szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segtsg a tantrgyakhoz
 
Knyvtrak
 
Kpek rlunk
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A szerkesztrl
 
Pontos id
 
Eset
Tartalom
 
CSALDPEDAGGIA SZIGORLAT C ttelsor
CSALDPEDAGGIA SZIGORLAT C ttelsor : CSALDPED

CSALDPED

A szerk.  2008.05.29. 06:02

6/C

6/c. A beszlgets vezetse

  

1.     Aktv hallgats kszsge

 

2.     A segts folyamata:

         feltrs (tnyek+ sszefggsek!)

         rtelmezs (mkdsrl hipotzis)

         tervezs (clkitzshez vezet t)

         megvalsts (stratgia s taktikk)

         kirtkels (siker ill. kudarc –elemzs)

 

3.     A „beszlgets” sajtossgai

 

  • kapcsolat kialakts (elvrsok s flelmek!)
  • kommunikcis kszsgek
  • akadlyok (mit, hogyan, mirt?)
  • emptia
  • fkusz – keress
  • pozitv visszajelents
  • perspektva nyits
  • motivls s btorts a vltoztatsra                                       fejleszts

 

 

Kpes vagyok-e segt kapcsolatot ltrehozni?

 

 

1)      Tudok-e a msik ember szmra megbzhatnak, tmasznak s kvetkezetesnek lenni? (Kongruens viselkeds)

 

2)      Tudok-e elg kifejez lenni, mint ember, hogy ktsget kizran kzljem, ki vagyok?           (Ketts-kzlsek - vagy ttetszen igaziak vagyunk)

 

3)      Megengedem-e magamnak, hogy a msik emberhez pozitvan viszonyuljak?    Melegsget, gondoskodst, szeretetet, rdekldst, megbecslst adjak neki?            (Szemlyes kapcsolat)

 

4)      Tudok-e elg ers szemlyisg lenni, hogy nll legyek a msik mellett?         (Fggetlen, autonm, rett szemlyisg)

 

5)      Elg biztos vagyok-e nmagamban ahhoz, hogy hagyjam a msik embert is nllan ltezni? (nrtk, nbecsls--az legyen aki: becsletes v. hazug...)

 

6)      Kpes vagyok-e teljesen tadni magam a msik ember rzsvilgnak s szemlyes gondolatainak, s ezeket az szemvel ltni? (tlkezs nlkl, emptival)

 

7)      El tudom-e fogadni ennek az embernek a klnbz arcait, amit elm tr?  (Felttel nlkli elfogads, eltlet, vagy eltlet mentessg)

 

8)      Tudok-e kell rzkenysget tanstani a kapcsolatban gy, hogy viselkedsem ne hasson fenyegeten?  (Dominancia szksglet vagy rett, autonm szemlyisg)

 

9)      Meg tudom-e t szabadtani a kls rtkels rmtl? (rtkels mentessg)

 

 

10)   Tallkozhatom-e a msik egynnel, amint ppen az alakuls folyamatban van, vagy meghatrozza-e viszonyunkat az s az n mltam? (retlen, neurotikus szemly vagy ltom, amiv alakulhat, s ebben erstem t meg).

 

A beszlgets nhny alapelve:

 

a., Az esemnytl a kapcsolatig

Legclszerbb:

Nem az esemnyre vlaszolunk;

Hanem azokra  a kapcsolatokra, amelyeket az esemny magban rejt.

Pl: Flra - kevesebb ajndkot kap, mint a btyja

                                 ?

anya:                        nem ez a lnyeg

       ?                        ?

hanem: szeretlek - e tged is annyira, mint a btydat?

           

b. Az esemnyektl az rzsig:

 

Clszer:

            Nem az esemnyre

            Hanem az esemnyekkel kapcsolatos rzsekre vlaszolni.

pl.: Glria meslj; Drit-> fik -> sros gdrbe

 

Anya lnya rzseire reagl:

            “Ltom, ez feldhtett”

            “Mrges voltl a fikra.”

            “Mg mindig haragszol rjuk.”

 

“Ugye flsz, hogy veled is ezt teszik?”

 

Vlasz: “Csak prbljk meg, magammal rntom ket” -nevets- ders befejezs.

 

c. Az ltalnostl a klnlegesig:

Ha egy gyermek nmagrl jelent ki valamit

Clszer:

Nem egyszer igen-nem-el felelni, hanem olyan rnyalatokkal, hogy rezze: vrakozsn fell megrtettk az rzseit.

Gyermek: “Nem vagyok j matekbl.”

Helyes vlaszok: “A matek nem knny tantrgy. Dolgozatrskor klnsen nehz lehet. Bzzunk benne, hogy megteszed, ami tled telik.”

 

Gyermek negatv kpet fest nmagrl: Tagadsunk s az ellenkezsnk nem segt.

 

gy segtnk, ha reztetjk vele: nem csupn az rzseit rtjk meg, de azt is, ami mgttk van.

 

d. Az ambivalencia kimondsa:

A gyermekek ktflekppen reznek szleik, tanraik s olyan szemlyek irnt, akiknek “hatalmuk” van felettk.

 

Meg kell rtetni velk, hogy ezek az rzsek normlisak s termszetesek.

Sok szgyenkezstl s szorongstl megkmlhetjk ket, ha ambivalens rzseiket tudatostjuk bennk, hangot adunk nekik.

 

Blcsessgre van szksg ahhoz, hogy felismerjk mindenfajta rzelem jogos, lehet: a pozitv s negatv rzelmek ppgy, mint az ambivalensek.

 

Nem mi magunk vlasztjuk meg az rzelmeinket, de mi dnthetjk el, hogyan s mikor fejezzk ki azokat.

Sokkal fontosabb a gyermeknek, hogy tudja mit rez, mint hogy tudja, mirt rzi azt.

 

e. Tkrt tartani a szemlyisg el

A gyermek gy nyerhet tiszta kpet rzelmeirl, ha “hallja” amint visszatkrzdnek bennnk.

A tkrtl ?  tkrkpet vrunk.

Az rzelmi tkr szerepe az, hogy olyannak mutassa rzelmeinket, amilyenek valjban torzts nlkl.

 

f. A teljestmnyt dicsrjk vagy a szemlyisget?

Szl - dicsr “milyen j kisfi vagy”

A gyermek nem kpes ezt elfogadni, mert sajt magrl kialakult kpe ettl meglehetsen eltr, pl.: azt kvnja, hogy a btyja krhzba kerljn.

 

Valjban:

Minl tbben dicsrik, annl rosszabbul fog viselkedni, azrt, hogy kimutassa igazi njt.

g. Kvnatos s nem kvnatos dicsret:

Kvetkezetesen kell adagolni

 
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sopronrl
 

Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!