szocped2005
SZAKDOLGOZAT
 
Segítség a tantárgyakhoz
 
Könyvtárak
 
Képek rólunk
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
A szerkesztőről
 
Pontos idő
 
Eset
Tartalom
 
CSALÁDPEDAGÓGIA SZIGORLAT C tételsor
CSALÁDPEDAGÓGIA SZIGORLAT C tételsor : CSALÁDPED

CSALÁDPED

A szerk.  2008.05.29. 06:02

6/C

6/c. A beszélgetés vezetése

  

1.     Aktív hallgatás készsége

 

2.     A segítés folyamata:

ˇ         feltárás (tények+ összefüggések!)

ˇ         értelmezés (működésről hipotézis)

ˇ         tervezés (célkitűzéshez vezető út)

ˇ         megvalósítás (stratégia és taktikák)

ˇ         kiértékelés (siker ill. kudarc –elemzés)

 

3.     A „beszélgetés” sajátosságai

 

  • kapcsolat kialakítás (elvárások és félelmek!)
  • kommunikációs készségek
  • akadályok (mit, hogyan, miért?)
  • empátia
  • fókusz – keresés
  • pozitív visszajelentés
  • perspektíva nyitás
  • motiválás és bátorítás a változtatásra                                       fejlesztés

 

 

Képes vagyok-e segítő kapcsolatot létrehozni?

 

 

1)      Tudok-e a másik ember számára megbízhatónak, támasznak és következetesnek lenni? (Kongruens viselkedés)

 

2)      Tudok-e elég kifejező lenni, mint ember, hogy kétséget kizáróan közöljem, ki vagyok?           (Kettős-közlések - vagy áttetszően igaziak vagyunk)

 

3)      Megengedem-e magamnak, hogy a másik emberhez pozitívan viszonyuljak?    Melegséget, gondoskodást, szeretetet, érdeklődést, megbecsülést adjak neki?            (Személyes kapcsolat)

 

4)      Tudok-e elég erős személyiség lenni, hogy önálló legyek a másik mellett?         (Független, autonóm, érett személyiség)

 

5)      Elég biztos vagyok-e önmagamban ahhoz, hogy hagyjam a másik embert is önállóan létezni? (Önérték, önbecsülés--az legyen aki: becsületes v. hazug...)

 

6)      Képes vagyok-e teljesen átadni magam a másik ember érzésvilágának és személyes gondolatainak, s ezeket az ő szemével látni? (Ítélkezés nélkül, empátiával)

 

7)      El tudom-e fogadni ennek az embernek a különböző arcait, amit elém tár?  (Feltétel nélküli elfogadás, előítélet, vagy előítélet mentesség)

 

8)      Tudok-e kellő érzékenységet tanúsítani a kapcsolatban úgy, hogy viselkedésem ne hasson fenyegetően?  (Dominancia szükséglet vagy érett, autonóm személyiség)

 

9)      Meg tudom-e őt szabadítani a külső értékelés rémétől? (Értékelés mentesség)

 

 

10)   Találkozhatom-e a másik egyénnel, amint éppen az alakulás folyamatában van, vagy meghatározza-e viszonyunkat az ő és az én múltam? (Éretlen, neurotikus személy vagy látom, amivé alakulhat, s ebben erősítem őt meg).

 

A beszélgetés néhány alapelve:

 

a., Az eseménytől a kapcsolatig

Legcélszerűbb:

Nem az eseményre válaszolunk;

Hanem azokra  a kapcsolatokra, amelyeket az esemény magában rejt.

Pl: Flóra - kevesebb ajándékot kap, mint a bátyja

                                 ?

anya:                        nem ez a lényeg

       ?                        ?

hanem: szeretlek - e téged is annyira, mint a bátyádat?

           

b. Az eseményektől az érzésig:

 

Célszerű:

            Nem az eseményre

            Hanem az eseményekkel kapcsolatos érzésekre válaszolni.

pl.: Glória mesélj; Dórit-> fiúk -> sáros gödörbe

 

Anya lánya érzéseire reagál:

            “Látom, ez feldühített”

            “Mérges voltál a fiúkra.”

            “Még mindig haragszol rájuk.”

 

“Ugye félsz, hogy veled is ezt teszik?”

 

Válasz: “Csak próbálják meg, magammal rántom őket” -nevetés- derűs befejezés.

 

c. Az általánostól a különlegesig:

Ha egy gyermek önmagáról jelent ki valamit

Célszerű:

Nem egyszerű igen-nem-el felelni, hanem olyan árnyalatokkal, hogy érezze: várakozásán felül megértettük az érzéseit.

Gyermek: “Nem vagyok jó matekból.”

Helyes válaszok: “A matek nem könnyű tantárgy. Dolgozatíráskor különösen nehéz lehet. Bízzunk benne, hogy megteszed, ami tőled telik.”

 

Gyermek negatív képet fest önmagáról: Tagadásunk és az ellenkezésünk nem segít.

 

Úgy segítünk, ha éreztetjük vele: nem csupán az érzéseit értjük meg, de azt is, ami mögöttük van.

 

d. Az ambivalencia kimondása:

A gyermekek kétféleképpen éreznek szüleik, tanáraik és olyan személyek iránt, akiknek “hatalmuk” van felettük.

 

Meg kell értetni velük, hogy ezek az érzések normálisak és természetesek.

Sok szégyenkezéstől és szorongástól megkímélhetjük őket, ha ambivalens érzéseiket tudatosítjuk bennük, hangot adunk nekik.

 

Bölcsességre van szükség ahhoz, hogy felismerjük mindenfajta érzelem jogos, lehet: a pozitív és negatív érzelmek éppúgy, mint az ambivalensek.

 

Nem mi magunk választjuk meg az érzelmeinket, de mi dönthetjük el, hogyan és mikor fejezzük ki azokat.

Sokkal fontosabb a gyermeknek, hogy tudja mit érez, mint hogy tudja, miért érzi azt.

 

e. Tükröt tartani a személyiség elé

A gyermek úgy nyerhet tiszta képet érzelmeiről, ha “hallja” amint visszatükröződnek bennünk.

A tükörtől ?  tükörképet várunk.

Az érzelmi tükör szerepe az, hogy olyannak mutassa érzelmeinket, amilyenek valójában torzítás nélkül.

 

f. A teljesítményt dicsérjük vagy a személyiséget?

Szülő - dicsér “milyen jó kisfiú vagy”

A gyermek nem képes ezt elfogadni, mert saját magáról kialakult képe ettől meglehetősen eltér, pl.: azt kívánja, hogy a bátyja kórházba kerüljön.

 

Valójában:

Minél többen dicsérik, annál rosszabbul fog viselkedni, azért, hogy kimutassa igazi énjét.

g. Kívánatos és nem kívánatos dicséret:

Következetesen kell adagolni

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Sopronról
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?