald
Ez a csaldfejldsi alszakasz az els gyermek szletsvel kezddik s az utols gyerek iskolba kerlsvel megsznik. Az els gyerek szletse utn a prok 50 %-a vlsgba kerl, a gyermek kerl a csald kzppontjba, ami fltkenysget vlt ki, s ez szeretetlensgbe csapdik le a prkapcsolatban.
A gyermek s a csaldszerkezet
Az jszltt s csecsemkorban fontos a bizalom s a remny megalapozsa, a kisgyermekkorban (2-3 v) a gyermek akaratt erstik, nllsgra nevelik. Gyakorolja njt, keresi nllsgt, nem dacol. A jtkos gyermekkor (3-6 v) az vodskor, a kezdemnyezs ideje – a gyermek szvesen ksrletezik. Mindenre kszsgesen vllalkozik, segteni szeretne. Ha sikerrel jr, tevkeny, munkaszeret emberr vlik. Az els gyermek szletsvel megvltozik a csaldszerkezet. Idt, figyelmet s szeretetet kell biztostani egy j emberknek, egy „betolakodnak” a prkapcsolatba. gy kell alakulnia a tovbbi letnek, hogy a hitvesek prkapcsolata ne srlhessen meg, hanem gazdagodjon a szl-gyermek kapcsolattal. A blcsdbe ads slyosan megviselheti a gyermeket, esetleg csaldhat a szlk szeretetbe, mg tbb figyelmet s energit kvn az otthonlt idejn. Ezzel elkezddik az intzmnyek szerepe a csaldban.
A szlk s a csaldszerkezet
A szlk a fiatal felnttkorban vannak, lnyeges szmukra a szeretet s a meghittsg lgkre. A gyermek ltalban nveli mindkt szl nbizalmt, a szlket a gyermek megajndkozza a „szexmentes” szeretettel. A csaldi kr nemcsak bvl, hanem ersdik is. Az nmegvalstsnak, prkapcsolatnak s a gyermeknevelsnek egyformn hangslyosnak kell lennie, ahhoz, hogy egy fiatal felntt jl rezze magt. A dhkitrs komoly gondot jelent nem jl rzi magt utna az egyn. Az erszakos viselkeds egyik oka lehet veleszletett, illetve vrmrskleti. A gyermek lehet fokozottan rzkeny, nmagba mlyed, dacos, figyelmetlen, vagy aktv-agresszv.
A dhngst kivlthatja
– a gyermek fejldsi szakasza (tl kicsi mg),
– a gyermek neme is ( a fik gyakrabban trnek ki agresszvan),
– a csaldi let ( a szlk vlsa, veszekedse, betegsgek, kistestvr szletse), ami zavarodottsgot okoz a gyermekben
– s a tanult viselkeds (szlk, nagyszlk pldja) msolsa is.
A gyermek ki is olthatja a hitvesek egybknt mr hamvad szeretett, szerelmt, vagy szerelemptlkk vlhat, blvnny, vetlytrss vlhat. Ez bekvetkezhet akkor is, ha a fiatal pr nem melegedett ssze, nem volt elg id a kettjk kapcsolatnak megersdsre. A mr meg sem szletett gyermek is lehet vetlytrs ilyen esetben.
Kisdik-gyermekes csald
Ezen korszak vge az els gyermek felserdlse, minden csaldtagnak j szerepet kell tanulnia.
A gyermek s a csaldszerkezet
Minden kisiskols szorgalmas, ha van kell motivltsga, minden rdekli ket, fantzijuk ds, szorgalmas gyjtgetk. Kalandorok. Kialakulhat bennk a kisebbrendsgi rzs, ha lelkesedsket letrik. Ha pozitv nkppel rendelkeznek, feladatmegoldsaikban kitartbbak, jobb idbeosztssal rendelkeznek, tanraikkal s trsaikkal lnk a kapcsolatuk, trsas helyzetk j. A negatv nkp ellentte a fentinek, viselkedsk nem clirnyos, feladatmegoldst kerli, szegnyes a kapcsolatrendszerk. A rossz tanul dik kudarctl val flelme nagy s nkpe negatv. Az iskolsok nkpnek kialaktsa nagyon fontos. Lelkestssel dicsrettel javul a gyermek nkpe, iskolai teljestmnye s magatartsa is.
Amikor a gyermek kintt rgi szerepbl, lezrult a gondtalan kisgyermekkor. Nem panaszkodik, s jl tri a terheket, ha szlei mellette llnak, segtik a lecki elksztsben, btortjk, lelkestik, dicsrik.
A szlk s a csaldszerkezet
A kisiskols szlei a fiatal felnttkort lvezik (20-35 v), a szeretet, a meghittsg lgkrben valsthatjk meg nmagukat. Segtik ket a bartok, s a partnerrel val lelki s testi kapcsolat. Valamint az egyttmkds csaldon bell. A szlk j szerepek tanulsra knyszerlnek. A gyermek iskolba lpsvel megsznik az anya „gyermekgondoz” szerepe. Gyermeke tovbb fggetlenedik. A frj is j szerepet tanul, felesgben az els vekben a szerelmt, majd ksbb gyermekei anyjt ltta, de hogyan viszonyuljon most hozz. Legtbb esetben szrmazsa krben ilyen tapasztalatra nem tett szert. Ez a korszak megviselheti, s vlsgba sodorhatja az egsz csaldot. Klnsen nehz ez az idszak azoknak a csaldoknak, akik bezrkztak sajt kis vilgukba, s nincs a csaldon kvl kapcsolatuk. A kor jellemzje a megszokottsg, szrkesg.
A csaldban s a csaldtagokban fel kell fedezni jra a jt, az rdekeset, az jdonsgot. A frj egy kis virggal, aprsggal kedveskedjen felesgnek, vigye el vacsorzni vagy sznhzba kettesben, gyermek nlkl. Az asszony is vltozatosabb lehet, csinos, vonz megjelenssel, valami jdonsggal, kedvenc vacsorval kedveskedhet frjnek. Hasznos fegyver a megszoks ellen a meghitt beszlgets, kirnduls kettesben, utazs. A megszoks mellett a fltkenysg a msik rkfenje a csaldi letnek. Taln szleinktl tanultuk a bizalmatlansgot. A fltkenysg retlen birtoklsi vgy a msik irnt.
Nem kis zavart jelent a csaldi letben a dhng gyermek, vagy gyermekvel kiabl szl. Arra kell nevelni gyermeknket, hogy dht szocilis formban fejezze ki, mondja el a bajt, krje ki a srelmet. Feszltsgeit levezetheti jtkkal s sporttal is.
Haznkban a csaldsegt szolglatok reaglnak a legrugalmasabban az j trsadalmi kihvsokra.
Ez a szemllet biztostja a kliens autonmijt,
-nem az eredmnyessgre, hanem a szksgletekre alapoz
- nem kirekeszt, hanem beavat
- nem elr, hanem kvet
- nem minst, hanem elfogad
- nem elnyom, hanem aktivitsra pt
Ez a szemllet nem srti, kiskorstja a klienseket, nem hangslyozdik ki a segt szerepe.
Ezt a szemlletet kell az egsz trsadalomba elltetni.
Csaldsegts lehetsgei s formi:
1. Krziskezels
2. Aktv csaldsegts
3. Cignysg tmogatsa
4. Gyermek jlt segtse
5. Munkanlkliek segtse
6. rdekrvnyests segtse
7. Csoportszint s kzssgi szocilis munka
Krziskezels jellemzi:
- akut esetek kezelse
- azonnali intervenci
- folyamatos kszenlti llapot
- egyedi segtsgnyjts
- meg kell akadlyozni a teljes ellehetetlenlst
Krzist kezel intzmnyek: hajlktalan szll, jjeli menedkhely, anyaotthon, stb.
Aktv csaldsegts jellemzi:
- Az emberek azon kpessgeinek megerstse, amelyek segtsgvel a problmkat meg tudja oldani.
- Az emberi erforrsok: feltrsa
- motivlsa
- fejlesztse
mozgstsa
- A problmk rendszerszemlleti megkzeltse, ez kiterjedhet a csald, az iskola, az emberek intzmnyre.
- A csaldon kvl a krnyezetben is vltozst szorgalmaz
- Tmogat rendszerek tmogatsa
- j elltsi formk bevezetse
- Prevenci
- Koordinci: a segtst szorgalmaz intzmnyek aktivitsnak sszehangolsa
- Arra trekszik, hogy a problma elhrtsa utn a csald kpes legyen nllan mkdni.
Cignysg fokozott tmogatsa:
- A htrnyos helyzet etnikum leszakadsa egyre n
- N az ket r atrocits mrtke. Nehz a sorsuk Nonkonform magatartst tanustanak.
- Devins magatartsuk nem biolgiailag determinlt, hanem normlisan reaglnak a sajt trsadalmi helyzetkre.
- A csaldsegtk intzmnyrendszere, az egyetlen olyan rendszer, amely tolerns az etnikummal szemben, kpes az aktv, preventv segtsgnyjtsra.
- Mindent meg kell tenni a munkaerpiacra val kerlsk rdekben.( Ne seglybl ljenek, mert ez htrltatja az nbecslsket.)
- Fontos a korai prevenci
- Fejlesztsi programok
- Kzssgptsk tmogatsa.
Gyerek jlt segtse:
- A gyermek megszletse eltti tmogatsok.
- Gyermekvllalsra val felkszts
- Szlsre val felkszt programok
- Apk bevonsa a szlsbe
Csaldszintjn:
- Gyermek megszletse utni tmogatsok
- Gyermekgondozs, nevelsre val felkszts: az eseti konzultci
nevelsi tmogats
problmakezel csoportok
Intzmny szintjn:
Eszkzei: - esetmegbeszls
- tanri hatkonysg fejlesztse
- iskolai tmaszcsoportok, pl. fgg betegeknek a segtse
- nyri tbor
Hatsgi szint: Gymgyi igazgats:
- Szolgltat s segt tevkenysg
Munkanlkliek segtse:
- Jogi tmogats
- Szocilis tmogats
- Mentlhigins tmogats
rdekrvnyests fokozott segtse:
- Van, akinl meg kell rni a krvnyt, vagy el kell ksrni a hivatalba, stb.
- Van, akinl elg a tancsads
Csoportszint s kzssgi szocilis munka:
Fontos a szolidaritsbl ltrejtt intzmnyek, csoportok szerepe.
|